گزارش و تحلیل

با روسیه درباره ی برجام صحبت می شود

© Photo / IRNAعلی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2022
اشتراک
تحریم های آمریکا مانع آشکار شدن روابط ایران و چین است.
اسپوتنیک - آقای دکتر علی‌ باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس تیم مذاکره‌ کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین که برای دیدار و رایزنی با همتای روسی خود به مسکو سفر بود گفت: مناسبات دو کشور در زمینه‌های گوناگون در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.
نگاه دولت این است که روابط با همسایگان توسعه پیدا کند و آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد در بیش از یکسال اخیر روابط با همسایگان و از جمله روسیه ، در همه عرصه‌ها و بویژه در زمینه تجاری و اقتصادی توسعه قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
طی ماه های اخیر هیات های بلند پایه ی سیاسی و اقتصادی میان ایران و روسیه در حال رفت و آمد هستند که نشاندهنده ی گسترش چشمگیر روابط دو کشور است.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
آقای دکتر باقری در این روز ها سه سفر داشتند سفر هایی به هند، قطر و روسیه.
این سفر ها هم در چارچوب سیاست آسیا محور و همسایگی صورت گرفت و هم در مسیر استمرار گفتگو ها و رایزنی های مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران و کشور های مورد اشاره اثر بخش است و چارچوب رایزنی و تبادل نظر در خصوص ارتقا مناسبات و همکاری های دوجانبه ایران با کشور های هدف را در بر میگیرد، در چارچوب این سفر مذاکرات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی صورت گرفت که عملا در تکمیل گفتگو ها و رایزنی های سیتسی دو کشور بود.
همکاری های اقتصادی و فرهنگی روسیه و ایران پتانسیل قابل توجهی دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2022
همکاری های اقتصادی و فرهنگی روسیه و ایران پتانسیل قابل توجهی دارد
وی افزود:
طبیعتا وقتی با کشور های دوستی که در موضوعات مورد توجه افکار عمومی نظیر مذاکرات لغو تحریم نقش آفرین هستند می نشینیم در این زمینه گفتگو و تبادل نظر میکنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط ایران و عربستان در جهت صلح و ثبات در منطقه بیان کرد:
ما بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در راستای منافع دو کشور و منافع منطقه ای میدانیم، به نظر ما گفتگو و مذاکره سیاسی برای حل اختلافات بهترین راهکار برای دستیابی به شرایطی مطلوب است، در این چارچوب عمل کردیم و با میانجی گری دولت عراق پنج دور مذاکرات گسترده با عربستان سعودی داشتیم و از نظر ما زمینه ها برای ادامه ی گفتگو ها و رسیدن به نتیجه کاملا مهیا است باید ببینیم طرف مقابل چه میزان همکاری میکند و تمایل نشان می دهد.
دولت عراق نیز در این زمینه تلاش های صادقانه ای انجام داده و اعلام کردند برای ادامه ی نقش آفرینی آمادگی کامل دارند و از این گفتگو ها حمایت می کنند.
آقای دکتر ناصر کنعانی رابطه ایران و چین را رو به رشد توصیف کرد و اظهار داشت:
رابطه جمهوری اسلامی ایران و چین رابطه ای رو به رشد و نمونه ای خوب از همکاری های دوجانبه موفق میان دو کشور است، واقعیت این است که تحریم های غیر قانونی امکان همکاری های متعارف با برخی کشور ها را دچار مشکل و محدودیت میکند اما همکاری های جمهوری اسلامی ایران و چین در بسیاری از زمینه ها برقرار است و رایزنی های مستمر نیز برای گسترش روابط وجود دارد، آماری هم که از حجم مبادلات، تجارت و همکاری های اقتصادی دو کشور منتشر میشود نشاندهنده ی همکاری های رو به رشد دو کشور است البته که اقتضا های فعالیت در شبکه ی جهانی و تحریم های آمریکا مانع از آشکار کردن بسیاری از جزئیات میشود، اما همکاری های دو کشور چه در روند اجرای توافقات دوجانبه، چه در چارچوب همکاری های جامع ۲۵ ساله روندی رو به رشد دارد و مبتنی بر تمایل سیاسی رهبران عالی دو کشور رو به پیشرفت خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала