وحید جلال زاده: ما به هیچ فشار سیاسی تابع نیستیم و برای غربی ها امتیازی قائل نخواهیم شد

© Photo / IRNAوحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران
وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
اشتراک
اختصاصی
وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت یکی از اهداف غربی ها این بوده که در اثنای مذاکرات برای احیای برجام با این اغتشاشات بتوانند امتیازات بیشتری را بگبرند که قطعا با جواب منفی جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد. ما به هیچ فشار سیاسی تابع نیستیم وبرای آنها امتیازی قائل نخواهیم شد.
متن مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با وحید جلال زادهرا به اطلاع شما می رسانیم:
1- آیا مجلس و دولت ایران بهترین راه برای مقابله با ناآرامی های اخیر در کشور را توجه به مطالبات حقیقی مردم ایران، که بیشتر آنها نیز به معیشت و اقتصاد مربوط می شود، می داند؟
ـ در تمامی جوامع یک سری مشکلات وجود دارد و اصلا دولت ها برای حل مشکلات سر کار می آیند و برنامه ارائه می کنند، و سعی می کنند مشکلات را حل کنند. ما چند سالی هست به خاطر دلایلی از جمله تحریم ها دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی هستیم. مقام معظم رهبری چند سال پیاپی هم عنوان سال که در ابتدای سال و در نوروز تعیین می کنند را شعارهای حل مشکلات اقتصادی را تعیین و اعلام کردند، این نشان می دهد که رهبری، رئیس جمهور و مجلس متفق القول برای حل مشکلات اقتصادی تلاش می کنند و در جامعه همین مشکلات نمود و بروز خودش را نشان می دهد. شما اگر برنامه های مجلس را در حوزه مسکن، حقوق بازنشتگان، حوزه مالیات بر خانه های خالی و همچنین در حوزه تسهیل در امور کسب و کار عنایت کنید، خواهید دید که مجلس و دولت متوجه این مشکلات هستند و برای رفع آنها دست به اقدام زده اند. انشاالله امیدواریم که رفته رفته این مشکلات کمتر بشود.
2 - آیا غرب از اوضاع داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی بر تهران در پرونده هسته ای سوء استفاده می کند؟
ـ قطعا تحمیل این اغتشاشات به ملت ایران و پوشش رسانه ای غرب از این اتفاقات اخیر در تهران یکی از اهداف مهم غربی ها برای فشار بر ایران در پشت میز مذاکرات است. ما سال 88 (2009) همین تجربه را داشتیم که وقتی انتخابات سالم در ایران برگزار شد قبل از برگزاری انتخابات مذاکرات به یک نتیجه مطلوبی ازسوی هر دو طرف رسیده بود، اما وقتی که این اعتراضات در سطح خیابان ها رخ داد برای یک موضوع که به نظرم هیچ وجهی نداشت غربی ها از آن سوء استفاده کردند و مذاکرات را تعطیل کردند و به دنبال کسب امتیازات بیشتر بودند که خودشان هم بهتر از همه می دانند که شکست خوردند. در این قصه هم چون دستشان رو شده است و یکی از اهدافشان همین بوده که در اثنای مذاکرات با این اغتشاشات بتواند امتیازات بیشتری را متوجه غربی ها بکند، که قطعا با جواب منفی جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد. ما به هیچ فشار سیاسی تابع نیستیم وبرای آنها امتیازی قائل نخواهیم شد.
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
نماینده مجلس ایران: هیچ شباهتی در وضعیت امروز ایران با وضعیت سوریه چند سال قبل وجود ندارد
3 - آیا توافق هسته‌ ای را همان‌طور که برای ایران مورد نیاز است، یک نیاز برای غرب می‌دانید؟ به خصوص با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و نیاز غرب به نفت ایران
ـ ببینید مذاکرات هسته ای برای هر دو طرف منفعت داشت. ما از اینجا و به موضوع مذاکرات به مشکل برخوردیم؛ وقتی که برجام را امضا کردیم و خواسته های غربی ها را اجرا کردیم و انجام دادیم. اما متاسفانه اروپایی ها در تعهدات خود صادق نبودند و جاده برجام یک جاده ی یک طرفه شد. وقتی هم که ترامپ از برجام خارج شد تقریبا جاده برجام تخریب شد، و درسته ترامپ خارج شد و اروپا خارج نشد اما اروپایی ها نقض عهد کردند. وقتی که ترامپ از برجام خارج شد اروپایی ها به ما پیام دادند که ما جای خالی امریکا را برای شما در برجام پر می کنیم، اما این کار را نکردند. متاسفانه ترامپ خارج شد و اروپایی ها که در برجام ماندند همچنان ناقض عهدهای خود که در برجام دادند، بودند. امریکا بود که درخواست برگشت را به برجام داد؛ بعد از اینکه اقای بایدن سر کار آمد و گفت که ما میخواهیم به برجام برگردیم و جمهوری اسلامی هم این مدعا را خواستار بود که اگر میخواهید به برجام برگردید باید تعهدات قبلی تان را اجرا کنید، باید تحریم ها را بردارید و صداقت خودتان در بازگشت به برجام را نشان بدهید. ما مدعی نیستیم که به برجام نیاز نداریم، اما به چه قیمت، ما به دنبال کسب منافع ملی خودمان در برجام هستیم. اگر این اتفاق نیفتد برجام را نمی خواهیم، قانون راهبردی لغو تحریم ها که در مجلس مصوب شد به دنبال پایان دادن به جاده یک طرفه برجام به سمت غربی ها بود، چون آنها منتفع بودند وما هیچ انتفاع اقتصادی نداشتیم. امیدوارم اروپایی ها و امریکایی ها عاقل باشند، دوباره به مذاکرات برجام برگردند، هم منافع خودشان و هم منافع ما در برجام در نظر بگیرند؛ اگر دوباره قرار بر این باشد که فقط منافع غربی ها تامین بشود قطعا بدانید که جمهوری اسلامی ایران با برجام خدافظی خواهد کرد.
4 - با توجه به شرایط کنونی و پس از انحلال پلیس گشت ارشاد، آیا مجلس به دنبال تصویب قانون جدیدی برای رسیدگی به موضوع حجاب خواهد بود، به ویژه اینکه هیچ نهادی برای نظارت بر اجرای این قانون در کشور باقی نمانده است؟
ـ ببینید در همه کشور ها ما تابع قوانین هستیم، اکنون در برخی از کشورهای اروپا که مدعی دموکراسی هستند ورود خانم های با حجاب به مدارس، دانشگاه ها و برخی از مراکز دولتی ممنوع است؛ این قانون آن کشور است و مردم باید آن را رعایت کنند. در کشور ما قوانین بسیاری وجود دارد از جمله اینکه زنان وبانوان ما باید با پوشش در جامعه عمومی و در خیابان ها ظاهر بشوند. گشت ارشاد یک روش بود، هدف نبود، ما میتوانیم در روش ها اصلاح انجام بدهیم. روش ها را تغییر بدهیم، اما قطعا بحث پوشش اسلامی چیزی نیست که دولت ها بتوانند از آن عبور بکنند و به این راحتی از کنار آن بگذرند، قطعا مجلس در کنار دولت در اصلاح روش ها تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.
5 - پایان کار پلیس گشت ارشاد در ایران چه نمودی دارد؟ آیا این عقب نشینی دولت ایران در مقابل مردم و اعتراضات به حساب می آید یا اصلاح اشتباهاتی است که این پلیس در قبال شهروندان مرتکب شده است؟
ـ در سوال قبلی توضیح دادم که گشت ارشاد یک روش برای اعمال یک قانون که میتواند اصلاح و بهتر بشود، بود. من مثل شما قرینه ی قوی برای اینکه گشت ارشاد تعطیل شده باشد، ندارم. ممکن است برای یک مدت متوقف شده باشد. دیدم در بعضی از رسانه ها به نقل از دادستان کشور نوشته بودند که گشت ارشاد تعطیل شده، من هنوز مستندی از این خبر ندارم، اما عرض کردم ما یک زمانی برای اینکه ماشین ها در تهران وارد طرح ترافیک نشوند پلیس می گذاشتیم و آنها را به صورت دستی جریمه می کردیم، الان از طریق دوربین ها این اتفاق می افتد یعنی هوشمند شده است. ما روش ها را اصلاح می کنیم، روش ها را تغییر می دهیم، اما موضوع حجاب مورد حمایت قاطبه زنان و بانوان در ایران است و ممکن است برخی در ایران با این قانون مشکلی داشته باشند که قطعا ما باید در گفتگو و تفاهمی که در داخل کشور با این افراد انجام خواهیم داد این موضوع را به نحوی که هیچ کس احساس فشار نکند، هیچ کس احساس اجبار نکند، حل خواهیم کرد؛ اما لطفا نه از طریق کشورهایی که خودشان اصلا با دموکراسی بیگانه هستند و اصلا حقوق زنان را نمیدانند چه هست و در سال های گذشته نیز اصلا آن را رعایت نکرده اند.
اعتراضات در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
وحید جلال زاده: یکی از اهداف غربی ها، سوء استفاده از اغتشاشات برای گرفتن امتیازات بیشتراز ایران بود
کاتولیک تر از پاپ نشوند و به قول ما ایرانی ها " دایه مهربانتر از مادر نشوند "، ما خودمان میتوانیم با مردم خودمان گفتگو کنیم و برای حل مشکلات راه حل های بهتری پیدا بکنیم .
- البته در حال حاضر حرفایی که در ایران زده میشود چه از طرف مجلس چه از طرف مسئولین، این است که انگار می خواهند حجاب را بردارند؛ بخاطر همین میپرسم الان که میگویند موضوع حجاب در دست بررسی است یعنی چه؟
- نه چنین چیزی اصلا نیست. بررسی ندارد؛ حجاب که قانون مجلس نیست یا قانون دولت نیست، حجاب در ایران و در اسلام به عنوان یک حکم شرعی است، و هیچ قانونی نمی تواند در مورد حجاب وضع بشود، مثل نماز. برای ما حجاب عین نماز می ماند، مگر می شود در مجلس قانون تصویب بشود که نماز کم و زیاد بشود.
- پس حجاب برداشته نمی شود؟
-اصلا دست ما نیست؛ این سوال شما از اینجا مشکل دارد که اصلا مثل اینکه شما بفرمایید که مجلس میخواهد در مورد برچیده شدن ارتش و س‍پاه تصمیم بگیرد، اصلا این دست مجلس نیست. حجاب یک قانون شرعی است؛ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. در زمان قبل از انقلاب هم بسیاری از بانوان ما پوشش داشتند، حجاب داشتند. یک چیزی به شما بگویم، شما تاریخ تمدن ایران را از هزاران سال قبل مطالعه بفرمایید، زنان ایرانی در طول تاریخ زنان پوشیده ای بوده اند، لذا دوباره توضیح میدهم ما ممکن است در روش ها تغییراتی را ایجاد کنیم، اما قانون پوشش زنان در جمهوری اسلامی اصلا مربوط به این دولت و این مجلس نیست. یک قانون شرعی است شما در بسیاری از کشورها میبینید که زنان پوشش را خودشان رعایت می کنند، در همین روسیه که داریم مصاحبه میکنیم، شما زنان بسیاری می بینید که اینجا محجبه هستند، مگر ربطی به قانون روسیه دارد، و این موضوع در بسیاری از کشورهای اروپا هم صادق است.
6 - پیش از این، رهبری عربستان سعودی اعلام کرده بود که درگیری را به شهرهای ایران منتقل خواهد کرد و اخیراً ایران ریاض را متهم کرد که از شبکه های تلویزیونی مخالف ایران علیه نظام ایران استفاده می کند و اعتراضات در کشور را تشدید می کند.
آیا فکر می کنید که رهبری عربستان سعودی با دامن زدن به اعتراضات از طریق رسانه های فارسی زبان مانند ایران اینترنشنال به دنبال سرنگونی نظام ایران است؟
ـ عربستان خیلی کوچکتر از آن است که بخواهد درباره تغییر یا سرنگونی نظام ایران تصمیم بگیرد. کشور عربستان یک کشور تابع هست، تابع سیاست های غرب و به عنوان ابزار مالی غربی ها در این پروژه اغتشاشات در ایران عمل می کند. عربستان ایران را از سال های دور رقیب خودش می داند، شما ببینید در جنگ های نیابتی که عربستان در منطقه داشته فشاری که به دولت قانونی سوریه آورد، در حمله ای که به یمن داشت، نقشی که عربستان برای روی کار آمدن داعش داشته، در روی کار آمدن و شکل گیری طالبان داشته؛ عربستان یکی از کشورهای حامی تروریسم در سال های گذشته در منطقه بوده است، و جمهوری اسلامی دقیقا در جبهه مقابل در جبهه مبارزه با تروریسم بوده است. ما داعش را از صفحه روزگار حذف کردیم، داعشی که به دنبال تشکیل حکومت شام و عراق بود، الان به عنوان گروه های چریکی دارد فعالیت می کند. شما می بینید که جمهوری اسلامی کارنامه روشنی دارد. عربستان بله، در توهمات و رویه های خودش به این سمت می رود که به جمهوری اسلامی اسیب بزند، هر چند مقامات رسمی (این کشور) نسبت خودشان را به اینترنشنال رسما تکذیب می کنند، امام مدارکی در اختیار ما قرار دارد که عربستان به این شبکه و شبکه های دیگر و به گروه های اپوزیسون ما در خارج از کشور، و به گروه های تجزیه طلب مستقر در اقلیم کردستان کمک مالی می کند. مدارکی در دست ما است که عربستان در سال های گذشته وامروز به آنها کمک می کند، من عربستان را اصلا در این اندازه نمی دانم که بخواهد حتی رویا و توهم فروپاشی و سقوط نظام را در ذهنش بپرواند، ما بارها به عربستان اعلام کردیم که اگر دست از این اقداماتش برندارد قطعا جمهوری اسلامی ایران عمل متقابل انجام خواهد داد.
7 - آیا اعتراضات اخیر در ایران ناشی از ضعف اقتصاد، اشتباهات دولت و فساد در نهادهای حکومتی است؟
یا اینکه غرب برنامه ای برای شروع جنگ داخلی و نابودی نظام ایران در داخل از طریق رسانه ها و آشوبگران با همان سناریوی سوریه دارد؟
ـ بله، ببیند اینکه ما در داخل کشور مشکلاتی داریم هم در حوزه اقتصاد هم در حوزه فرهنگی هم در حوزه اجتماعی، یک امر طبیعی است. من از شما سوال میکنم، خوانندگان شما از خودشان بپرسند ایا جامعه ای هست که در آن مشکلی نباشد؟ قطعا مسئولین به دنبال حل این مشکلات هستند. مردم به گروه ها و جریان ها و احزاب رای می دهند که مشکلات آنها را بر طرف کنند. چرا به دولت رئیسی رای دادند، چرا به مجلس یازدهم رای دادند، چرا افراد را تغییر دادند؟ به علت اینکه به دنبال اصلاح امور هستند، به دنبال تحول در اصلاح امور هستند، لذا من نمیتوانم منکر بشوم که در جامعه ما در بخشی های مختلف مشکلاتی هست. اما سوء استفاده غربی ها از این مشکلات برای وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی، ضربه زدن به جمهوری اسلامی، هم در حوزه بین الملل هم در حوزه داخلی، چیزی نیست که بر کسی و هیچ تحلیلگر منصفی در دنیا پوشیده باشد. شما انقلاب های رنگی را در چند سال قبل در دنیا خاطرتان هست، غربی ها با مسائل داخلی کشورها، تا آنجایی که تابع آنها باشند، خیلی مشکلی ندارند.
- منظور من در خصوص همین سناریوی سوریه، الان در سوریه می بینید مثل (کشور) شما سلاح آورده اند...
ـ ببینید مقایسه جمهوری اسلامی ایران با سوریه در آن مقطع یک مقایسه مع الفارغ و اشتباه است. جمهوری اسلامی یک نظام مقتدر و با پشتوانه مردمی بسیار بالا است. من در دانشگاه تهران در جواب به یک سوال که گفتند چرا برخی از مسئولین میخواهند فضای کشور را امنیتی بکند؟ گفتم، من با امنیتی سازی فضای کشور مخالفم، و میشنوم که در برخی از سخنرانی ها و برنامه ها میخواهند این وضعیت ایران را با سوریه در آن سال ها مقایسه بکنند و از سوریه سازی استفاده کنند. من کامل با این موضوع مخالف هستم. هیچ شباهتی در وضعیت امروز ایران با وضعیت آن زمان سوریه وجود ندارد. در راهپیمایی 13 آبان، بالغ بر 13 میلیون نفر از مردم به خیابان ها آمدند برای اینکه شعار " مرگ بر امریکا " را سر بدهند، پشتوانه و سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی به مقداری هست که ما فاصله بسیاری با آن شرایط سوریه داریم. لذا من اصلا با این بحث موافق نیستم که شرایط به سمت سوریه سازی می رود. شما در امریکا ببینید دست هر خانواده ای سلاح هست، وجود صرفا سلاح نمیتواند ما را به این نقطه برساند که وضعیت به سمت سوریه شدن می رود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала