گزارش و تحلیل

آمریکا یک راهزن بین المللی است

© Fotolia / Alan Crosthwaite آمریکا یک راهزن بین المللی است
آمریکا یک راهزن بین المللی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ با ادعای دریافت 150 میلیارد دلار توسط ایران، پس از خروج از برجام می خواهد وجه بین المللی و مشروعیت برای خود ایجاد کند، زیرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است.

رئیس جمهور آمریکا در توئیت خود اعلام نمود که ایران پس از توافق هسته ای خود حدود 150 میلیارد دلار را به عنوان بخشی از تحریم های بلوکه شده دریافت نمود که این برخلاف برجام است.وی گفت: "ایران 150 میلیارد دلار (به علاوه 1.8 میلیارد دلار پول نقد) را پس از امضای برجام با با ایالات متحده و دیگر کشورها که مدت ها قبل از اینکه من رئیس جمهور شوم دریافت کرده بود و در حال حاضر آنها (ایرانیان) توافق نامه ای را در خصوص محدودیت ذخایر اروانیوم نقض کرده اند، این کار خوب نیست!". در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با جناب آقای علی رضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا به گفتگو نشسته است، تا انگیزه این ادعای واشنگتن در خصوص دریافت پول از سوی ایران در قالب توافق نامه برجام را جویا شود. 

هشدار ترامپ: ایران برمی گردد و نیشتان می زند - اسپوتنیک ایران
هشدار ترامپ: ایران برمی گردد و نیشتان می زند

آقای دونالد ترامپ بر چه اساسی ادعای دریافت 150 میلیارد دلار توسط ایران پس از برجام را مطرح کرده است؟ واکنش و تمهیدات ایران نسبت به این ادعای واشنگتن چیست؟

اینکه توافقی صورت گرفته باشد (توافقنامه برجام) در هر توافقی طرفیت ادعاهایی داشته باشند، امری بدیهی است. اما اینکه جزئیات را اقای ترامپ مدعی شده است که در این میان پولی داده شده است و پولی از سوی ایران دریافت شده است، نیاز به راستی آزمایی دارد ؛ ولی آنچه از سوی سخنان وی مشخص می باشد این است که ایران پول خود را دریافت کرده است، آمریکا شبیه به یک راهزن بین المللی است، همانند دزدی که اموال کسی را گرفته باشد و ان را نزد خود نگه داشته باشد. و جمهوری اسلامی ایران اگر مبلغی را در قالب برجام دریافت کرده باشد، این مبلغ اموال خودش است. و این چیزی نیست که کسی بتواند بر آن خورده بگیرد. 

انچه که رسانه ها می توانند مطرح کنند این است که چرا ایران، برای اموال مشروع و درآمدهای نفتی خود باید تحت فشار قرار بگیرد؟ و این یک نوع راهزنی بین المللی است. آمریکا خود نیز اذعان داشته است که در فرصت هایی که ما داشته باشیم، می توانیم اموال کشورها را برخلاف قواعد بین المللی مصادره کنیم. یا مثل یک راهزن می توانیم وارد شبکه بانکی مالی دنیا شویم، پول برمی داریم و بر کشورها فشار می آوریم. این سخنان خود ترامپ است. 

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
ایران دیگر نمی تواند یک‌جانبه به توافق برجام عمل کند

چرا ترامپ در چنین شرایطی سخن از این حرف ها می زند؟ ترامپ دیگر از قرارداد برجام بیرون آمده است، که یک توافق بین المللی است، قراردادی که جز یکی از معدود دستاوردهای اتحادیه اروپا نیز می باشد. حال ترامپ از این قرار داد بیرون آمده است. حال امریکا می خواهد برای خود وجه بین المللی و مشروعیت ایجاد کند که ایران در قبال برجام از منفعتی برخوردار شده است و حالا باید پاسخگو باشد. ایران هیچ ترسی از این موضوع ندارد و حالا اگر آمریکا واقعا صداقتی در این زمینه دارد باید به تعهدات بین المللی خود بازگردد.

این یک خواسته معقول و منطقی است و اقای ترامپ سعی می کند با صغری و کبری چیدن یا حرکات زیگزاگ در دیپلماسی بتواند، مشروعیت از دست داده خود را بدست بیاورد  این روشش نیست. امریکا حال درخواست مذاکره دیگری دارد، زیرا ترامپ یک انتخابات دیگر را در پیش دارد و در عرصه بین الملل در این سالها هیچ دستاوردی نداشته است. حال ترامپ نیازمند یک ژست سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی خود است. ایران بهانه است، خود ترامپ می داند که راه حل مذاکره سیاسی نیست، بلکه بازگشت واشنگتن به برجام می باشد. ایشان اگر دوست دارد به آقای جان کری یا اوباما توهین کند مشکلی نیست، اما به جامعه بین المللی (خروج از توافق نامه چند جانبه برجام) نمی تواند توهین کند. برجام توافقی نبوده است که تنها با جان کری و اوباما بسته باشد، بلکه یک توافق بین المللی از سوی جامعه جهانی و حتی اتحادیه اروپا است. ترامپ کم هوش است که از برجام خارج شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала