نماینده روسیه درباره سوالات غرب از ایران به دلیل کشف ذرات اورانیوم صحبت کرد

© Photo / IRNAمیخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2022
اشتراک
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت: موضوع 20 ساله کشف ذرات اورانیوم در ایران در مذاکرات درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چنان اهمیتی پیدا کرده که با ماهیت مسئله مطابقت ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، نماینده دائم روسیه گفت:" البته، ایرانی‌ها می‌توانستند فعال‌تر با دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و از مدت‌ها قبل مسائل مربوط به ذرات کشف‌شده اورانیوم با منشاء انسانی در سه سایت را خاتمه دهند. صحبت درباره رویدادهای ۲۰ سال پیش است. اگر فعالیت های اعلام نشده ای در آنجا انجام می شد، ایران مدت ها پیش، یعنی 20 سال پیش، آن را متوقف کرد. از منظر خطرات رژیم منع اشاعه، این موضوع مطلقاً هیچ نقشی ندارد، اما به دلیل تداوم حرارت ضد ایرانی در میان اعضای غربی شورای حکام، این سوژه اهمیت نامتناسب زیادی پیدا کرده که با ماهیت مسئله مطابقت ندارد".
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2022
ادعای تروئیکای اروپایی: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۸ برابر از محدودیت های برجامی فراتر رفته
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر ابراز امیدواری کرده بود یک نشست فنی با نمایندگان ایران برای رفع مسائل حل نشده برگزار شود . با این حال، 17 نوامبر، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن تعهد ایران به همکاری با آژانس در زمینه تحقیق درباره کشف آثار اورانیوم در سه سایت اعلام‌ نشده را اعلام کرد.
روز سه‌شنبه، رسانه‌های ایران گزارش دادند که تهران در واکنش به قطعنامه آژانس، غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو، ایجاد آبشارهای گریز از مرکز IR2M و IR4 جدید در نطنز و فردو و راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید در این تاسیسات هسته‌ای را آغاز کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала