گزارش و تحلیل

فیلم جدید آمریکایی سعودی علیه ایران

© AFP 2023 / Fayez Nureldineفیلم جدید آمریکایی سعودی علیه ایران
فیلم جدید آمریکایی سعودی علیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
اشتراک
هنوز جریان حمله های تبلیغاتی غربی علیه ایران مرتبط با پهپاد هایی که ادعا می کنند ایران تحویل روسیه داده پایان نیافته حالا سعودی ها وارد میدان شده اند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.
به استناد گزارش یک نشریه آمریکایی عربستان سعودی گزارش هایی را دراختیار آمریکا قرار داده که ایران قرار است به این کشور حمله کند.
البته بماند که به دلیل حمایت مستقیم عربستان سعودی از مخالفین مسلح ایرانی طبق قوانین بین المللی ایران حق دارد نسبت به عربستان و کشورهای میزبان گروه هایی که امنیت ملی این کشور را به خطر می اندازند واکنش نشان دهد، ولی همه تحلیلگران به خوبی می دانند که مشکل اصلی جای دیگری است.
پس از امضای توافق میان عربستان سعودی و یمن، چند ماهی است که عربستان سعودی از حمله انصار الله یمن در امان بود ولی طی چند ماه از گذشت این توافق عربستان از اجرای بخش هایی از آن خودداری کرده و این توافق اخیرا به هم خورده و بیم آن می رود که هر لحظه جنگ دوباره شروع شود و انصار الله به زیربناهای استراتژیک عربستان سعودی واحتمالا امارات عربی متحده حمله کنند.
عربستانی ها بسیار تقلا کرده بودند تا ایران ورود کند و با میانجی گری ایران انصار الله قبول کنند که آتش بس را تمدید کنند اما به دلیل حمایت علنی عربستان سعودی از رسانه های معاند علیهایران از یک طرف و حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی از گروه های جدایی طلب که در مناطق کردستان و بلوچستان تلاش داشتند امنیت ایران با به هم بزنند، ایران از انجام این میانجی گری خودداری کرده.
واکنش ایران به ادعاهای جنگ با عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
واکنش ایران به ادعاهای جنگ با عربستان سعودی
حالا سعودی ها دستشان روی قلب شان است و لحظه شماری می کنند که کی قرار است تاسیسات زیربنایی آنها مورد حمله قرار گیرد.
از سوی دیگر آمریکایی ها به دلیل اینکه عربستان سعودی از رهبر چین آقای شی جین پینگ دعوت کرده به عربستان سفر کند از یکسو و خودداری عربستان سعودی از انجام دستورات آمریکا و افزایش تولید در اوپک قبل از انتخابات کنگره ناراضی هستند و به این دلیل برخی تسلیحات دفاعی و نیروهای خود را از عربستان سعودی خارج کرده اند و این ماجرا منجر به آن شده که علیرغم برخورداری عربستان از مدرن ترین تسلیحات آمریکایی این کشور در قبال حمله های احتمالی انصار الله بی دفاع باشد.
سابقه نشان داده که حتی زمانی که آمریکایی ها با تمام امکانات در حال فعالیت در عربستان بودند و سامانه های دفاعی آنها فعال بود انصار الله با تسلیحاتی که در اختیار دارند موفق شده اند به هر نقطه ای از عربستان و امارات بخواهند حمله کنند.
حال تصور کنید که شرایط بدون وجود آمریکایی ها چگونه خواهد بود.
عربستانی ها همچنین تمایل دارند به چینی ها نیز القا کنند که ایران از حضور رئیس جمهوری شان در عربستان ناراحت است و به این دلیل می خواهد امنیت این کشور را به هم بزند تا سفر آقای پینگ شکست بخورد.
به هر حال همه می دانند در صورتی که تعرضی به صورت مستقیم به ایران نشود بسیار بعید است، حال اگر نخواهیم بگوییم محال است که ایران دست به یک حمله مستقیم به عربستان بزند اما اینکه یمنی ها که در حال دفاع از کشور خود هستند بخواهند اقدامی انجام دهند بحث بسیار متفاوت است وهیچ ربطی به ایران ندارد.
آن زمان که سعودی ها با مشاوره آمریکایی ها تصور می کردند می توانند یمن را در دو هفته اشغال کنند وبه یمن حمله کردند باید فکر این روز را می کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала