آیا ایران می‌تواند به هاب انرژی منطقه تبدیل شود؟

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر گاز
گاز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2022
اشتراک
کارشناس: ایران می‌تواند با خرید و سوآپ گاز از روسیه، درآمد ارزی بالایی را وارد کشور کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ایران اظهار داشت که قطعاً ایران می‌تواند با خرید و سوآپ گاز از روسیه، ایران را به هاب انرژی تبدیل و از این طریق درآمد ارزی بالایی را وارد کشور کند.
مساله سوآپ یا خرید گاز روسیه طی هفته‌های اخیر، به یکی از موضوعات روز حوزه انرژی کشور تبدیل شده است، چرا که با شروع جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی نسبت به این جنگ موضع گرفتند و تحریم‌های مختلفی را بر محصولات صادراتی روسیه اعمال کردند.
بیشترین و مهم‌ترین این تحریم‌ها در حوزه انرژی، به ویژه گاز بوده است. در کنار این موضوع برخی شرکت‌های اروپایی فعال در صنعت گاز روسیه، از صنعت گاز این کشور خارج شدند و این موضوع باعث شد ظرفیت صادرات LNG کشور روسیه نیز کاهش یابد و ظرفیت کشورهای همسایه روسیه برای خرید یا سوآپ گاز برای این کشور مورد اهمیت قرار گیرد.
با توجه به این‌که کشور ایران مورد دسترس روسیه است و ظرفیت بالای زیرساختی که در پهنه کشور و همچنین دسترسی به منابع عظیم گازی که دارد، مهم‌ترین و بهترین گزینه برای سوآپ و یا خرید گاز مازاد روسیه است، همین موضوع باعث شده است ایران و روسیه به سراغ این سیاست مهم و بزرگ بروند.
Президент РФ Владимир Путин во время встречи с президентом ОАЭ Мухаммедом бен Заидом Аль Нахайяном - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2022
پوتین: هاب گاز در ترکیه می تواند بدون هیچگونه رنگ و محتوای سیاسی کار کند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ایران در ادامه افزود: "با توجه به شرایطی که برای کشور روسیه اتفاق افتاده است، این مراودات تجاری و اقتصادی، خصوصاً در حوزه انرژی می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد. در واقع ما می‌توانیم گازی را که در شمال کشور به آن نیاز داریم را از طریق کشور ترکمنستان وارد و گاز مازاد را از جنوب به کشورهای دیگر صادر کنیم.
قطعاً خرید و سوآپ گاز از کشور روسیه علاوه بر تأمین نیاز گاز در شمال کشور، می‌تواند ما را در منطقه به یک هاب انرژی تبدیل و درآمد ارزی فراوانی را وارد کشور کند. در واقع این درآمد ارزی حاصل صادرات گاز به چند کشور است؛ به عنوان مثال ما می‌توانیم به کشور ترکیه که گاز ندارد و یا کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق گاز صادر کنیم.
سوآپ یا خرید گاز روسیه برای هر دو کشور منافع تجاری بالایی خواهد داشت و با سوآپ گاز روسیه و به‌کارگیری تأسیسات و ظرفیت‌های بلااستفاده فعلی، مشاغل جدیدی در کشور ایجاد خواهد شد.
در کنار مشاغل جدیدی که در کشور ایجاد خواهد شد ما شاهد رشد و رونق اقتصادی نیز خواهیم بود. قطعاً با رشد اقتصادی و تبدیل شدن کشور به یک هاب انرژی، می‌توانیم تحریم‌ها را بر کشور خنثی و بی‌اثر کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала