ظرفیت سالانه تولید بنزین در ایران افزایش می‌یابد

© Photo / IRNAپالایشگاه
پالایشگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
اشتراک
کارشناس: توسعه صنعت نفت به عنوان یکی از مهترین اهداف کلان کشور مطرح است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، حامد دشمن فنا یزدی، مدیرعامل شرکت بهین پالایش نفت قشم با اشاره به احداث پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی در جزیره قشم تا ۳ سال آینده، اظهار داشت که با احداث این پالایشگاه روزانه ۶ میلیون لیتر و در سال ۲ میلیارد لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.
توسعه صنعت نفت به عنوان یکی از مهترین اهداف کلان کشور مطرح است. در این میان آن‌گونه که وزیر نفت نیز تاکید کرده، در ایجاد زیرساخت‌های جدید نفتی و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته در اولویت کاری قرار دارد.
در این میان جزیره قشم به عنوان یکی از جزایر مهم کشور که البته محروم نیز به شمار می‌رود، به عنوان یکی از مناطق مهم برای توسعه بخش‌های میانی و پایین‌دستی صنعت نفت مورد توجه بوده و تاکنون نیز تاسیسات نفتی مختلفی در آن ایجاد شده که از آن جمله می‌توان به اولین پالایشگاه نفت خام سنگین کشور اشاره کرد.
فاز نخست پالایشگاه نفت سنگین پاسارگاد قشم که کار اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شده بود، در سال گذشته با حضور رئیس‌جمهوری آغاز به کار کرد. پالایشگاهی که روزانه ۳۵ هزار بشکه از نفت خام سنگین میادین "سروش" و "نوروز" را به عنوان خوراک دریافت کرده و آن را به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل و صادر می‌کند.
حامد دشمن فنا یزدی، مدیرعامل شرکت بهین پالایش نفت قشم با اشاره به اینکه عمده محصولات این پالایشگاه حدود یک میلیون تن قیر و ۸۰۰ هزار بشکه محصول ال. اف. اس است که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، گفت: "عمده بازارهای صادراتی محصولات تولیدی در پالایشگاه نفت سنگین قشم، کشورهای هند و چین هستند.
بنزین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
چطور بنزین قاچاق از ایران سر از افغانستان درمی‌آورد؟
پیش از این قرار بود یک واحد پالایشی میعانات گازی در سیراف توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ایجاد شود. از آنجا که هنوز اقدامی برای ساخت یوتولیتی (تاسیسات جانبی) برای پروژه سیراف انجام نشده، تصمیم گرفتیم تا با توجه به وجود یوتولیتی مورد نیاز در قشم، این پروژه را در این جزیره اجرا کنیم.
سرمایه‌گذاری بر روی پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پاسارگاد قشم با هدف جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی و تضمین تولید حداکثری از میادین گاز پارس جنوبی با محصولات نفتا سبک و سنگین و گاز مایع توسط شرکت جاوید انرژی پرتو در دست اقدام است.
اگر یک پالایشگاه بخواهد خودش یوتولیتی را تامین کند اقتصادی نیست و این بخش‌های جانبی ۱۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که حدود ۳۰ درصد ارزش پروژه را به سرمایه‌گذاری مورد نیاز اضافه می‌کند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در منطقه قشم شده بود و یوتولیتی موجود و اسکله در این منطقه، این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی از سیراف به قشم منتقل شد.
برای احداث این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری نیاز است که با اضافه کردن یک واحد جدید، بنزین نیز در سبد محصولات آن قرار خواهد داشت و این در شرایطی است که در پروژه سیراف بنزینی تولید نمی‌شد و محصولات شامل گاز مایع، نفتای سبک و سنگین و نفتگاز بود؛ اما در اینجا نفتای سنگین به بنزین تبدیل می‌شود و از نیمه‌خام‌فروشی محصولات نیز جلوگیری خواهد شد. در ادامه نیز محصولاتی که در پالایشگاه تولید می‌شود می‌تواند در زنجیره ارزش ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند.
میزان تولید بنزین از این پالایشگاه که در مدت ۳۶ ماه ساخته خواهد شد، روزانه ۳۰ هزار بشکه و معادل ۶ میلیون لیتر خواهد بود. با اجرای این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در قشم، سالانه ۲ میلیارد لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала