وزارت خارجه آمریکا: پاسخ ایران به اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای سازنده نیست

© Photo / IRNAوزارت خارجه آمریکا: پاسخ ایران به اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای سازنده نیست
وزارت خارجه آمریکا: پاسخ ایران به اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای سازنده نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2022
اشتراک
ایالات متحده آمریکا از طریق اتحادیه اروپا پاسخ ایران به موضع خود در خصوص ازسرگیری برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران را دریافت کرده و آن را سازنده نمی داند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام نمود که پاسخ ایران درباره توافق هسته ای به اتحادیه اروپا را دریافت کرده است: ما تأیید می کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم. ما در حال بررسی آن هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متاسفانه سازنده نیست.
پیش از این ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص تصریح کرده بود: متن تحویل شده به نماینده اتحادیه اروپا که در پاسخ به پیشنهادات طرف آمریکایی تهیه شده است، "شامل رویکردهای سازنده با هدف تکمیل مذاکرات است."
پیش از این در خبرها آمده بود که جان فرانسیس کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه در نشستی میان خبرنگاران اعلام کرد که کاخ سفید به گفتگو با ایران خوش بین است، اما نمی داند ایران چه تضمینی می خواهد. این مقام کاخ سفید گفت: "در مورد اظهارات وزیر امور خارجه [ایران، حسین امیرعبداللهیان]، من آنها را ندیدم. بنابراین نمی‌دانم منظور او چه نوع "ضمانت‌هایی" است."
اسناد محرمانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2022
چندرسانه ای
کشف اسناد محرمانه ای از خروج آمریکا از برجام در اقامتگاه ترامپ
وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه ایران که پیشتر در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو پس از مذاکره با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده بود که تهران همچنان به متن قابل اعتماد تری از توافق بر سر برنامه هسته ای که حاوی ضمانت هایی برای لغو تحریم ها باشد نیاز دارد، گفت: ما از همان ابتدا با حسن نیت [برای بازگرداندن توافق هسته ای ایران] مذاکره کرده ایم.
شایان ذکر است، در سال ۲۰۱۵، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران یک توافق هسته ای - برجام در مورد برنامه هسته ای ایران را منعقد کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود.
در ماه می ۲۰۱۸، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌ سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر ۲۰۲۱، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد. باقری کنی سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. با بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارس، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت خارجه ایران دولت آمریکا را در این امر مقصر دانست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала