گزارش و تحلیل

اهداف حمله به کامیون های سوخت ایران

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / اهداف حمله به کامیون های سوخت ایران
اهداف حمله به کامیون های سوخت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
اشتراک
شب گذشته برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی مرز میان عراق و سوریه خبر دادند، در این حمله کامیون‌های حامل سوخت ایران به لبنان هدف قرار گرفته‌اند.
گزارش‌های اولیه از شنیده شدن صدای دست‌کم ۴ انفجار در نزدیکی القائم و پرواز هواپیما و بالگرد در نقطه مرزی عراق و سوریه حکایت دارند.
گفته می‌شود یک پهپاد این منطقه را هدف حمله قرار داده است و برخی از مواضع گروه‌های مقاومت هدف قرار گرفته است.
صابرین‌نیوز، وابسته به حشدالشعبی، تصاویری را نیز از حمله پهپادی به نزدیکی مرز عراق و سوریه منتشر کرد. صابرین‌نیوز گفته این حملات توسط آمریکا انجام شده است.
منابع خبری مدعی شده‌اند در این حمله کامیون‌های حامل سوخت ایران به لبنان هدف قرار گرفته‌اند.
لازم به ذکر است هنوز آمار دقیق و صحت سنجی شده از تلفات این حمله وجود ندارد اما آمار به اتفاق بیش از ده تن است.
آقای دکتر سید هادی افقهی، دیپلمات سابق و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
هنوز کم و کیف حمله با اعداد و ارقام و مشخص نشده چه از لحاظ اینکه چند کامیون وجود داشته چه از لحاظ اینکه تلفات به چه شکل بوده و از آن جهت که ضربه امنیتی بوده هر طرف موضوع صحبت های متفاوت و دیدگاه های متنوع ارائه می‌دهند آمریکا، لبنان، ایران، سوریه و عراق که درگیر ماجرا هستند و هرکدام اظهارات متفاوتی دارند اما نکته ی واضح این است که ضربه در خاک سوریه، در مرز عراق و بر کامیون های ایرانی حامل سوختی بنام لبنان انجام شده.
این کارشناس مسائل خاورمیانه اهداف مهم از حمله به کامیون های حامل سوخت را به شرح زیر برشمرد:
چندی پیش حمله ‌ای به چاههای نفتی العمر سوریه در شمال شرق این کشور انجام شد آمریکایی ها اکنون خواستند بگویند که میدانند ایران این کار را انجام داده و یکی از اهداف حمله به کامیون های سوخت تلافی جویانه بود، هدف دیگر مسئله انتقام آمریکایی‌ها از فشاری که حزب الله بر رژیم صهیونیستی برای سهم نفت و گاز لبنان از کاریش و قانا آورد بود، هدف سوم این بود که مسئله رساندن گازوئیل یا هر نوع سوختی به لبنان از سوی آمریکا تحریم است در طول این مدت حزب الله یک بار از ایران درخواست سوخت کرد که ایران سوخت را به بندر لاذقیه رسانده و از آنجا با کامیون به لبنان منتقل شد بخشی از این سوخت هبه شد و مبلغ بخشی از آن دریافت شد، آمریکایی ها با این حمله می‌خواستند دست برتر خود را در تحریم لبنان نشان دهند؛ قطعا این موضوع بی پاسخ نخواهد ماند و تمامی طرفین درگیر آن قطعاً پیگیری خواهند کرد و پاسخ خواهند داد.
جزییات توقیف نفتکش حمل سوخت قاچاق از زبان فرمانده سپاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2022
جزییات توقیف نفتکش حمل سوخت قاچاق از زبان فرمانده سپاه
آقای دکتر سید هادی افقهی ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های وضع شده بر لبنان اظهار داشت:
هنوز این مسئله مشخص نشده که محموله سوخت مورد حمله به صورت هبه ارسال شده یا توسط لبنان خریداری شده اما بر اساس محموله گذشته که از سوی ایران ارسال شد میتوان احتمال داد بخشی از آن هبه و بخشی توسط لبنان خریداری شده، شاید کلیات تقاضای محموله قبلی از سوی رهبر حزب الله لبنان بیان شده باشد اما قراردادها و گفتگوهای آن توسط تجار لبنانی انجام شده بخشی از این محموله توسط تجاری که سوخت را خریداری کردند هبه شده و بخشی از آن فروخته شده.
اساساً اصل تحریم سوخت اعمال شده بر لبنان غیرقانونی است چرا که نه تحت بررسی هیچ دادگاه بین المللی انجام شده و نه حتی سازمان ملل آن را اعمال کرده، این تحریم سوخت که بر لبنان اعمال شده مانند تحریم هایی است که بر ایران اعمال شد و این حق طبیعی هر کشوری است که تحریم های غیرقانونی را بشکند و دقیقا همین مشکلات برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود در برخی موارد آمریکا کشتی های ما را می دزد، آنها را مورد هدف قرار می دهد یا شرکت هایی را که ایرانی نیستند اما با ایران تعامل می‌کنند تحریم می‌کند.
وی همچنین بیان کرد:
نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که مدت ها است با آمریکا مدام در خلیج فارس درگیر هستند از زمانی که ترامپ سپاه پاسداران را در لیست سازمان های تروریستی اعلام کرد و ایران نیز متعاقبا سنتکام را تروریستی اعلام کرد طبیعتا میان دو طرف تنش ایجاد میشود.
از دیدگاه ما تمام نیروهای آمریکایی در غرب آسیا تروریست هستند و آنها نیز اگر طرف درگیری سپاه پاسداران باشد آن را تروریست میدانند اما این گونه درگیری ها به طور رسمی اعلام نمی شود چرا که ضربه ها امنیتی است و درگیری‌های نظامی رسمی نیست؛ هیچ کدام از این درگیری ها به جز ضربه عین الاسد از سوی ایران و شهادت سردار سلیمانی از سوی آمریکا به طور رسمی اعلام نشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала