گزارش و تحلیل

تلاش مذبوحانه برای احیای برجام

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر تلاش مذبوحانه برای احیای برجام
تلاش مذبوحانه برای احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2022
اشتراک
طی هفته گذ‍‍‍‍‍‍شته دوباره اروپایی ها تلاش های مذبوحانه ای برای احیای برجام شروع کردند و طبق اظهار نظر برخی دیپلمات های اروپایی و همچنین بیانات آقای امیرعبداللهیان پیغام های متعددی از طرف آمریکا و اروپا برای ایران ارسال شده.
اگر بخواهیم گیر کار را خلاصه کنیم شاید بتوانیم ماجرا را در عنوانی که ایرانی ها برای مذاکرات انتخاب کرده اند و در مقابل آمریکایی ها و اروپایی ها برای آن گذاشته اند پیدا کنیم.
خواست ایرانی ها از گفتگوها رفع تحریمها از این کشور است در حالی که خواست آمریکا و اروپا فقط احیای برجام بدون رفع تحریم ها.
تا زمانی که اروپایی ها و آمریکایی ها بر احیای برجام بدون رفع تحریم ها اصرار دارند نمی توان تصور کرد که توافقی صورت بگیرد.
در حال حاضر، ایران و 1+4 همه در برجام هستند و برجام پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت را دارد و نیازی به بازگشت آمریکا به برجام نیست، فقط آمریکایی ها باید از دست اندازی در اجرای مصوبه شورای امنیت دست بردارند.
احیای برجام هم وقتی میتواند صورت گیرد که قطعنامه 2231 شورای امنیت کامل اجرا شده نه با بازگشت ایالات متحده به برجام.
اگر هم آمریکایی ها خیلی مشتاق هستند به برجام برگردند باید دلیلی برای بازگشت خود به برجام به طرفهای مقابل مخصوصا ایران ارائه دهند.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2022
گزارش و تحلیل
کفگیر تحریم آمریکا به ته دیگ خورده
حد اقل اش این است که به اشتباهات قبلی خود اذعان کنند و همه را متقاعد کنند که می خواهند مثل یک کشور معتبر جهانی عمل کنند و از این پس دیگر زیر تعهدات خود نمی زنند و به جامعه جهانی که تصمیم اش در قطعنامه شورای امنیت خلاصه شده احترام می گذارند.
تظاهراتی که اخیرا در برخی کشورهای اروپایی رخ داد و نیروهای امنیتی این کشورها مردم معترض را به شکل فجیعی سرکوب کردند خود نشان می دهد که سطح تنش در اروپا در چه سطحی است.
مردم اروپا بسیار از سرسپردگی سران سیاسی شان به آمریکا ناراحت هستند و شدیدا مخالف آن هستند که قربانی سیاست های آمریکا در اروپا شوند و دیدیم که در آلمان اعتراضاتی بر علیه سیاست های سیاست مداران این کشور در دشمنی با روسیه برگزار شد و در انگلیس هم همینطور و امروزه هم در فرانسه و قبل تر در ایتالیا و اسپانیا و ...
در این شرایط پیش بینی می شود با سیاست سردرگم رهبران اروپایی و شروع فصل زمستان وافزایش قیمت حامل های انرژی اعتراض ها شدت بیشتری پیدا کند و به همین دلیل هم سرکوب وحشتناک معترضین صلح طلب انجام می شود تا آنها بیشتر نشوند.
رهبران اروپایی هم به خوبی می دانند که نمی توانند روند فعلی سرکوب اعتراض ها را ادامه دهند و باید راه و چاره ای برای خواست مردم پیدا کنند و تنها راه و چاره باقیمانده برای آنها پس از تصمیم اخیر اوپک برای کاهش تولید نفت این است که برجام اجرا شود و حضور ایران در بازارهای بین المللی فضای پر التهاب انرژی در جهان را آرام کند.
مشکل اصلی اینها هم در این است که فعلا منافع آمریکا را مقدم بر منافع ملت خود قرار داده اند و هنوز حاضر نیستند که قدم در برداشتن تحریم های ایران بردارند بلکه فقط به دنبال آن هستند که به قول معروف "خرشان از پل بگذرد"، این در حالی است که مذاکره کننده ایرانی، باز هم به قول معروف، "آنقدر مار خورده افعی شده " وامکان ندارد دوباره ایرانی ها گول وعده وعید های اروپایی ها را بخورند.
برخی سیاست مداران اروپایی تصور می کنند که به دلیل اعتراضات یکی دو هفته اخیر در ایران وتهدید هایشان مبنی بر وضع تحریم های جدید بر علیه ایران، ممکن است حکومت در ایران موضع اش را تغییر دهد و این اشتباه بزرگتر آنها است.
علیرغم هیاهوی بزرگی که رسانه های وابسته به آمریکا و اسرائیل و عربستان و حقوق بگیران اینها در غرب راه انداخته اند اما واقعیت امر این است که هنوز شرایطی ایجاد نشده که حکومت در ایران حتی احساس نیاز کند تا بخواهد از مواضع خود کنار بیاید و مقامات اروپایی باید توجه کنند که گول دروغ های بزرگی که به آنها گفته می شوند را نخورند.
طی چهار دهه اخیر حکومت در ایران نشان داده که هر وقت نیاز باشد به فراخور بازی نرمش قهرمانانه نشان می دهد واگر بنا باشد نرمشی را نشان دهد برای مردم خود نشان می دهد نه برای دشمن.
تنها راه احیای برجام همان رفع کامل تحریم ها از بالاسر ملت ایران است، وگرنه اروپا و آمریکا به خوبی می دانند شرایط بین المللی شدیدا به نفع ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала