گزارش و تحلیل

یک رسانه آمریکایی: به رئیس جمهور اوکراین خیره بنگرید - زلنسکی اصلا مدافع آزادی ها نیست

© Photo / The Presidential Office of Ukraine/YouTubeВыступление президента Украины Владимира Зеленского по видеосвязи на саммите G20 в Индонезии
Выступление президента Украины Владимира Зеленского по видеосвязи на саммите G20 в Индонезии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2022
اشتراک
زلنسکی آزادی بیان در اوکراین را سرکوب کرده است.
اسپوتنیک به نقل از پایگاه اینترنتی "فدرالیست" ایالات متحده می نویسد: مطبوعات غربی رئیس جمهور اوکراین را به عنوان یک قهرمان معرفی می کنند، اما تا همین اواخر، سازمان های بین المللی حقوق بشر در مورد تمایلات ضد دموکراتیک زلنسکی صحبت می کردند. در 3 فوریه 2021، زلنسکی تحریم‌هایی را علیه سه کانال تلویزیونی (از جمله News One بخاطر انتقاد از رئیس‌ جمهور) اعمال کرد که گفته می ‌شد با رهبر حزب بلوک مخالف، نماینده پارلمان ویکتور مدودچوک مرتبط بودند. این کانال ها بلافاصله کار خود را متوقف کردند. علاوه بر این، زلنسکی شرکت هواپیمایی مدودچوک را تحریم کرد و شبکه‌های اجتماعی آمریکایی (از جمله یوتیوب) را تحت فشار قرار داد تا پروفایل‌های مرتبط با مدودچوک را مسدود کنند وآنها این کار را نبز انجام دادند.
زلنسکی اقدامات خود را با ربط دادن مدودچوک به پوتین توجیه کرد. با این حال، فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه ‌نگاران، که شامل صدها هزار روزنامه ‌نگار از 140 کشور جهان است، فرمان زلنسکی را "منع غیرقانونی و با انگیزه سیاسی" خواند و خواستار لغو فوری آن شد. یکی از واحدهای سازمان ملل خاطرنشان کرد که فرمان زلنسکی توجیه مناسبی ندارد. اتحادیه ملی روزنامه نگاران اوکراین نیز که بارها روسیه را به خاطر اقداماتش محکوم کرده است، از این تحریم ها انتقاد کرده نوشت: "محروم کردن شهروندان اوکراین از دسترسی به رسانه‌ها بدون محاکمه یا تحقیق، و محروم کردن صدها روزنامه‌ نگار از حق کار - تجاوز به آزادی بیان است".
خرسون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2022
کیف اجازه کار برخی رسانه هایی که وضعیت در خرسون را پوشش می دهند، را لغو کرد
مدودچوک سعی کرد یک سازمان رسانه ای جدید به نام First Independent ایجاد کند. چند ماه بعد، زلنسکی آن را نیز رد کرد. حتی در گزارش 2021 وزارت خارجه ایالات متحده در مورد اوکراین اشاره شده است که "دولت اوکراین خبرنگاران را به دلیل فعالیت های حرفه ای آنها تحت تعقیب قرار می دهد."
ادامه دادن به همان شیوه
زلنسکی با نادیده گرفتن انتقاد جامعه جهانی، در 20 اوت 2021 تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تعدادی از نشریات دیجیتال اعمال کرد - دوباره بدون شرکت پارلمان.
هدف اصلی وب سایت Strana (Strana.ua)، یکی از بزرگترین نشریات اوکراینی با 24 میلیون بازدید در ماه بود. سایت مجبور شد دامنه خود را تغییر دهد (Strana.news). Strana همچنان در اوکراین ممنوع است و مخاطبان آن بیش از 94٪ کاهش یافته است.
سازمان های حقوق بشر در بیانیه ای مشترک، این فرمان را "اقدامی خارج از دادگاه" و "تهدیدی برای آزادی مطبوعات" خواندند. فدراسیون روزنامه نگاران اروپا این نشریه را یکی از معدود رسانه های مخالف باقی مانده در اوکراین نامید.
خانه آزادی، سازمانی که زمانی توسط النور روزولت (Anna Eleanor Roosevelt) رهبری می شد، نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور ایالات متحده بایدن نوشت: "زلنسکی به استفاده از قدرت اجرایی بدون کنترل قضایی مناسب ادامه می دهد. او به بهانه مبارزه با اطلاعات نادرست، رسانه ها، بسترهای فناوری، روزنامه نگاران و وب سایت ها را تحریم می کند".
کمیسیون اروپا پیشنهاد ممنوعیت خبرگزاری های راشاتودی و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا را داد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2022
کمیسیون اروپا پیشنهاد ممنوعیت خبرگزاری های راشاتودی و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا را مطرح کرد
شاید عجیب‌ ترین هدف تحریم‌ها در اوت 2021، آناتولی شاری، روزنامه‌ نگار و وبلاگ‌ نویس اهل کی یف بود. او بسیار محبوب است و حزب خود را در سال 2019 تأسیس کرد. در انتخابات 2020، چند نامزد حزب شاری در سطوح شهرداری و منطقه ای منصبدار شدند. با این حال، در آغاز درگیری با روسیه، رئیس جمهور با حکم خود آن را به همراه سایرین منحل کرد و دادگاه عالی اوکراین این تصمیم را بدون حق تجدید نظر تایید نمود. یکی از واحدهای سازمان ملل تحقیقاتی را انجام داد و به این نتیجه رسید که مقامات شاری را به عنوان یک عامل طرفدار کرملین، طرفدار پوتین و روسیه به اشتباه معرفی می کنند.
شاری در پاسخ به تلاش برای نشان دادن او به عنوان حامی روسیه گفت: "آویز کردن برچسب برای دولت اوکراین کار راحتی است. و این حق من است که از فساد رئیس جمهور و دولت انتقاد کنم".
Kyiv Independent – یک روزنامه اوکراینی مشهور در غرب
قبل از آغاز درگیری در اوکراین، تعداد کاربران Kyiv Independent در توییتر 11400 نفر بود که امروز به بیش از 2.2 میلیون نفر رسیده است. از آن، بسیاری از خوانندگان انگلیسی زبان در سراسر جهان اخبار مربوط به جریان درگیری را دریافت می کنند. به سختی می توان "کی یف مستقل" را طرفدار کرملین خواند، زیرا فوربس به دلیل گزارش در مورد "جنایت جنگی" روسیه و درخواست برای تقویت تحریم های ضد روسیه، نقدهای تحسین برانگیزی دریافت می کرد. اما این روزنامه Kyiv Independent بود که در ژانویه 2022 مقاله ای با عنوان "چگونه دولت زلنسکی در تلاش برای از بین بردن آزادی مطبوعات در اوکراین است"
در مورد حمایت از اوکراین تجدید نظر کنید
با توجه به اینکه ریسک و خطرها در درگیری روسیه و اوکراین تا چه حد زیاد است، باید به زلنسکی باید از نزدیک نگریست و در مورد حمایت نظامی بیشتر از دولت او تجدید نظر شود. زمانی که موشک‌های تصادفی در لهستان فرود می آیند و در پاسخ به آن اتهامات هیستریک زده ‌می شود، جنگ هسته‌ای نزدیکتر از هر زمان دیگر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала