گزارش و تحلیل

تشریح مقام سعودی از آنچه عربستان با چین توافق کرده است

© Photo / IRNAیک مقام سعودی درباره مفاد توافق با چین شرح داد
یک مقام سعودی درباره مفاد توافق با چین شرح داد   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2022
اشتراک
اختصاصی
فیضوم الشهری، رئیس کمیته امور خارجی مجلس شورای عربستان سعودی در مصاحبه ای اختصاصی با اسپوتنیک توضیح داد که چرا اجلاس سران چین و اعراب از نظر شرکت کننده ها، نمایندگی و تاثیرات با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی بی سابقه بوده و همچنین درباره آنچه پادشاهی های خلیج در توافق با پکن دست یافته اند، شرح داد.
به گزارش اسپوتنیک، فایز الشهری درباره ایده اصلی نشست چین و اعراب در ریاض به اسپوتنیک گفت که چگونه پادشاهی قصد دارد با فشار اجتناب ناپذیر غرب مقابله کند.
وی بیان داشت: شاید مهمترین نکته این باشد که این اجلاس از نظر سیاسی کاملاً بی طرف برگزار و قبل از هر چیز در مورد چشم انداز اقتصادی بحث شد. به خصوص که پادشاهی یک صادرکننده عمده نفت است و بیشتر بازارهای نفت در خلیج فارس به سمت شرق یا در ترانزیت از طریق چین حرکت می کنند. بنابراین برگزاری نشستی در این قالب برای ایجاد تعادل اقتصادی در برابر ریسک های جدید ضروری بود. اجازه دهید یک بار دیگر تاکید کنم: خود برگزاری اجلاس هیچ اولویتی برای شرکت کنندگان قائل نیست. این فقط منافع اقتصادی را بیان می کند که پادشاهی ما در حال حاضر دارد.
- در دوره کنونی جهان با یک بحران اقتصادی جدی مواجه است. آیا این نشست پیامدهای اقتصادی مستقیمی برای کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه خواهد داشت؟
این مقام تاکید کرد: شکی نیست که برنامه هسته ای توسعه چشم انداز 2030 عربستان سعودی بر اقتصاد متمرکز است: چگونه در آینده توسعه می یابد، زمانی که نفت به پس زمینه یا جایگاه سوم در اقتصاد جهانی سقوط کند. و در اینجا همکاری متقابل سودمند وارد عرصه می شود - به عنوان مثال، با همان چین. البته این اجلاس راه را برای همکاری های اقتصادی گسترده ای هموار کرد که پیامدهایی در میان مدت و بلندمدت خواهد داشت.
- نارضایتی غرب از چنین همکاری هایی از قبل محسوس شده است. چگونه پادشاهی قصد دارد با فشار قریب الوقوع غرب، به ویژه واشنگتن مقابله کند؟
در مجموع کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی در تلاش هستند تا به تعادلی بهینه و بی طرفانه در روابط بین الملل دست یابند. بنابراین، برای بازیگران خارجی بسیار عجیب و غیر دوستانه خواهد بود که شرایط خود را به ما دیکته کنند یا ترجیحات را مطالبه کنند. منافع ملی ما اولویت مسلم ماست و با هیچ کشوری به ضرر خودمان سازگار نخواهیم شد. توسعه همکاری اقتصادی هماهنگ نه تنها با غرب، بلکه با شرق برای ما مهم است. بازارهای انرژی متعادل در هر دو بخش جهان برای ما مهم است. ما امیدواریم که واشنگتن پیوسته به انتخاب ما احترام بگذارد. از آنجایی که ایالات متحده در راستای منافع خود عمل می کند، ما نیز حق داریم همین کار را انجام دهیم.
به گفته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این اجلاس مرحله جدیدی را در سیاست خارجی عربستان سعودی باز می کند. ممکن است شاخص های کلیدی این مرحله جدید تاریخی را نام ببرید؟
"خب، اجازه دهید مستقیماً از اجلاس شروع کنیم. از نظر شرکت کننده ها، نمایندگان دو دولت و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی بی سابقه بود.علاوه بر این، چین و خلیج فارس مناطقی هستند که مستقیماً در شکل دادن به اقتصاد آینده نقش دارند. همکاری ما کلید موفقیت آینده است که نشان دهنده رشد عربستان سعودی در عرصه بین المللی نیز هست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала