گزارش و تحلیل

قطع روابط با ایران فقط به ضرر اقتصاد اوکراین است

© AP Photo / Fabrizio Benschدیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین
دیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2022
اشتراک
اوکراین برای اجرای سناریوی جدید آمریکا علیه ایران به اقتصاد خودش ضرر می دهد.
به گزارش اسپوتنیک - نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد که لایحه ای را برای قطع روابط دیپلماتیک بین اوکراین و ایران ارائه کرده است. در این لایحه همچنین پیشنهاد شد که ایران به عنوان کشور حامی تروریسم از سوی سازمان ملل متحد و سایر کشورها شناخته شود. در عین حال دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در نشست خبری بیان داشت که پیشنهاد قطع روابط با ایران را به زنسکی داده است.
دکتر روح الله مدبر، کارشناس روسیه در این زمینه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
آنچه که امروز در اوکراین صورت می گیرد این سیاستی است که آمریکا به اوکراین دیکته کرده است. و زلنسکی شخص مستقلی نیست که توانایی چنین تصمیم گیری را داشته باشد. و این ادعاهای امروز اوکراین علیه ایران در واقع سیاست آمریکا است. بهترین توصیه برای زلنسکی که امروز در تله آمریکا افتاده و وارد این درگیری شده، از این سیاست آمریکا تابعیت نکند چراکه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل یک کشور مستقل و قدرتمند است و هر کسی که با ایران قطع روابط می کند، خودش متضرر خواهد شد.
ایران در قطب بندی جدید نظام بین الملل به عنوان یک قطب موثر و تاثیرگذار حساب می شود و دولت اوکراین به جای اطاعت از آمریکا و تبعیت به سیاستهایی که کاخ سفید برایش می گذارد به سمت واقع گرایی حرکت کند و توجه داشته باشد که تنش آفرینی در سیاست خارجی فایده ای برای اوکراین نخواهد داشت.
در واقع آمریکا یک بازی جدیدی را طراحی کرد و اوکراین را با همین سناریوی جدید پیش می برد. در اوایل بحران اوکراین ما شاهده ماجراجویی آمریکا بودیم ولی الآن این پروژه علیه ایران با کمک اتحادیه اروپا و با دست دولت اوکراین و این اتهامات بی اساس انجام می شود. در حالی که ایران همواره مخالف جنگ بوده و معتقد است که گسترش ناتو به سمت روسیه باعث این بحران شده و ایران در این مورد بهترین سیاست را در پیش گرفته بود.
نماینده پارلمان اوکراین: برای قطع روابط دیپلماتیک بین اوکراین و ایران آماده ایم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
نماینده پارلمان اوکراین: برای قطع روابط دیپلماتیک بین اوکراین و ایران آماده ایم
به عقیده کارشناس، قطع روابط یکجانبه دیپلماتیک اوکراین با ایران فقط به ضرر خود اوکراین و اقتصاد این کشور باشد و خسارت مالی آنچنانی را برای ایران نخواهد داشت:
"کلا درخواست اوکراین برای قطع روابط دیپلماتیک بیشتر شبیه یک بازی تبلیغاتی به نظر می آید که اوکراین به ادامه سناریوی آمریکا در پیش گرفته است. اما تا به حال کشورهایی که به طور یکجانبه با ایران قطع روابط کردند، از نظر اقتصادی نه ایران بلکه آنها متضرر و دچار مشکل شدند".
طبق آماری که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام شد، تجارت ایران و اوکراین در سال گذشته حدود 250.8 هزار تن به ارزش بیش از 162.5 میلیون دلار بوده است. واردات صورت گرفته از اوکراین به ایران بیش از 111.7 میلیون دلار گزارش شده است. صادرات ایران به اوکراین 76.4 هزار تن به ارزش بیش از 50.8 میلیون دلار بوده است.
دکتر علی مهرپور لشکناری، کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در مصاحبه با اسپئتنیک گفت که اوکراین با این اقدام ضد ایرانی یکی از مهمترین و قدرتمندترین میانجی گر در حل و فصل مساله جنگی با روسیه از دست خواهد داد:
در وهله نخست حامی تروریست خواندن شدن از سوی یک کشور خاص نهایتا به قطع روابط میان همان دو کشور ختم خواهد شد و تاثیر حقوقی ای نخواهد داشت. اما اوکراین با این کار یک ریسک بزرگ بین‌المللی انجام خواهد داد، اوکراین قصد دارد تا با این عمل به روسیه فشار آورده و یکی از متحدین بزرگ روسیه یعنی ایران را در مقابل مسکو قرار دهد. اما اشتباه بزرگ اوکراین این است که ایران در ماجرای میان روسیه و اوکراین نقش میانجیگر را این می‌کند نه حامی روسیه و این عمل اوکراین یک میانجیگر را از بازی خارج خواهد شد و به یک کشور تمام قد حامی روسیه تبدیل خواهد شد.

این کار، به جای اینکه پیامد حقوقی داشته باشد، اوکراين را در برابر روسیه بسیار ضعیف‌تر خواهد کرد و این بزرگترین اشتباه اوکراین است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала