چطور بنزین قاچاق از ایران سر از افغانستان درمی‌آورد؟

© AFP 2023 / Seyllouبنزین
بنزین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
اشتراک
کارشناس: متوسط مصرف خودروها در ایران نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است. در حال حاضر خودروهای ما در هر 100 کیلومتر 10 تا 12 لیتر مصرف بنزین دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، در سال جاری با وجود ادامه همه‌گیری کرونا شاهد افزایش قابل توجه مصرف بنزین در کشور هستیم. طبق اعلام افشین مهدوی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، "از یکم فروردین‌ماه سال 1401 تا پایان تیرماه امسال به‌طور میانگین روزانه 100 میلیون و 900 هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است." وزارت نفت این رقم را موید افزایش 14 درصدی مصرف بنزین در مقایسه با سال گذشته می‌داند.
سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی "متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر 100 کیلومتر 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما 10 تا 12 لیتر مصرف بنزین دارند." بخشی از مصرف بدون شک، آمار قاچاق بنزین را در دل خود دارد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بهمن‌ماه سال گذشته میزان قاچاق روزانه سوخت را 8.8 میلیون لیتر اعلام کرد و هم‌اکنون نیز میزان قاچاق روزانه سوخت که بخش قابل توجهی از آن بنزین است، 10 تا 15 میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.
پمپ بنزین در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2022
در ایران، یارانه بنزین چند درصد بودجه است؟
میراجان سلیمان خیل، رئیس اتاق مشترک بازارگانی هرات و خراسان رضوی در تیرماه سال جاری در اظهارنظری اعلام کرد: "بیش از 70 درصد بنزین مصرفی افغانستان از گذرگاه‌های مرزی ایران وارد می‌شود که بخش عمده این واردات از گذرگاه دوغارون اسلام قلعه است." این درحالی‌است که پیگیری‌ها از بورس انرژی که مرجع رسمی فروش خارجی بنزین کشور است نشان می‌دهد ایران در این زمان هیچ صادرات رسمی به افغانستان نداشته؛ از اینرو به نظر می‌رسد 70 درصد بنزین مصرفی افغانستان، توسط قاچاقچیان از مرز ایران خارج شده و بنزینی که با قیمت داخلی (1500 یا 3000 تومانی) عرضه شده، طبق شنیده‌های غیررسمی از بازرگانان، به قیمت‌هایی بین 15 تا 20 هزار تومان در لیتر توسط قاچاقچیان به افغان‌ها فروخته می‌شود".
اخیرا وزیر اقتصاد در نشستی خبری از احتمال واردات بنزین تا پایان سال جاری خبر داد؛ یکی از کارشناسان اقتصادی فعال در سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، آماری از صادرات بنزین در سه‌ماهه نخست امسال ارائه کرده است.
متوسط تولید بنزین در خردادماه سال جاری حدود 95 میلیون لیتر در روز بوده است. آمار غیررسمی نیز از افت بیش از پیش تولید در تیرماه سال جاری حکایت دارد، در حالی که ظرفیت تولید بنزین کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است که اغلب، در تابستان با به پایان رسیدن تعمیرات دوره‌ای پالایشگاه‌ها، باید شاهد تولید بنزین نزدیک به ظرفیت اسمی باشیم، اما در تابستان سال جاری به‌نظر می‌رسد اوضاع متفاوت از سالهای پیش بوده و برخی پالایشگاه‌ها در دریافت خوراک ورودی و تحویل فرآورده نهایی با کاهش مواجه شده‌اند.
زمزمه آغاز واردات بنزین در ماه جاری از یکی از کشورهای همسایه به گوش می‌رسد. بحث تهاتر بنزین مطرح است، حال آنکه این تهاتر با چه کالایی صورت گیرد، مشخص نیست. با توجه به افزایش قیمت سوخت به ویژه بنزین در بازارهای منطقه و جهانی، واردات بنزین یا تهاتر آن با کالایی دیگر، در هر لیتر برای کشور هزینه‌ای بیش از یک‌دلار به‌دنبال خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала