- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

سناریوی هالیوودی آمریکا برای ایران و افغانستان در جنگ اوکراین

© Photo / FB/Special Operations Corps - قول اردوی عملیات خاصکشته شدن یک افسر کماندو در کابل از سوی افراد ناشناس
کشته شدن یک افسر کماندو در کابل از سوی افراد ناشناس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2022
اشتراک
رسانه های آمریکا ایران را به جذب نیروهای نظامی افغان برای جنگ در اوکراین متهم کردند.
اسسپوتنیک - مجله "فارن پالیسی" با استناد به چندین منبع نظامی و امنیتی افغانستان در گزارش خود نوشت د که روسیه کماندوهای نیروهای ویژه ی ارتش سابق أفغانستان را برای جنگ اوکراین استخدام می‌کند. این نشریه مرعی شد که ۱۰ هزار نفر از کماندوهای افغانی که از سوی نیروهای آمریکایی آموزش دیده بودند، به عنوان سربازان ویژه ای "یگان خاریجی" در گروه خصوصی نظامی "واگنر" روسیه در جنگ اوکراین شرکت خواهند کرد.
بهای جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2022
چندرسانه ای
بهای جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان +‌ داده نمایی
در همان زمان، ربکا کوفلر، افسر اطلاعاتی سابق آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگونمتعقد است که ایران در زمینه استخدام کوماندوهای افغان نقش کلیدی دارد و برای جذب نیروهای افغان و پناهندگان با هدف اعزام آنها برای جنگ در اوکراین به روسیه کمک می کند. او در برنامه شبکه "فاکس نیوز" گفت:
"اطلاعات [ایالات متحده] نشان می دهد که ماموران اطلاعاتی روس با کمک ایران سربازان و پناهندگان افغان، از جمله کسانی که از سوی ارتش ایالات متحده آموزش دیده بودند، برای جنگ در اوکراین برای ارتش روسیه جذب می کنند".
مانی محرابی، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل وعضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در مورد دلایل واقعی این ادعاهای آمریکا به اسپوتنیک گفت:
این ادعا به سه کشور ایران، روسیه و افغانستان به طور واضح و علنی اتهامی را نسبت می‌دهد که مقامات ایالات متحده برای اثبات آن هیچ مدرک و سندی را ارائه نکرده و نمی‌کنند.
ادعای مطرح شده از سوی ایالات متحده بیشتر به یک سناریوی سینمایی شباهت دارد. آنها مدعی هستند پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، ارتش افغانستان توانایی مقاومت در برابر طالبان را نداشتند و به ایران پناهنده شدند و روسیه آنها را با کمک ایران برای جنگ با اوکراین به خدمت گرفت. مقامات ایالات متحده باید پاسخ دهند نیروهای ارتش افغانستان که توانایی مقابله با طالبان را نیز نداشتند چطور توانایی نبرد با نیروهای اوکراینی را دارند؟ سوال دیگر این است که آیا اساسا ارتش روسیه برای نبرد با اوکراین نیازی به بهره گیری از نیروهای افغان که از کشور خود فرار کرده اند دارد؟
مطرح کردن این ادعاها بیشتر از اینکه جنبه بین‌المللی داشته و ایران و روسیه را خطاب حمله قرار دهند، جنبه داخلی داشته و می‌خواهد اذهان عمومی در ایالات متحده را جهت لشکرکشی های آینده این کشور مجاب کند زیرا نتیجه گیری مقامات ایالات متحده از این اتهامات این خواهد بود که مسبب اصلی تمام این رویدادها، خروج سریع و بی برنامه ارتش ایالات متحده از افغانستان بوده و اگر نیروهای ایالات متحده از افغانستان خارج نمی‌شدند هرگز سربازان ارتش افغانستان سر از ایران و روسیه در نمی‌آورند.
جالب است که جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش های مربوط به استخدام نیروهای ویژه سابق ارتش افغانستان توسط روسیه را برای شزکت آنها در عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین تایید نکرده و در نشست خبری با اشراف رسانه ای اعلام کرد:
"من این گزارشها رسانه ای را دیده ام. من هیچ اطلاعاتی ندارم که آنان را تایید یا تصحیح کند. بنابراین من نمی توانم این گزارش ها را تایید کنم.".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала