گزارش و تحلیل

کنعانی: ایران می تواند تامین کننده ی انرژی اروپا باشد

© Photo / IRNAناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2022
اشتراک
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته اعلام کرد که خرید جنگنده‌ های سوخو 35 از روسیه در دستور کار نیروی هوایی ارتش قرار گرفته است.
مدتی پیش فروش پهپاد های ایرانی به روسیه تیتر اخبار جهان شده بود، دو کشور در حال توسعه روابط اقتصادی خود هستند در حالیکه مدتهاست روابط سیاسی حسنه دارند، اکنون تعاملات فعلی خبر از توسعه ی روابط نظامی نیز می دهد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: روابط ایران و روسیه چند بعدی و چند وجهی است، با توجه به وجود منافع مشترک میان دو کشور و اراده سیاسی در عالی‌ ترین سطوح برای تقویت همکاری ها به طور طبیعی این همکاری‌ ها استمرار پیدا میکند و تقویت خواهد شد بنابراین اساساً موضوع همکاری های ایران و روسیه یک موضوع جدید نیست بلکه در چارچوب مناسبات طبیعی میان ایران و روسیه ادامه دارد و تقویت خواهد شد.
سفری که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیراً به مسکو داشتند غیر از پیامی که از طرف یک کشور اروپایی در موضوع بحران اوکراین منتقل شد، فرصتی بود تا موضوعات دو جانبه نیز در زمینه‌ های مورد علاقه دو کشور به طور مفصل مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد، ارزیابی ما این است که روابط دو کشور در مسیر خوبی قرار گرفته و ریل گذاری های خوبی برای تقویت روابط فی ما بین انجام شده.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر توانمندی ایران در تامین نفت و گاز اروپا بیان کرد: به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز یکی از مهمترین کشور های تامین کننده انرژی و سوخت مورد نیاز کشور های مختلف دنیا است.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2022
کنعانی: منتظر دریافت پاسخ آمریکا هستیم
جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توانمندی و ظرفیت های خود حتی در زیر سایه سخت‌ ترین تحریم‌ ها حضور خود را در بازار انرژی دنیا حفظ کرد، گرچه این حضور در مقاطع مختلف به دلیل تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا با محدودیت‌ هایی مواجه بوده اما واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران با توانمندی های خود در بازار بین المللی انرژی پا برجا بوده و معاملات انرژی با شرکای ایران در کشور های مختلف ادامه داشته.
در سایه وجود بحران در اوکراین و مشکلاتی که اروپا در تامین انرژی مورد نیاز خود در بازار انرژی با آن مواجه هست در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران میتواند موثر باشد، جمهوری اسلامی ایران می تواند تامین کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا به منابع مورد نیاز به انرژی باشد و در این زمینه حتماً اروپا به توانایی ها و ظرفیت های ایران در تامین انرژی نیاز دارد.
در هر صورت ما امیدواریم توافق شکل بگیرد و ایران بتواند نقش موثرتری در تامین انرژی مورد نیاز کشور های مختلف دنیا و کشور های اروپایی داشته باشد جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط با محدودیت و ملاحظه‌ای مواجه نیست.
آقای دکتر ناصر کنعانی رویکرد ایران در بحران اوکراین را حل و فصل با روش های سیاسی عنوان کرد و اظهار داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم تداوم جنگ و درگیری در اوکراین یک اتفاق و رخداد تاسف بار است و مسئولیت هر کشور مسئولیت پذیری در حوزه بین‌المللی است که تلاش و کمک کند تا از یک رویکرد و رخداد غیر سازنده پیشگیری کند.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری بحران اوکراین در سایه روابط خوبی که با دو طرف بحران هم طرف روسی و هم طرف اوکراینی داشته تلاش کرده که به شکل گیری روند سیاسی برای حل و فصل این بحران کمک کند و برای پیشگیری از استمرار جنگ زمینه ساز شود، به طور طبیعی جنگ رخداد تاسف باری است و موجب ویرانی زیر ساخت ها و خسارات انسانی میشود.
ما در این راستا با استفاده از ارتباطاتی که با دولت روسیه و دولت اوکراین داریم تلاش کردیم و چندی پیش یک دولت اروپایی درخواستی از جمهوری اسلامی ایران داشته که پیام طرف‌ های اروپایی را به روسیه منتقل کند و کمک کند تا جنگ متوقف شود ما مبتنی بر رویکرد اساسی و سیاسی خود در مسیر کمک به شکل گیری روند سیاسی و ممانعت از جنگ سفر دکتر امیرعبداللهیان به مسکو را انجام دادیم، پیام منتقل شد و تبادل نظر صورت گرفت.
در مجموع بازخورد این انتقال پیام از نظر سیاسی مثبت بوده اما به طور طبیعی پیشگیری از ادامه جنگ و شکل گیری روند سیاسی نیاز به همکاری و تلاش مشترک همه کشور هایی دارد که می‌ توانند در این زمینه با دو طرف بحران گفتگو کنند و کشور هایی که ارتباط قوی تری با اوکراین دارند باید روند سیاسی را تشویق کنند.
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2022
جلالی: ایران و روسیه برای راه اندازی سریعتر کریدور شمال –جنوب کار می کنند
وی پیرامون وضعیت کریدور شمال_جنوب افزود: سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان در مسیر کریدور شمال-جنوب هستند و با توجه به تحولات جهانی و به ویژه رخداد هایی که در اوکراین شاهد آن بودیم و مشکلاتی که در ارتباط با نقل و انتقال کالا و انرژی در مسیر های ترانزیتی بین المللی رخ داده باعث شد تا اهمیت مسیر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب بار دیگر مورد توجه جامعه جهانی قرار بگیرد.
به همین علت یک انگیزه جدی از سوی تعداد بسیاری از کشور ها در حوزه منطقه‌ ای و فرا منطقه ای وجود دارد که از ظرفیت‌ های این کریدور برای اهداف ترانزیتی و نقل و انتقال کالا استفاده کنند به همین دلیل توسعه این مسیر هم برای ایران و هم برای آذربایجان و روسیه مهم است.
قرار است نشستی هفته آینده در باکو برگزار شود تا مسائل و مشکلات موجود در این مسیر مورد تبادل نظر قرار بگیرد و توافقات مشترکی برای توسعه هرچه بیشتر امکان استفاده از این مسیر در آن را صورت بگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала