مقام ایرانی از امضای توافقنامه برای تأمین مالی خط‌ آهن رشت-آستارا خبر داد

CC BY-SA 3.0 / Rahiane sHOMAL / A cargo train in service with I.R.Iran Railways moves between Arak in Markazi province and Dorud in Lorestan province.مقام ایرانی از امضای توافقنامه برای تأمین مالی خط‌آهن رشت-آستارا خبر داد
مقام ایرانی از امضای توافقنامه برای تأمین مالی خط‌آهن رشت-آستارا خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.10.2022
اشتراک
وزیر راه و شهرسازی ایران: راه‌آهن رشت ـ آستارا را می‌سازیم حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه را نیز برای این کار بفروشیم.
به گزارش اسپوتنیک، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران در نخستین اجلاس همکاری‌های ترانزیتی ایران و کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به‌همراه فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم اقتصاد دنیا ترانزیت و حمل‌ونقل است. صادرات و واردات در این زمینه مهم است که در اجلاس همکاری‌های ترانزیتی جلسات کارشناسی در این رابطه برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی ایران با ابراز اینکه زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران تکمیل نیست، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به این کریدورها توجه نشده است، در زمان حاضر خط‌ آهن مهم رشت ـ آستارا به‌طول 163 کیلومتر را داریم که قرار است روس‌ها در اجرای آن مشارکت کنند و در صورت تأمین مالی، این پروژه سه‌ساله تکمیل خواهد شد.
قاسمی با اعلام اینکه خط‌آهن 900کیلومتری رشت ـ زاهدان در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: علاوه بر این اصلاح کریدور شمالی اینچه‌برون ـ گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه تکمیل ناوگان ریلی نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: اگر مانعی پیش نیاید تا یک ماه آینده قرارداد تکمیل خطوط ریلی در کریدورهای مهم داخلی با پیمانکاران ایرانی و خارجی امضا می‌شود. برای کوتاه کردن زمان فرآیند قرارداد را بین پیمانکاران حرفه‌ای توزیع خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین با تأکید بر اینکه "راه‌آهن رشت ـ آستارا را می‌سازیم حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه را نیز برای این کار بفروشیم"، گفت: بعدازظهر امروز در رابطه با این پروژه با روسها مذاکره می‌کنیم گرچه 10 کیلومتر از ابتدا و 10 کیلومتر از انتهای این مسیر کار شروع شده است.
قاسمی با تصریح بر اینکه شرایط سیاسی منطقه به‌نفع ایران است، گفت: با دوستان روسی توافق خوبی در ترانزیت کالا داریم در زمان حاضر این کشور 30 میلیون تن زغال و 20 میلیون تن بار ترانزیتی دارد که می‌تواند از مسیر ایران برای جابه‌جایی آن استفاده کند.
وی گفت: در بحث کریدورها مشکلی به‌نام تحریم نداریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала