مسکو و کیف هیچ مذاکرات مستقیمی در خصوص امنیت نیروگاه هسته ای زاپاروژیه ندارند

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Официальный представитель Министерства иностранных дел России Мария Захарова
Официальный представитель Министерства иностранных дел России Мария Захарова - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2022
اشتراک
ماریا زاخارووا: مسکو و کیف مذاکرات مستقیمی را در خصوص امنیت نیروگاه هسته ای زاپاروژیه صورت نمی دهند
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که صخبت در خصوص اینکه طرفین به توافق قابل پذیرش بین فدراسیون روسیه و اوکراین در خصوص ایجاد منطقه ایمن حول نیروگاه هسته ای زاپاروژیه، بی موقع می باشد.
پیشتر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که کارشناسان به توافق قابل پذیرش بین اوکراین و روسیه برای ایجاد منطقه ایمن حول نیروگاه هسته ای زاپاروژیه نزدیک می باشند.
زاخارووا در خصوص این اظهار نظر مدیرکل آژانس، اعلام کرد: "در وهله اول لازم است تاکید کنم که هیچ مذاکره مستقیمی بین روسیه و اوکراین در خصوص مسئله منطقه ایمن حول نیروگاه هسته ای زاپاروژیه وجود ندارد".
وی افزود: "ما پارامتر های احتمالی اعلامیه ایجاد منطقه دفاع هسته ای و فیزیکی، امنیت هسته ای نیروگاه هسته ای زاپاروژیه را با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی که به نوبه خود تلاش می کند با طرف اوکراینی همکاری نماید، مورد بررسی قرار می دهیم ".
نیروگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2022
در فرانسه معتقدند که تحریکات زلنسکی در خصوص نیروگاه هسته ای زاپاروژیه می تواند بد تمام شود
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطر نشان کرد: "صحبت کردن در خصوص اینکه طرفین به توافق نزدیک هستند، بی موقع می باشد. مسئله اساسا این است که آیا کیف آمادگی دارد تا مسئولیت توقف گلوله باران و تلاش برای تصرف نیروگاه هسته ای زاپاروژیه را بر عهده بگیرد و همچنین آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند به اجرای چنین توافقات فرضی توسط اوکراین دست یابد"؟
این دیپلمات همچنین در خصوص امکان انتقال کنترل این نیروگاه هسته ای به طرف ثالث تاکید کرد: "هیچ صحبتی در خصوص خروج نیروگاه هسته ای زاپاروژیه از تحت کنترل روسیه و یا انتقال کنترل بر آن به هرطرف ثالثی نمی تواند وجود داشته باشد".
وی تاکید کرد که این نیروگاه در قلمرو روسیه قرار دارد و کاملا توسط دولت این کشور مدیریت می شود.
زاخاروا افزود: "برداشت ما این است که ما تنها قادر به تامین امنیت فیزیکی و هسته ای این نیروگاه می باشیم".
واحد برق شماره 2 نیروگاه زاپوریژیا در انرگودار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2022
آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار توقف فوری گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوریژیا شد
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین در خصوص سفر احتمالی مدیرکل آژانس به مسکو و دیدار با مقامات روسی اظهار داشت: "ما از علاقه گروسی برای سفر مجدد به روسیه مطلع می باشیم و ما مصمم به استقبال از وی برای بحث در خصوص حوزه وسیعی از مسائل مربوط با فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی، می باشیم".
در عین حال زاخارووا تاکید کرد که "این در حالیست که توافقی در خصوص تاریخی مشخص برای چنین سفری در حال حاضر وجود ندارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала