گزارش و تحلیل

کنعانی: ایران هرگونه واکنش را متناسب با تحولات آژانس تنظیم می کند

© Photo / IRNAناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی تنش های دیپلماتیک ایران و آلبانی، اتهامات شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خارجه بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله سایبری ادعایی به آلبانی را بی پایه و اساس و مردود خوانده و بشدت محکوم کرد.
ناصر کنعانی خاطرنشان کرد که آمریکا و انگلیس که پیش از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساختهای جمهوری اسلامی ایران، حتی علیه تاسیسات هسته‌ای، سکوت اختیار کرده و حتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این نوع اقدامات حمایت کرده بودند، فاقد هر گونه وجاهت در وارد کردن اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: در ارتباط با بحث آلبانی مواضع خود را به طور صریح اعلام کردیم مجدداً تاکید میکنیم هرگونه اتهام‌ زنی به جمهوری اسلامی ایران در بحث حمله ادعایی سایبری به آلبانی را رد می‌کنیم.
برخوردهای دوگانه و استفاده از استاندارد های دوگانه را در مباحث مربوط به حملات سایبری به طور جدی رد میکنیم.
جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته در شرایطی که زیر ساخت‌ های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از حساس‌ترین زیر ساخت‌ ها در یک کشور مورد هجوم سایبری قرار گرفت شاهد هیچ گونه واکنشی از سوی کشورهای مدعی در این زمینه نبودیم اما در خصوص آلبانی شاهد سریعترین بیانیه‌ های علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم که اساس آن اصلا اثبات نشده.
جای تاسف است که دولت آلبانی به عنوان کشوری که میزبان یک سازمان معلوم‌الحال نشاندار تروریستی است، ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران با زمینه سازی طرف‌های دیگر مطرح می‌کند که به نظر می‌رسد یک سناریوی طراحی شده است.
جمهوری اسلامی ایران پیشتر به دولت آلبانی اعلام کرده که از لحاظ فنی آمادگی کمک برای برطرف شدن ابهامات موضوع را دارد نکته جالب این است که دولت آلبانی هم در مقام مدعی قرار می‌گیرد و هم در مقام قاضی و این پذیرفتنی نیست.
ایران این ادعا را رد می‌کند و به آلبانی توصیه می‌کند منافع و مصالح مردم خود را قربانی دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی و طرف‌های دیگر نکند.
اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2022
گزارش و تحلیل
آیا قطع روابط دیپلماتیک با آلبانی، ضررهایی برای ایران خواهد داشت؟
پذیرش یک سازمان تروریستی که آلوده به خون هزاران نفر از مردم ایران است به طور طبیعی یک اقدام غیر دوستانه و غیر سازنده در روابط بین‌المللی است و از نظر ایران کاملا محکوم و غیرقابل پذیرش است.
این حق جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری موضوع کاملاً محفوظ است و قویا اتهام هرگونه حمله سایبری چه قبلی و چه جدید را رد می کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون مذاکرات احیای برجام و بیانیه ی تروییکای اروپایی با توجه به نیاز اروپا به انرژی اظهار داشت:
جمهوری اسلامی ایران به طور طبیعی به عنوان یک بازیگر بسیار مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازار انرژی جهان را برای کسانی که علاقمند هستند از این ظرفیت استفاده کنند تامین کند اما در ارتباط با حوزه تروئیکای اتحادیه اروپا ما موضع خود را رسماً اعلام کردیم این بیانیه یک موضوع نادرست است و نسنجیده، در یک زمان نادرست بیان شد.
پیشتر نیز اعلام کردیم این بیانیه ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود.
جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خود را انجام داد تا مبتکرانه عمل کند و سازنده باشد تا مسیر را به سمت انجام توافق پیش ببرد.
به طور طبیعی توافق یک مسیر دوطرفه است و انتظار این بود که طرف های مذاکره نیز در این مسیر سازنده عمل کنند.
اظهاراتی که مربوط به مباحث فعالیت‌ های هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران بیان می شود اثبات شده که ماهیت صلح‌آمیز دارد،جمع بندی سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از آن، گزارشات مکرری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد همگی نشان دهنده صلح آمیز بودن فعالیت‌ های هسته‌ ای ایران بود.
جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که ثابت قدم در خلع سلاح هسته ای هست به همان میزان نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و در عین حال از اجرای غیر تبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمان ها توسط آژانس تاکید دارد؛ پیشتر اعلام کردیم آژانس باید به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌ های ثالث به خصوص در ارتباط با اتهامات بی اساسی که از سوی یک رژیم غیر پایبند و غیر عضو در نظام پادمان ها ارائه شده عمل کند اما صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در همکاری با آژانس متاسفانه تحت تاثیر رژیمی قرار گرفته است که عضو هیچ کدام از نظامهای پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده اند توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفتگو های وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند.
نخست‌وزیر اسرائیل از بیانیه ترویکای اروپایی در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2022
نخست‌وزیر اسرائیل از بیانیه ترویکای اروپایی در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را هم برای ادامه همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می کند و هم آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیر واقعی در خصوص فعالیت‌ های هسته‌ ای صلح‌آمیز خود همکاری کند اما تاکید می‌کنیم همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق هست و هم در مسیر تکالیف، ایران همان طور که تکالیفی دارد حقوقی نیز دارد این دو در کنار هم معنا پیدا میکند.
ناصر کنعانی پیرامون نشست شورای حکام نیز بیان کرد: ما معتقدیم تکرار اقدام غیر سازنده در شورای حکام مشابه اقدام غیر سازنده قبلی که در آن صورت گرفت، مجددا نتیجه‌ ای غیر سازنده خواهد داشت امیدوار هستیم دولت هایی که اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آنها اهمیت دارد، اعتبار آژانس را به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی قربانی دیدگاه ها و منافع سیاسی خود نکنند.
به طور طبیعی امیدواریم دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم نقش حرفه ای خود در این زمینه را ایفا کند و به بحث اعتبار و جایگاه حرفه ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کنند.
بنابراین ما به طور طبیعی انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام داریم اما جمهوری اسلامی ایران هرگونه واکنش را متناسب با تحولات آژانس تنظیم میکند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала