آمریکا و شوروی سابق ۶۰ سال پیش، سه دقیقه تا وقوع جنگ هسته ای فاصله داشتند

CC0 / Pixabay / آمریکا و شوروی سابق ۶۰ سال پیش، سه دقیقه تا وقوع جنگ هسته ای فاصله داشتند
آمریکا و شوروی سابق ۶۰ سال پیش، سه دقیقه تا وقوع جنگ هسته ای فاصله داشتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2022
اشتراک
رابرت مک نامارا رئیس سابق پنتاگون در خاطرات خود، از نزدیک بودن وقوع فاجعه هسته ای در دهه ۶۰ میلادی میان ایالات متحده و شوروی سابق پرده برداشت.
به گزارش اسپوتنیک، هلن کالدیکات، فعال معروف استرالیایی، با استناد به خاطرات رئیس سابق پنتاگون به ریانووستی گفت: به گفته رابرت مک نامارا، وزیر دفاع اسبق آمریکا، ۶۰ سال پیش و جریان بحران کارائیب، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تنها "سه دقیقه" تا وقوع یک فاجعه هسته‌ای فاصله داشتند.
در ۲۶ اکتبر ۱۹۶۲، برای نخستین بار در تاریخ، ایالات متحده سطح آمادگی نیروهای مسلح این کشور را به سطح Defcon 2 که پیش از حداکثر آمادگی رزمی برای جنگ هسته ای است، افزایش داد.
توطئه های جدید امریکا برای نفوذ به ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2022
نمایندگان کنگره نامه به بایدن را که در آن خواستار مذاکره با روسیه شده بودند را پس گرفتند
کالدیکات گفت: او (مک نامارا) با یادآوری زمان حضورش در دفتر "بیضی" در طول بحران موشکی نوشته بود: "ما خیلی نزدیک بودیم - سه دقیقه با یک جنگ هسته‌ای فاصله داشتیم". او در خلال صحبتهای خود به سخنان مک نامارا اشاره می کند که در زمان حیات وزیر سابق با او آشنا بودند.
در عین حال، به گفته این فعال، اکنون جهان به دلیل سیاست غیرمسئولانه ایالات متحده در جریان بحران اوکراین در معرض خطر فاجعه هسته ای بسیار بیشتری قرار گرفته است.
کالدیکات همچنین اضافه کرد: اکنون دو ابرقدرت هسته‌ای دوباره در حال رویارویی با یکدیگر هستند. کنترل زرادخانه‌های هسته‌ای هر دو کشور در بهترین حالت بی‌اثر است، زیرا ولادیمیر پوتین به شدت تحت فشار قرار گرفته است". بحران موشکی کوبا، که در۱۶ اکتبر ۱۹۶۲ فوران کرد، به نقطه اوج جنگ سرد تبدیل شد.
وخامت اوضاع بین المللی ناشی از تهدید جنگ هسته ای بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا به دلیل استقرار تسلیحات موشکی و نیروهای نظامی در کوبا توسط مسکو، پاسخی به استقرار موشک های میان برد واشنگتن در ترکیه بود.
فرماندهی نظامی آمریکا به بهانه حفاظت از منافع ایالات متحده به دنبال حمله به این جزیره بود، اگرچه این امر می تواند منجر به حمله تلافی جویانه شوروی به ایالات متحده با موشک های مجهز به کلاهک هسته ای مستقر در کوبا شود. با این حال گفتگوی مستقیم "نیکیتا خروشچف" رهبر شوروی با "جان اف کندی" رئیس جمهور آمریکا و تمایل رئیس کاخ سفید برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز علیرغم فشار نظامیان، امکان جلوگیری از جنگ هسته ای و نجات جهان را فراهم کرد و در نهایت در نوامبر ۱۹۶۲ میلادی محاصره نظامی کوبا را به طور کامل لغو کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала