گزارش و تحلیل

اوکراین – میدان آزمایش ایده آل اسلحه

© AP Photo / Evgeniy Maloletka اوکراین – میدان آزمایش ایده آل اسلحه
 اوکراین – میدان آزمایش ایده آل اسلحه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2022
اشتراک
مدتها بر کسی پنهان نبود که از تعدادی انواع سلاح های ناتو برای اولین بار در اوکراین استفاده شد.
اسپوتنیک – ریا نووستی: مقامات رژیم کی یف آشکارا و بدون تردید می گویند که اوکراین به میدان آزمایشی برای سیستم های تسلیحاتی، فناوری های نظامی و تاکتیک های غربی تبدیل شده است. در ماه ژوئیه، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین از سازندگان تسلیحات غربی دعوت کرد تا محصولات جدید را در میدان نبرد آزمایش کنند. و ولادیمیر گاوریلوف، معاون وزیر دفاع اوکراین، در کنفرانس سالانه انجمن ملی صنایع دفاعی در تگزاس، از کاخ سفید خواست به تامین آخرین فناوری و تجهیزات نیروهای مسلح ادامه دهد.
نه گاوریلوف و نه رزنیکوف در مورد اینکه در خصوص چه نوع "هایتکی" صحبت می کنند حرف نزدند. با این حال، دیوید ون ویل، دستیار دبیرکل ناتو گفت که ناتو از درگیری برای آزمایش قابلیت‌های فناوری پیشرفته در بخش دفاعی استفاده می‌کند. غرب عجالتا از تحویل پیچیده ترین و گران ترین سیستم ها به کی یف خودداری کرده است، زیرا می ترسد به دست روس ها بیفتد. با این حال، مدتها بر کسی پوشیده نبود که تعدادی از انواع سلاح برای اولین بار در اوکراین بکار برده شد.
مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین
گاوریلوف به آخرین فناوری غربی برای مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرد. این موضوع در آن سوی خط مقدم نیز تایید شده است. یکی از افسران ارتش جمهوری خلق دونتسک با علامت تماس "کلیم" ‌گفت: "وه سه اوشنیک‌ها" – ارتشیان اوکراین با کمک حامیان غربی توانستند کنترل "پرندگان" ما را دقیقاً در هوا به دست بگیرند و آنها را به سمت خود ببرند. در برخی از بخش‌های جبهه، پهپادها باید منحصراً برفراز مواضع ما کار کنند، بدون اینکه به عمق قلمرو دشمن بروند." لیست دقیقی از سیستم های جنگ الکترونیک غربی در خدمت نیروهای مسلح اوکراین در منابع باز وجود ندارد. با این حال، مشخص است که تنها در سال 2021، اوکراین چند ده اسلحه آمریکایی ضد پهپاد - DroneDefender "دران دیفندر" از ناتو خریداری کرد، عمدتاً از لیتوانی و در ماه اوت، عکس های دران دیفندر در شبکه های اجنماعی منتشر شد. آماده شدن برای شلیک توسط آن یک ثانیه طول می کشد و باتری به مدت پنج ساعت دوام می آورد و برد حدود دو کیلومتر است.
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2022
آمریکا، اوکراین را تشویق به حملات بیشتر می‌کند
سامانه پدافند هوایی همراه
برای چندین دهه، سیستم های دفاع هوایی غربی در عملیات جنگی مورد استفاده قرار نمی گرفتند. اکنون آنها یک دشمن شایسته دارند - نیروهای هوافضای روسیه. مدرن ترین سیستم های دفاع هوایی "ایریس-ت" آمریکا و "ناسامس" ناتو هنوز در حال برنامه ریزی برای ارسال به اوکراین هستند، ولی نیروهای مسلح اوکراین از بهار استینگرها و استاراستریک ها را به وفور در اختیار دارند.
مجتمع های "مارتلت" بریتانیا هنوز در نقاط داغ آزمایش نشده اند، آنها در سال 2021 به بهره برداری می رسند. به طور رسمی، لندن تحویل مارتلت به اوکراین را تایید نکرده است، اما این سلاح هم اینک در شبکه های اجتماعی ظاهرشده است. موشک مارتلت شبیه جاولین و استارباست است. وزن اولیه - 13 کیلوگرم، طول - 1.3 متر، قطر بدنه - 76 میلی متر. کلاهک به وزن سه کیلوگرم است. سیستم هدایت دو کاناله Martlet (پرتو لیزر و مادون قرمز در مرحله نهایی مسیر) ایمنی در برابر تداخل را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
مهمات سرگردان آمریکایی Switchblade300 و Switchblade600 نیز برای اولین بار در شرایط جنگی تمام عیار در اوکراین آزمایش شدند. Switchblade300 با وزن کمی بیش از 2.5 کیلوگرم در کوله پشتی یک سرباز معمولی قرار می گیرد. برد پرواز تا ده کیلومتر است، قدرت کلاهک مانند یک نارنجک انداز خودکار است. سرعت معمول 100 کیلومتر در ساعت است، دوربین های روز و شب وجود دارد. Switchblade600 با وزن 23 کیلوگرم بزرگتر و سنگین تر است. اهدافی را در فاصله 40 کیلومتری مورد اصابت قرار می دهد. آمریکایی ها به طور فعال از این پهپادها در خاورمیانه و افغانستان استفاده کردند. اما در اوکراین بود که برای اولین بار از نسخه ضد تانک Switchblade استفاده شد. همیشه موفق نبود، مواردی وجود داشت که یک تانک روسی در برابر ضربات چندین Switchblade600 به طور همزمان مقاومت می کرد.
لازم به تذکر است که PhoenixGhost که در اوایل سال جاری توسط ارتش ایالات متحده پذیرفته شده است، می تواند تا شش ساعت در هوا بماند و در شب به طور موثر عمل می کند.
نیروهای ویژه اوکراین در منطقه دونتسک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2022
در دونتسک از قصد سرویس اطلاعاتی اوکراین برای حملات تروریستی در همه پرسی خبر دادند
خریدهای اضافی
بدون شک مهیب ترین تجهیزات نظامی غربی نیروهای مسلح اوکراین HIMARS است. HIMARS در سال 2010 به بهره برداری رسید. در عراق، سوریه و افغانستان به میزان محدودی توسط آمریکایی ها استفاده شد. اما نیروهای مسلح اوکراین کمبود مهمات ندارند - آنها از موشک های گران قیمت حتی علیه مناطق مسکونی و سایر تاسیسات صلح آمیز دریغ نمی کنند. کی یف GMLRS، دوربردترین پرتابه HIMARS با برد تا 90 کیلومتر را در اختیار دارد. با این حال، رژیم کی یف اصرار دارد که این کافی نیست و به موشک های عملیاتی-تاکتیکی ATACMS نیاز دارد که می تواند 300 کیلومتر را مورد اصابت قرار دهد. اما واشنگتن عجله ای برای انتقال این مهمات به اوکراین ندارد.
و در مورد HIMARS، پنتاگون قصد دارد تا سال 2030 حدود 500 واحد دیگر خریداری کند. در نتیجه، تعداد سامانه‌هایی از این نوع در نیروهای مسلح آمریکا به هزار دستگاه خواهد رسید. زمین تمرین اوکراین با موفقیت کارایی خود را در درگیری های مدرن تأیید کرده است. همانطور که ولادیمیر گاوریلوف گفت: "اگر پروژه های آزمایشی دارید که باید قبل از تولید انبوه آزمایش شوند، می توانید آنها را برای ما ارسال کنید. با درگیری در اوکراین ثابت شده است، فروش سلاح آسان خواهد بود. تعدادی از شرکت ها در حال حاضر آخرین تجهیزات را به کی یف تحویل داده اند. و آنها با محصولی بازمی گردند که در بازار رقابتی است زیرا در یک منطقه جنگی آزمایش شده است."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала