- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

جنگ آمریکا در اوکراین

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر Военнослужащие 173-й бригады армии США перед началом украинско-американских командно-штабных учений "Фиарлес Гардиан - 2015"
Военнослужащие 173-й бригады армии США перед началом украинско-американских командно-штабных учений Фиарлес Гардиан - 2015 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2022
اشتراک
ایالات متحده بحران اوکراین را از پیش برنامه ریزی کرده است.
اسپوتنیک – الجزیره: سیاستمداران و رسانه های جهانی با نگرانی گسترش درگیری در اوکراین را تماشا می کنند، به ویژه پس از آن که پوتین رسماً از پیوستن چهار منطقه جدید به روسیه خبر داد و گفت که از هر سلاحی برای دفاع از کشور استفاده خواهد کرد. هفته گذشته، جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا در نیویورک گفت: "از زمان بحران موشکی کوبا در دوره کندی‌، ما با تهدید آرماگدون مواجه نشده‌ایم." اشاره این سیاستمدار به درگیری بود که ایالات متحده و اتحاد شوروی را در سال 1962 به آستانه جنگ هسته ای رساند. آیا این لغزش زبان مرد سالمند بود یا نشانه آن است که چنین سناریویی هنوز محتمل است؟ این سخنان در تضاد با گزارش های دولت وی است که چنین اقدامی از سوی پوتین را رد می کند.
چرا درگیری اوکراین به جنگ ایالات متحده انجامید؟
واقعیت روزانه در جبهه های اوکراین هرچه باشد، این امر نباید ما را از اصل آنچه در حال رخ دادن است منحرف کند. امپراتوری های بزرگ برای قربانیان، میزان ویرانی ها، شدت خسارات و جنایاتی که مرتکب می شدند، پشیمان نبودند. آنها این را با این کار توجیه می کردند که برای رسیدن به اهداف عالی تر دست به هر کاری می زنند.
پس از آزادسازی کویت، آمریکا در طول ده سال عراق را محاصره کرد و این کشور را از غذا و دارو محروم نمود که باعث مرگ هزاران کودک شد. در همان زمان، رسانه های "آزاد" آمریکایی از دولت حمایت کردند و دروغ های خود را تا 99 درصد تکرار نمودند.
پنتاگون: آمریکا سیستم های محافظت از آسمان را به اوکراین تحویل می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2022
پنتاگون: آمریکا سیستم های "محافظت از آسمان" را به اوکراین تحویل می دهد
از آغاز عملیات ویژه روسیه تا امروز، مشخص شده است که بحرانی که اوکراین برای آن هزینه می کند، از قبل توسط غرب برنامه ریزی شده بود. در پشت درگیری در اوکراین، یک دولت بسیار بی پروا و متکبر آمریکا قرار دارد که از همان روز اول خصومت ها اعلام کرد که جنگ چندین سال ادامه خواهد داشت. بیایید ثابت کنیم که اینطور هم است.
1. از زمان کودتای ضد قانون اساسی اوکراین در سال 2014، ایالات متحده ارتش اوکراین را آموزش داده و واحدهای جاسوسی خود را در خاک آن مستقر کرده است. حجم بودجه اختصاص داده شده برای کی یف تنها از سوی وزارت دفاع ایالات متحده از صدها میلیون به 6.5 میلیارد دلار تا سال 2019 افزایش یافته است. در سال 2021، این رقم هم اینک 17.5 میلیارد دلار بود و در سال 2022 هنوز 16.8 میلیارد دلار است.
2. آمریکا اگر منافع امنیتی روسیه را در نظر می گرفت، می توانست از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین جلوگیری کند. سیاستمداران با تجربه به رهبری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هنری کیسینجر به دولت توصیه کردند که کی یف اجازه نداشته باشد به اتحادیه اروپا و ناتو بپیوندد.
3. از همان آغاز درگیری نظامی، واشنگتن کی یف را برای ادامه خصومت ها تحریک کرد و کنگره حمایت نظامی و لجستیکی از اوکراین را افزایش داد.
4. آمریکا اتحادیه اروپا و کشورهای ناتو را به درگیری بر سر اوکراین کشاند.
5. مهم است که موضع آمریکایی ها در مورد اوکراین مدت ها قبل از دولت بایدن - در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما - شکل گرفته بود. سپس دونالد ترامپ این رویکرد را دنبال کرد.
6. ماشین رسانه ای و مراکز فکری و پژوهشی ایالات متحده شب و روز تلاش می کنند تا پوتین و ارتش روسیه را شیطان جلوه دهد، همانطور که با اتحاد شوروی یا عراق صدام حسین انجام دادند.
هدف های رویارویی
در افغانستان در دهه 1980، ایالات متحده با استفاده از مجاهدین افغان و عرب، مبارزه سختی را با اتحاد شوروی به راه انداخت. پس از خروج نیروهای شوروی و فروپاشی اتحاد شوروی، واشنگتن بر تخت جهانی نشست. اما در طول دو دهه اخیر، رهبری ایالات متحده با افزایش شتابان نقش مسکو و پکن روبرو شده است.
جنبه سیاسی این فرآیند: روسیه و چین بر رد نظم جهانی تک قطبی و گذار به نظم جهانی چند قطبی اصرار دارند.
جنبه نظامی: چین از نظر توان رزمی و قدرت نظامی به سطح پیشرفته نظامی رسیده است، روسیه بزرگترین قدرت هسته ای در اوراسیا است.
پیش بینی عواقب تلاش نیروهای مسلح اوکراین برای رفتن به کریمه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
پیش بینی عواقب تلاش نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به کریمه
جنبه فناوری: مسکو و پکن هژمونی آمریکا در حوزه اطلاعات را رد می کنند. به ویژه، چین در بسیاری از زمینه ها به مزیت کیفی بی سابقه ای نسبت به ایالات متحده دست یافته است.
جنبه اقتصادی: سرعت و آهنگ بالای رشد اقتصادی، به ویژه در چین، به آنها اجازه می دهد تا بر سیستم مالی جهانی تأثیر بگذارند و خواستار ترک وابستگی به دلار شوند.
و اکنون واشنگتن، مسکو و پکن را به عنوان رقبای مستبد معرفی می کند که به دنبال تضعیف نظم جهانی مبتنی بر قواعد و ارزش های غربی هستند. از این رو آمریکا باید با آنها مقابله کند. ایالات متحده زمینه را برای بحران روسیه و اوکراین فراهم کرد و اکنون برای دستیابی به تغییر قدرت در روسیه و ادغام مسکو با غرب، آن را بیشتر دامن می زند. این امر موقعیت چین را تضعیف می کند و آن را مجبور می کند تا از خواسته های خود برای تغییر نظم جهانی موجود و مبارزه برای رهبری دست بردارد.
آیا ایالات متحده می تواند به اهداف خود دست یابد؟ یا شاهد پایان سلطه جهانی آن خواهیم بود؟
نویسنده: محمود عبدالهادی
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала