Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

روند مذاکرات ترکیه، سوئد و فنلاند در مورد عضویت در ناتو

© AP Photo / Johanna Geronسفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد
سفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2022
اشتراک
ترکیه و مجارستان آخرین عضو از 30 عضو ناتو هستند که هنوز با پیوستن سوئد و فنلاند به آن موافقت نکرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، سوئد و فنلاند در ماه می 2022 برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. اما ترکیه با پذیرش آنها در صفوف اتحاد مخالفت کرد. به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، این کشورها به اعضای سازمان های تروریستی شناخته شده توسط آنکارا، به ویژه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) پناهندگی دادند و همچنین تحریم هایی را علیه جمهوری اعمال کردند. ترکیه در ازای تایید خود، از سوئد و فنلاند خواست که علناً پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته به آن را محکوم کنند، تحریم‌های خرید سی-400 روسی را لغو کنند و اعضای پ‌ک‌ک و FETO ساکن این کشورها را مسترد کنند.
در 28 ژوئن در مادرید، یک روز قبل از آغاز اجلاس سران ناتو، در نتیجه ساعت ها مذاکره، رهبر ترکیه، رجب طیب اردوغان با رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیسته (Sauli Niinistö) و نخست وزیر سوئد، ماگدالنا اندرسون (Magdalena Andersson)، سه کشور یادداشت مشترکی را امضا کردند که طی آن آنکارا متعهد شد از خواست استکهلم و هلسینکی برای عضویت در ناتو حمایت کند.
وزیر خارجه ترکیه : از خرید اس-۴۰۰ منصرف نمی‌شویم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2022
ترکیه معتقد نیست که سوئد و فنلاند به شرایط توافقات منعقد شده برای ورود به ناتو عمل کرده باشند
دفتر رئیس جمهور اردوغان پس از امضای تفاهم نامه مادرید، اعلام کرد که ترکیه "آنچه را که می خواهد" از هر دو کشور شمال اروپا دریافت کرده است: هلسینکی و استکهلم در مبارزه با پ.ک.ک و متحدانش که توسط آنکارا ممنوع شده است، قول "همکاری کامل" دادند و همچنین موافقت کردند. لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه که در سال 2019 در پاسخ به مداخله نظامی این کشور در سوریه اعمال شد. علاوه بر این، فنلاند و سوئد آمادگی خود را برای شناسایی جنبش فتح الله گولن، مبلغ اسلامی، که مقامات ترکیه او را به تلاش برای کودتا در سال 2016 متهم می کنند، به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرده اند.
در 26 اوت، فنلاند میزبان اولین نشست مکانیزم مشترک دائمی بود که بر اساس تفاهم نامه سه جانبه ایجاد شد.
طرفین در این گفت وگو ضمن تعیین اصول عملیاتی سازوکار مشترک، روند اجرای تعهدات مندرج در تفاهم نامه سه جانبه را مورد توجه قرار دادند و اقدامات مشخصی را که در آینده نزدیک انجام می شود، تعیین کردند.
فنلاند و سوئد بر تعهد خود برای نشان دادن همبستگی و همکاری با ترکیه در مبارزه با همه اشکال و مظاهر تروریسم، حمایت از ترکیه در برابر تمام تهدیدات امنیت ملی این کشور، در درجه اول علیه سازمان تروریستی پ ک ک، و امتناع از کمک به کردها تاکید کردند.
در این جلسه مقرر شد همکاری‌های فنی بین نهادهای ذیربط تشدید شود تا به پیشرفت‌های مشهود در موضوعاتی که تحت مکانیسم ایجاد شده به آن پرداخته شده است دست یابد.
در روزهای 5 تا 6 اکتبر، هیئتی از وزارت دادگستری سوئد با مقامات وزارت دادگستری در آنکارا دیدار کرد.
در 25 اکتبر، هیئتی از وزارت دادگستری فنلاند نیز برای بررسی موضوع عضویت این کشور در ناتو به ترکیه سفر کرد. این گفتگوها عمدتاً بر درخواست‌های استرداد اعضای پ‌ک‌ک و FETO که از سوی مقامات ترکیه ارائه شده بود، متمرکز بود.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در 4 نوامبر از ترکیه بازدید کرد. در این سفر با اردوغان رئیس جمهور، آکار وزیر دفاع و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه مذاکره شد. چاووش اوغلو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: تصویب توافقنامه الحاق سوئد و فنلاند به ناتو توسط ترکیه به اقدامات استکهلم در مبارزه با تروریسم بستگی دارد و تاکنون اقدامات انجام شده توسط این کشور کافی نیست. " به گفته وی، ترکیه هیچ شکایتی از درخواست فنلاند ندارد، اما "اهمیت زیادی برای عضویت مشترک دو کشور قائل است."
اردوغان شرایط پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را بیان کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2022
اردوغان شرایط پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را بیان کرد
استولتنبرگ به نوبه خود به طرف ترکی "آمادگی سوئد برای همکاری با آنکارا" اطمینان داد و به تغییراتی که سوئد در قوانین ضد تروریستی خود اعمال کرده است اشاره کرد.
در 8 نوامبر، چند روز پس از سفر استولتنبرگ، اولف کریسترسون نخست وزیر جدید سوئد به دعوت اردوغان به ترکیه سفر کرد. در دستور کار این مذاکرات، موضوع تحقق نکات تفاهم نامه مادرید مورد بررسی قرار گرفت.
در 24 نوامبر، یک هیأت ترکیه به ریاست ابراهیم کالین، نماینده رسمی رئیس جمهور اردوغان وارد استکهلم شد و طرفین طی چند روز در مورد مسائل مربوط به اجرای تعهدات سوئد در زمینه مبارزه با تروریسم گفتگو کردند.
در اوایل دسامبر، خلوصی آکار وزیر دفاع به همراه آنتی کایکونن همتای فنلاندی خود به ترکیه سفر خواهد کرد. به گفته رئیس دولت فنلاند، او "انتظارات مثبت محتاطانه ای از این سفر" دارد. در همین حال، آکار اخیراً خاطرنشان کرد که آیا موافقت آنکارا برای پیوستن به ناتو قبل از انتخابات ترکیه در سال 2023 توسط همکاران شمالی تنها به کشورهای اسکاندیناوی بستگی دارد.
ترکیه و مجارستان آخرین عضو از 30 عضو ناتو هستند که هنوز با پیوستن سوئد و فنلاند به آن موافقت نکرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала