اردوغان شرایط پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را بیان کرد

© Photo / Iran information base (PAD)اردوغان شرایط پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را بیان کرد
اردوغان شرایط پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را بیان کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2022
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه: سرعت روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به تحقق شرایط آنکارا بستگی دارد.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: سرعت روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به تحقق شرایط آنکارا بستگی دارد.
فنلاند و سوئد با توجه به حوادث اوکراین در 18 مه درخواست پیوستن به ناتو را به دبیرکل ناتو تحویل دادند. در ابتدا، ترکیه از آغاز روند بررسی این درخواست ها جلوگیری کرد، اما در 29 ژوئن، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که تمام نگرانی های آنکارا را در نظر می گرفت. ترکیه نیز به نوبه خود مخالفت خود را با ورود این دو کشور اروپایی به ناتو پس گرفت. از 6 اکتبر، 28 کشور از 30 کشور، به استثنای ترکیه و مجارستان، در مورد پذیرش کشورهای شمالی در ناتو تصمیم مثبت گرفته اند.
رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که برای پایان دادن به مناقشه روسیه و اوکراین هر چه سریعتر و دستیابی به راه حلی عادلانه لازم است به مذاکرات بازگردیم. اردوغان خاطرنشان کرد: سرعت روند تصویب تفاهم نامه سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند و اقداماتی که این کشورها در پیش خواهند گرفت، زمان تکمیل آن را مشخص می کند.
اردوغان با اشاره به روابط با یونان گفت: این ترکیه نیست که در حال افزایش تنش در منطقه است و هدایت یونان به اقدامات مبتنی بر عقل سلیم و گفت‌وگو مفید خواهد بود.
استولتنبرگ نیز در پست خود در شبکه اجتماعی ارزیابی از این دیدار را ارائه کرد. وی از نقش اردوغان در "کریدور غلات" تشکر کرد و همچنین خاطرنشان کرد که تکمیل بررسی درخواست های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو باعث تقویت ائتلاف خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала