گزارش و تحلیل

آیا با ماسک توئیتر به آخرین سنگر آزادی بیان برای ایرانیان تبدیل می شود؟

© Sputnik / Alexandr Kryazhev تمسخر دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به دلیل پیامی عجیب در توییتر
 تمسخر دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به دلیل پیامی عجیب در توییتر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2022
اشتراک
روز جمعه ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی رسما صاحب جدید شرکت توئیتر شد.
اسپوتنیک - اولین کاری که ایلان ماسک به عنوان صاحب جدید توئیتر انجام داد، تمام مدیران ارشد این شرکت را اخراج کرد. ایلان ماسک گفت که قصد دارد توئیتر را به "یک پلتفرم دیجیتالی را تبدیل کند که در آنجا طیف گسترده ای از اظهار نظرها را می توان بدون خشونت مورد بحث سالم قرار داد." صاحب جدید توئیتر وعده داد که وی این شبکه اجتماعی را به " سنگر آزادی بیان" تبدیل کند و "توئیتر را بهتر از همیشه" باشد.
ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2022
ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، رهبری توییتر را بر عهده گرفت
ماسک قصد دارد انسداد دائمی حساب کاربری توئیتر را لغو کند زیرا وی به چنین ممنوعیت هایی اعتقاد ندارد.
بلومبرگ در این باره می نویسد کاربرانی که قبلاً مسدود شدند، می توانند دوباره به حساب های خود دسترسی پیدا کنند.
حالا سیاست ایلان ماسک چه تاثیری بر کاربران فعال ایرانی در توئیتر خواهد داشت و آیا آزادی بیان با صاحب جدید توئیتر برای ایرانیان در این شبکه اجتماعی نسبت به دوره قبل باز هم محدود می شود یا خیر؟
دکتر فواد، کارشناس مسائل آمریکا ، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران که تجربه شخصی از سیاست محدودیت آزادی بیان در توئیتر داشت، در گفتگو با اسپوتنیک به این سوال ها پاسخ می دهد:
من در توئیتر چند سال پیش ۳۹ هزار فالوور داشتم وقتی که حساب کاربری من بسته شد و چون من مطالعات آمریکا را درس می دهم در دانشگاه تهران، کار من ترجمه منابع آمریکایی بود. معمولا از منابع مین استریم آمریکا ترجمه می کردم و در توئیتر قرار می دادم. آخرین موردی که پس از آن حساب توئیتر من بسته شد، یک خبری در فاکس نیوز درباره افزایش خرید اسلحه در زمان کرونا در آمریکا بود. این گزارش در فاکس بوده و من آن را به فارسی ترجمه کردم و در توئیتر گذاشتم که بعد از آن حساب من بسته شد و هر چقدر هم پیگیری کردم و در نرم افزار توئیتر پیام گذاشتم و درخواست بازبینی کردم، آنها نگفتند چرا حساب من بستمند. به عنوان مثال بعضی عادت دارند کامنت می گذارند یا مطالب تندی را می گذارند، ولی من اصلا به هیچ وجه و هیچ وقت کامنت نگذاشتم. یک و یا دو مورد بوده که آن هم بر می گشت به یک و یا دو سال قبل از آنکه حسابم را ببیندند. آن هم کامنت معمولی، چون سبک کار من این بود که نه کامنت می گذاشتم و نه به کامنت جواب می دادم و کار بیشتر جنبه آموزشی داشت.
دکتر ایزدی در مورد دلیل احتمالی و اساسی بستن حساب کاربری وی در توئیتر گفت:
از آنجایی که من منابع معمولی آمریکایی استفاده می کردیم، هیچ توجیهی برای بستن حساب کاربری من ندارد. ما در توئیتر حرف تندی را نمی گذاشتیم و فقط ترجمه منابع آمریکایی بود، به نظر من رسید که دولت آمریکا برای مخاطب ایرانی خرج های زیادی می کند که یک تصویر مثبتی از آمریکا در ذهن مخاطب ایرانی شکل بگیرد. اگر رسانه های فارسی زبان که مرتبط با آمریکا را نگاه بکنید، می بینید که ارائه یک تصویر غیرواقعی از آمریکا یکی از پروژه های شان است.
کاری که بعضا ما می کردیم این بود که یک تصویر واقعی از آمریکا به مخاطب ایرانی و فارسی زبان ارائه دهیم و به نظر می رسد مقام های آمریکایی خوششان نمی آید که مردم دنیا و به خصوص مردم ایران، تصویر واقعی از آمریکا داشته باشند آنگونه که هست و نه آنگونه می خواهد تحریف بکنند. شاید دلیل اصلی برای بسته شدن حساب کاربری من از سوی مدیران قبلی توئیتر این بود.
فواد ایزدی متعقد است که در اصل تغییرات اساسی و آنچنانی در سیاست کلی توئیتر پیرامون مسئله آزادی بیان برای رسانه های ایرانی و اینفلوئنسر های سیاسی ایران با آمدن ایلان ماسک وخ نخواهد داد:
آقای ماسک نمی دانم چطور می خواهد توئیتر را مدیریت کند، منتها به هر حال افراد متعددی با توئیتر در ارتباط هستند و اینکه یک نفر این قدر بتواند قدرت پیدا بکند، لزوما چیز خوبی نیست و سبک قبلی سیاست توئیتر هم خوب نبود. ما خودمان هم قربانی سبک قبلی بودیم، منتها سبک جدیدی که فقط یک نفر تصمیم بگیرد و یک حالت فردی ایجاد بشود، این هم لزوما خوب نیست. مضافا اینکه دولت آمریکا در این شرکت و سوشیال مدیا و هم در پلتفرمهای مختلف نفوذ دارد و و داده های کاربران این شبکه های اجتماعی را به راحتی از خود شرکت توئیتر می گیرد و یا بعضا هک می کند اگر بخواهد.
به هر حال آن اداعای آزادی بیان که گفته می شود در آمریکا موجود است، واقعیت ندارد و تصور خود ما هم این است که برخورد توئیتر، برخوردی گزینشی و بدون هرگونه پاسخگویی است. به این ترتیب به نظرم ما شاهد یک دوره جدید هستیم ولی اینکه دوره جدید چقدر با دوره قبلی باید فرق بکند، باید منتظر بود و دید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала