- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

آمریکا، تنش در اوکراین را راهی برای درآمد سازی خود قرار داده است

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2022
اشتراک
کارشناس ایرانی، روح الله مدبر معتقد است که در واقع روسیه دارد با ناتو جنگ می کند، زیرا کی یف از حمایت های نظامی بالایی از سمت اروپا برخوردار است.
به گزارش اسپوتنیک، در پی انفجار رخ داده بر روی پل کریمه (کرچ) دومای روسیه خواستار پاسخ شدید فدراسیون روسیه نه در منطقه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین نه تنها در دونباس، بلکه به مراکز لاجستیک، ارتباطی، برق و ارتباط مربوط به نیروهای نظامی و فرماندهی اوکراین شده است.
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای روح الله مدبر، کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو نشسته است.
آیا روسیه با مدارا با اوکراین برخورد می کند و در خصوص حمله به پل کریمه توسط رژیم کی یف، واکنش روسیه چگونه باید باشد؟
در ابتدا چند نکته مهم را خدمت شما عرض می کنم: ما همه می دانیم که آنچه در اوکراین رخ می دهد و با توجه به سوابق کمدین زلنسکی درست است و دارد سناریوی آمریکا را اجرا می کند. هفته پیش زلنسکی قانونی را تصویب کرد مبنی بر اینکه مذاکره ای با روسیه انجام می دهد و باب گفتگو را با روسیه برای توافق بست. ما شاهد ان هستیم که بعد مذاکره چهارم، روس ها مواضع خود را عقب بردند و از ان موقع ما دیگر شاهد حملات روسیه به کی یف و غرب اوکراین نبودیم، اما ازآنجا که سیاست ها ی اوکراین بر مبنای سیاست امریکا دارد پیش می رود و آمریکا می خواهد که نه تنها مردم اوکراین بلکه اروپا نیز تحت فشار باشند، آمریکا یک شیطنت خطرناکی انجام دادند که روسیه می خواهد از سلاح هسته ای استفاده کند، اما زلنسکی این پیشنهاد را هفته پیش داد.
دوم اینکه آمریکایی ها که عملیات موفقی در ژاپروژیا داشتند به زلنسکی چراغ سبز نشان دادند تا به پل کریمه حمله کنند و این بزرگترین اقدام اوکراین بود که گرچه ناموفق بود و روسیه سریعا این پل را بازسازی کرد.
اما می بینیم که دولت زلنسکی دارد سطح تنش را بالا می برد، من معتقدم که پوتین خویشتن داری کرده است، زیرا می دانیم که مردم اوکراین بخش عمده بی سواد هستند، کار به جایی رسیده است که ایلان ماسک هم توییت می کند که می گوید که سال 2012 بخشی از مردم اوکراین خواهان الحاق به روسیه هستند. روسیه از توان نظامی خود کامل استفاده می کند، الان سطح تحصیلات اطلاعات بالا رفته است و مشخصا وقتی زلنسکی تهدید هسته ای می کند، روسیه به زیرساختارهای نیروهای ناتو را مورد هدف قرار می دهد تا مراکز اصلی را مورد ضربه قرار دهند.
تا وقتی که ناتو و آمریکا در اوکراین دخالت می کنند، این مسئله به ضرر نه تنها مردم اوکراین بلکه به ضرر مردم منطقه اروپا است، و پیامدهای ان بیشتر می شود.
دولت مستقر در اوکراین که وابسته به امریکا است حداقل باید به خاطر منافع مردم خود به ادامه مذاکرات با روسیه ادامه بدهند.
دو هفته پیش خانم تراس گفتند که باید تا اخرین نفس اوکراینی در این جنگ کشته شود، بوریس جانسون نیز پیش از این همین سخنان را تکرار کرده بود، آنها دلشان برای مردم اوکراین نمی سوزد. باید با خردورزی طرف اوکراینی باید به سمت صلح پیش برود.
از ابتدای این درگیری می بینیم که کشورهای غربی از تنش در اوکراین حمایت می کرند و کمک های نظامی به کی یف می کردند و فکر می کردند روسیه تضعیف می شد. به نظر شما کشورهای غرب از نظر حسابهای خود در خصوص قدرت نظامی روسیه اشتباه کردند؟
چند مسئله مهم پیش آمده است، سازمان های امنیتی انگلیس و اروپا در محاسبات خود اشتباه کردند، زیرا روسیه به تنهایی در مقابل ناتو ایستاده است. من معتقد هستم که این جنگ مستقیم بین روسیه و ناتو است و کمکهای مستشاری و نظامی وسلاح و تاسیسات نظامی و موشک حتی از اوکراین، کمک های اطلاعاتی و ماهواره ای به اوکراین داده شده است، روسیه در برابر این کمک ها پیروز شده است، هم از نظر نظامی و اقتصادی: ببینید ارزش روبل چقدر بالا است. اتحاد ملی در روسیه می بینیم، هم در حوزه توانمندی نظامی روسیه با وجود اینکه از تمام ظرفیت های خود استفاده نمی کند موفق بوده است. برخی کشورها ی اروپایی به اشتباه خود پی بردند، پرویروز در آلمان مردم راهپیمایی کردند و از دولت خود خواستند که راه آمریکا را ادامه ندهد.
در این میدان نبرد مشخص شد که توان نظامی روسیه چقدر زیاد است، و باید به گفتگو ادامه دهد. کی یف باید از مسیر لجاجت به خاطر منافع اوکراین و بحران انرژی در اروپا کنار بیایند. حملات با حمایت آمریکایی انجام شده است و اروپایی ها به این نتیجه رسیده اند که این بحران را مسیری برای درآمد زایی خود قرار داده است.
الان منافع اروپا در این است که فضا را به سمت گفتگو پیش ببرند، و بازی برد برد ایجاد کنند. ناتو سازمانی است که مروج تروریست است و بیشتر منافع روسها را به خطر می اندازد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала