گزارش و تحلیل

آیا آمریکا قادر است حتی یک کشور را منزوی کند؟

© Sputnik / Anton DenisovФлаг у посольства США в Москве
Флаг у посольства США в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2022
اشتراک
واشنگتن به شکل گیری جهان چند قطبی کمک می کند.
اسپوتنیک به نقل از امریکن کنسرواتیو می نویسد: ایالات متحده امیدوار بود که قدرت و نفوذ کافی برای وادار کردن جهان به انزوای روسیه را داشته باشد. با این حال، واشنگتن نتوانست حتی متحدانش در گفتگوی چهارجانبه امنیتی (QUAD)، در درجه اول هند، و اعضای ناتو مانند ترکیه، و همچنین چین را متقاعد کند که به انزوای کرملین بپیوندند.
حتی اتحادیه اروپا نیز که به نظر می ‌رسد از رژیم تحریم‌ها حمایت کرده، اما به دلایلی، تا ماه آوریل، حجم واردات روسیه ازآن تقریباً به سطح قبل از آغاز درگیری اوکراین بازگشت. روسیه تا کنون دومین تامین کننده نفت خام به هند شده است که هم اکنون روزانه 819 هزار بشکه نفت روسی وارد می کند. مسکو همچنین با ارسال روزانه 1.98 میلیون بشکه نفت به چین، به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شده است.
با این حال، مطلب فقط سر نفت نیست. در حالی که چین "سوالات و نگرانی" را به عنوان بخشی از رویکرد "متوازن" خود در مورد عملیات نظامی ویژه روسیه مطرح کرده است و هند با تاکید بر ارزش "دیپلماسی و گفتگو" اعلام کرده است که "اکنون زمان درگیری مسلحانه نیست" کشورها همچنان بر اهمیت روابط دیپلماتیک خود با روسیه تاکید دارند.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند در پایان نشست سران سازمان همکاری شانگهای گفت: "مردم روسیه و هند دوستان یکدیگر هستند. تمام دنیا در مورد دوستی ما می دانند، به ویژه در مورد دوستی شخصی که ما را متحد می کند."
سامانه موشکی ـ توپخانه ای امریکایی  هیمارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2022
قصد آمریکا برای اعلام بسته کمک جدید به اوکراین
به گزارش وزارت امور خارجه چین، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت: از ابتدای سال جاری میلادی، چین و روسیه تماس های راهبردی موثری را حفظ کردند. شی متعهد شد که چین "با روسیه همکاری خواهد کرد تا به تعهدات آن به عنوان کشور بزرگ عمل کند و نقشی برجسته ای در برقراری ثبات در جهانی در حال تغییر و ناآرام ایفا کند. شی بر ضرورت تقویت هماهنگی و همکاری در سازمان های بین المللی چند قطبی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس تاکید کرد.
انزوای روسیه نه تنها از نظر اقتصادی و دیپلماتیک، بلکه از نظر نظامی نیز کار دشواری بود. به عنوان مثال، نیروهای چین و هند از جمله شرکت کنندگان در رزمایش خاور دور در سپتامبر "Vostok-2022" بودند.
تهدیدهای آمریکا به انزوا نه تنها در مورد روسیه کارساز نبود. ایران همچنین به وضوح ناهماهنگی بین وعده های آمریکا و توانایی های آن را نشان داده است. در 15 سپتامبر، تهران رسماً به سازمان همکاری شانگهای پیوست، سازمانی که از 43 درصد از جمعیت جهان نمایندگی دارد.
علیرغم تمایل ایالات متحده به منزوی کردن ایران، عضویت در سازمان همکاری شانگهای روابط و همکاری های اقتصادی در سطح بالا با روسیه، چین و هند را برای جمهوری اسلامی فراهم کرده است. پس از اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای، ترکیه جایگاه "شریک گفتگو" را در این سازمان دارد. و عربستان سعودی، مصر و قطر در سپتامبر 2021 به عنوان شرکای گفتگو در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شدند و به رتبه بحرین و مالدیو پیوستند.
پاسخ جالب زاخارووا به سخنان ژنرال آلمانی ناتو علیه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2022
واکنش زاخارووا به تشکر لهستان از حمله آمریکا به نورد استریم: حرف شما تایید یک حمله تروریستی است
ایران به تدریج به رهایی از انزوای منطقه ای آغاز می کند. در ماه اوت، امارات متحده عربی و کویت اعلام کردند که آماده بازگرداندن سفرای خود به تهران هستند. عربستان سعودی هنوز از نمونه آنها پیروی نکرده است. در 22 اوت، وزارت امور خارجه ایران گزارش داد که "مذاکرات با عربستان سعودی برای از سرگیری روابط در مسیر مثبتی پیش می رود.
ایران در آوریل 2021 قرارداد همکاری های استراتژیک و اقتصادی را برای مدت 25 سال و به مبلغ 400 میلیارد دلار با چین امضا کرد. و در ژوئن سال جاری، ایران و ونزوئلا قرارداد همکاری 20 ساله ای را امضا کردند که حوزه های بسیاری از جمله نفت، پتروشیمی، دفاع، کشاورزی، گردشگری، پروازهای مستقیم و فرهنگ را پوشش می دهد.
ونزوئلا یکی دیگر از شکست های بزرگ سیاست انزوای آمریکاست. پرزیدنت بایدن در مقاله خود نوشت: "کلمبیا سنگ بنای سیاست ایالات متحده در آمریکای لاتین و دریای کارائیب است." در 29 اوت، کلمبیا سفیر خود را به ونزوئلا بازگرداند. علاوه بر این، گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا و نیکلاس مادورو، رئیس ‌جمهور ونزوئلا، قصد دارند مرزهای بین دو کشور را به طور کامل باز کنند و روابط نظامی را بازگردانند. مکزیک، پرو، هندوراس و شیلی ارتباط با ونزوئلا را از سر گرفتند. اکوادور در حال بررسی امکان احیای تماس های دیپلماتیک با ونزوئلا است و آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین از همه کشورهای آمریکای لاتین خواست در روابط با کاراکاس تجدید نظر کنند.
خلاصه، تلاش های واشنگتن برای منزوی کردن کشورهایی که سلطه آن را به چالش می کشند، منجر به ایجاد "اتحادیه ای از کشورهای منزوی" و شکل گیری جهانی چند قطبی انجامید که واشنگتن قول داد از تاسیس آن جلوگیری کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала