گزارش و تحلیل

کفگیر تحریم آمریکا به ته دیگ خورده

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2022
اشتراک
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا گفت که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ ای به بن‌بست دیگری رسیده است.
سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از سوی دیگر روز جمعه گفت: من به دلایل ساده‌ای که همگی شاهدش هستیم آماده اظهارنظر درخصوص ارزیابی‌های واشنگتن نیستم. آن‌ها از سویی اقداماتی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ می‌کنند و از سوی دیگر سیگنال‌های سیاسی می‌فرستند که می‌گوید احتمال احیای سریع وجود دارد.
معاون وزیر خارجه روسیه عنوان کرد که توافق احیای برجام همچنان در دسترس است.
اما اینکه توافق برجامی که ترامپ یک شبه از آن خارج شد و بایدن هنوز به آن بازنگشته کجای راه احیا است سوللی بزرگ در ذهن همگان شده، سوالی که هیچ پاسخ روشنی از هیچ یک از طرفین ندارد.
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
این دور از مذاکرات هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران با اعضای برجام و آمریکا با موانع مختلفی روبرو بود، اگرچه هر دو طرف به دنبال این بودند که به توافق دست پیدا کنند.
آمریکایی ‌ها به شدت به دنبال این بودند که به یک توافق دست پیدا کنند چرا که بایدن قول داده بود که اشتباهات ترامپ را تکرار نکند و آن مسیر را ادامه ندهد از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال این بود که تحریم‌ها به طور کامل لغو شود و مانع از سر راه جمهوری اسلامی ایران برداشته شود، اروپایی ها هم مشتاق بودند با دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران به توافق دست پیدا کنند، در نتیجه زمینه برای توافق وجود داشت هم ایران به دنبال گفتگو و به نتیجه رسیدن بود و هم آمریکایی ‌ها به دنبال توافق بودند به ویژه بایدن که دو سال از ریاست جمهوری خود را سپری کرده و هیچ موفقیتی در حوزه دیپلماسی و عرصه بین‌الملل به دست نیاورده و اگر توافق برجام را هم نتواند به ثمر برساند قطعاً با یک شکست بزرگ در حوزه سیاست خارجی روبرو خواهد شد.
واشنگتن: هیچ اقدامی در رابطه با وجوه مسدود شده تهران توسط سئول انجام نداده ایم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2022
وزارت خارجه آمریکا: تمرکز ما اكنون بر چگونگی کمک به معترضان در ایران است نه مذاكرات احياى برجام
در جنگ اوکراین نیز مشاهده کردیم آمریکایی ها با شکست روبرو شدند و اروپایی‌ ها نگران تحریم‌ های گاز هستند و زمستان سختی را در پیش دارند.
وی افزود:
آنچه باعث شد آمریکایی ها سرانجام به هدف نرسند و توافقی را مشاهده نکنند این بود که استراتژی جمهوری اسلامی ایران، استراتژی مطالبه حداکثری بود و درخواست جمهوری اسلامی ایران این بود که حداکثر تعهدات را از غرب بگیرد، حداکثر مطالبات و ضمانت های لازم را برای اجرای تعهدات داشته باشد و تحریم‌ ها به طور کامل رفع شود.
در مقابل آمریکایی‌ ها و غربی‌ ها به دنبال تعهدات حداقلی بودند یعنی کاملاً دو طرف میز مذاکره ضد یکدیگر بودند یک طرف مطالبات حداکثری و یک طرف تعهدات حداقلی، طبیعی بود که جمهوری اسلامی ایران با تعهدات حداقلی کنار نخواهد آمد و حاضر نیست که به چنین توافقی تن دهد و سوی دیگر آمریکایی ‌ها نیز جرات این را نداشتند که مطالبات حداکثری جمهوری اسلامی ایران را پاسخ دهند، اکنون مذاکرات به جایی رسیده که طبیعی است آمریکایی ‌ها از آن به عنوان بن بست یاد کنند.
جمهوری اسلامی ایران شرایط عرصه بین الملل را خوب تشخیص می دهد و در حال حاضر عضویت ایران در شانگهای و اتحاد بسیار خوبی که با روسیه و چین دارد و توافق های همکاری بلند مدتی که با روسیه و چین منعقد کرده فضای تک قطبی آمریکا را شکسته و به دنبال این است که یک همگرایی چند جانبه در دنیا مستقر شود.
دولت جدید نیز نخ سرنوشت برجام را با نخ مسائل داخلی ایران قیچی کرد، برجام بخشی از سیاست خارجی ما است که تلاش می کنیم آن بخش را به خوبی انجام دهیم اما حاضر نیستیم به هر توافقی برسیم به همین دلیل تا کنون گفتگوها به سرانجام نرسیده و آمریکایی‌ها مجبور شدند اعلام کنند برجام و مذاکرات احیای آن بدون نتیجه مانده و به نظر آنها توافقی از این مذاکرات به دست نخواهد آمد.
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2022
گزارش و تحلیل
کنعانی: فرصت برای احیای برجام باقی است
سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد:
برخی از آمریکا به عنوان ابرقدرت تحریم ها نام می برند هرنوع تحریمی که آمریکایی ها می توانستند تاکنون علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند اصطلاحاً کفگیر آمریکایی ‌ها اکنون برای تحریم به ته دیگ خورده، آنها دیگر چیزی ندارند که تحریم کنند نهایتاً یک کشتی یا هواپیما را تحریم می‌ کنند.
جمهوری اسلامی ایران دست و پا بسته نیست درست است از ناحیه تحریم‌ ها ضربه خوردیم و مشکلاتی را تجربه می‌کنیم اما قطعاً ایران برای بی اثر کردن تحریم ها ناتوان نیست و راه های مختلفی دارد که این تحریم‌ ها را بی اثر کند مهم ترین مسیر نیز توجه به ظرفیت‌ ها و امکانات داخلی ایران است.
نباید فراموش کنیم چه کشورهایی را نیز داریم که تحت تحریم های آمریکا نیستند اما با بدترین تورم ها و بی ثبات ترین اقتصاد ها روبرو هستند.
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی ضمن تاکید بر امکان ساماندهی اقتصاد کشور با وجود تحریم ها اظهار داشت:
رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشتر مطرح کردند که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند آنها ادعا می‌کنند که اهل گفتگو و مذاکره هستند اما به تعهدات خود پایبند نیستند یکی از مشکلات اصلی در توافق این است که آمریکایی ها حاضر نیستند هیچ تعهدی برای اعمال خود بدهند کدام دیپلمات عاقل در مذاکراتی شرکت می کند که طرف مقابل هیچ تعهدی نمی دهد و هیچ ضمانتی برای انجام تعهدات خود ندارد هیچکس با چنین توافقی موافق نیست.
ما بیشترین ضربه را از این موضوع خوردیم ما قبلا توافق کردیم، به تعهدات خود عمل کردیم و آژانس نیز انجام تعهدات ما را تایید کرده و در ۱۱ بیانیه اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بوده اما طرف مقابل نه تنها به تعهدات خود عمل نکرد بلکه در مدت مذاکرات تحریم‌ های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.
بنابراین جمهوری اسلامی ایران همچین توافقی که آمریکایی‌ها هیچ تضمینی برای توافق نمیدهند نمیخواهد.
این به این معنا نیست که ما میز مذاکره را ترک می‌کنیم چرا که جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی خود منطق و استدلال دارد ما همیشه آماده مذاکره هستیم اما مذاکره باید برای نتیجه باشد اگر کماکان طرف مقابل حاضر نباشد به تعهدات خود عمل کند یا ضمانت برای اجرای تعهدات خود بدهد مذاکرات هیچ سودی نخواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала