گزارش و تحلیل

حیدری: ایران اکنون بدنبال تنش نیست

حیدری: ایران اکنون بدنبال تنش نیست
حیدری: ایران اکنون بدنبال تنش نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
اشتراک
اختصاصی
روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته اعلام کرد ریاض شواهد و اطلاعات خود را درباره قصد حمله جمهوری اسلامی ایران به خاک عربستان در اختیار واشنگتن قرار داده است.
آمریکا و چند کشور منطقه در پی هشدار عربستان سعودی درباره حمله احتمالی ایران به خاک این کشور سطح آمادگی نیروهای نظامی خود را در منطقه افزایش داده اند.
گزارش ‌ها از تغییر میزان آمادگی نظامی آمریکا متغییر است، در حالی که یک مقام دولت آمریکا به شبکه سی ان ان گفت: "جت‌ های جنگنده اف ۲۲ آمریکا در عربستان همین حالا آماده مقابله با هرگونه تهدید از سوی ایران هستند"، مقامی دیگر گفت: "آمریکا سطح آمادگی در منطقه را تغییر نداده چرا که تهدیدی را مستقیما متوجه خود نمی داند."
روزنامه وال استریت ژورنال همچنین از قول مقام‌های عربستان سعودی خبر داده، تهدید حمله جمهوری اسلامی ایران شامل خاک عراق و به ویژه منطقه کردستان و اربیل نیز می‌شود.
از سوی دیگر پت رایدر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا(پنتاگون) گفت که دولت جو بایدن نگران تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه عربستان سعودی است و عربستان سعودی از هم‌پیمانان کلیدی آمریکا در منطقه خلیج فارس محسوب میشود.
واکنش ایران به ادعاهای جنگ با عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
واکنش ایران به ادعاهای جنگ با عربستان سعودی
او تاکید کرد:
ما نگران شکل این تهدید هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی‌ها در تماس دائمی هستیم و در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد.
او توضیح بیشتری در مورد نوع و شکل تهدید و این که این تهدید از چه زمانی از سوی جمهوری اسلامی آغاز شده و بابت چیست، نداد.
آقای دکتر شهریار حیدری عضور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تاکید بر قاعده ی بین المللی مقابله کشور ها با کانون های ناامنی علیه آنها به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما هیچ شکی نداریم که یکی از این کانون های نا امنی علیه جمهوری اسلاپی ایران در عربستان سعودی است، حمایت های مالی عربستان از جریانات معاند و داعش بر کسی پوشیده نیست.
داعش تمام کشور های اطراف ما از جمله سوریه، عراق و به ویژه دو همسایه ی شرقی و غربی ما را درگیر کرد و امنیت آنها را به خطر انداخت؛ نباید فراموش کرد که امنیت ما با امنیت منطقه ای عجین شده و مستقیم یا غیر مستقیم آرامش و امنیت منطقه برای ما حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد:
بار ها جمهوری اسلامی ایران به عربستان و دیگر کشور های همسایه اعلم کرده که بجای همکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی، بصورت منطقه ای و با همکاری یکدیگر امنیت منطقه را تامین کنیم و با یکدیگر هم پیمان شویم اما آمریکا و رژیم صهیونیستی غریب به چهل سال است که در این منطقه ایران هراسی میکنند و پول مفت عربستان که حاصل منابع نفت است را غارت میکنند.
سالهاست که آنها منابع نفتی و گازی کشور های عربی را غارت میکنند، به بهانه ی اینکه باید از ایران بترسند، درحالیکه باید مطمئن باشند آنها باید از حضور آمریکا و رژیم صهیونیستی بترسند که فلسفه ی حضور و وجودشان غارت منابعی است که حق آیندگان آنها است که پیشاپیش آمریکا و رژیم صهیونیستی آنرا غارت میکنند.
باز هم به نظر من باید این کشور ها و ایران با یکدیگر یک نشست مشترک برگزار کنند و با همکاری مشترک سعی در تامین امنیت منطقه داشته باشند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روابط ایران و عمان را نمونه ی موفق همکاری منطقه ای دانست و بیان کرد:
اکنون همکاری و رابطه ی جمهوری اسلامی ایران و عمان نمونه ای موفقیت آمیز از همکاری منطقه ای جهت تامین امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز است، عامل اصلی که مقابل این روابط است آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشور های منفعت طلب غربی هستند، بهتر است عربستان بجای درخواست کمک از کشور های فرا منطقه ای بدنبال ایجاد آرامش با کمک کشور های منطقه باشد اما اگر قرار باشد کانون بحران برای امنیت منطقه در عربستان شکل بگیرد و امنیت ملی ایران تهدید شود ابتدا از منظر بین الملل و در صورت نیاز انجام اقدام مقتضی عمل خواهیم کرد اما اکنون جمهوری اسلامی برنامه ای برای برخورد ندارد و بدنبال تنش نیست البته که عربستان نیز در صورت ادامه ی تامین مالی برای ایجاد نا امنی و جو سازی علیه ایران باید منتظر اقدام ایران باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала