گزارش و تحلیل

نخست وزیری تراس احیای برجام را مشکل می کند

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر الیزابت تراس وزیر خارجه بریتانیا
الیزابت تراس وزیر خارجه بریتانیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2022
اشتراک
با پیروزی تراس در دستیابی به جانشینی جانسون باید منتظر راستگرایی افراطی در بریتانیا بود.
اسپوتنیک - با کناره‌ گیری بوریس جانسون از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار، روند انتخاب رهبر جدید برای این حزب و پس از آن نخست‌وزیر بعدی بریتانیا آغاز شده.
عده زیادی از اعضای کابینه بریتانیا و نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس پا پیش گذاشتند تا ساکن بعدی خانه ی نخست وزیری انگلیس شوند.
قرار است رهبر بعدی این حزب حداکثر تا ۱۴ شهریور مشخص شود و کار را به عنوان نخست ‌وزیر جدید بریتانیا آغاز کند، پیش بینی میشود با توجه به روند مذاکرات احیای برجام این انتخابات بر آن کم تاثیر نباشد.
در میان کاندید ها الیزابت ماری تراس، وزیر خارجه ۴۶ ساله ی بریتانیا با سابقه‌ترین عضو کابینه فعلی است، او در هشت سال گذشته وزیر کشاورزی، وزیر دادگستری، قائم‌ مقام وزیر دارایی و وزیر تجارت بین‌المللی انگلستان بوده است.
آقای دکتر حسین نقوی حسینی نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی ایران، سخنگوی سابق کمیسیون ویژه برجام و همچنین سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
الیزابت تراس وزیر خارجه بریتانیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2022
تراس: در صورت لزوم آماده استفاده از سلاح هسته ای هستیم
سابقه الیزابت ماری تراس وزیرامورخارجه فعلی و نامزد نخست وزیری بریتانیا نشان میدهد که او به عنوان یک راستگرای محافظه کار در تغییرمواضع مهارت خاصی دارد ، کسی که درگذشته از برقراری روابط نزدیک با چین سخن میگفت حالا یکی از مخالفان روابط با چین و حامی مقابله با پکن است ، کسی که قبل از برگزاری رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا از مخالفان جدی جدایی بود ولی بعد از رفراندوم به حلقه حامیان سرسخت جدایی از این اتحادیه پیوست و به طوری که سوناک در مناظره اخیر این تغییر مواضع را به رخش کشید .
وی افزود:
اما بالاخره تراس موفق شده در رقابت نفس گیر بین هشت نامزد ریاست حزب محافظه کار به دور نهایی راه یابد ،اگر چه سوناک آسیایی الاصل با ۱۳۷ رای و تراس با ۱۱۲ رای به مرحله آخر رقابت رسیدند ولی رسیدن به این مرحله بیانگر توانمندی او در بازی های چند گانه است .
نماینده ی ادوار مجلس ایران ضمن تاکید بر رویکرد تراس در حمایت از اسرائیل بیان کرد:
تراس تلاش میکند با حمایت بی حد و حصر از رژیم صهیونیستی حمایت بنگاه های وابسته به این رژیم را کسب کند و در داخل با شعار مقابله با تورم و ایجاد ثبات اقتصادی نظر ها را جلب کند.
لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2022
تراس می گوید بریتانیا باید ایران را از تولید سلاح هسته ای باز دارد
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی در رابطه با شرایط احتمالی نخست وزیری تراس اظهار داشت:
با این سوابق فکر میکنم درصورت پیروزی تراس در رقابت با سوناک باید شاهد ظهور نوعی ترامپیسم در بریتانیا باشیم ، تقابل انگلیس با چین شدت میگیرد ،تنش انگلیس با روسیه بیشتر میشود، حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی بیشتر میشود ، توافق برجام سخت تر میشود چون تراس مواضع تندی علیه برجام دارد ، او از طرفداران فشار حداکثری علیه ایران است و موافق حذف حداکثری تحریم های ایران نیست و بازگشت ایران به تعهدات برجامی را آخرین فرصت برای ایران دانسته و در ماه های اخیر ایران را به فشار حداکثری تهدید کرده و گفته ما هرگز به ایران اجازه نمیدهیم هسته ای شود و برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی مقابل ایران می ایستیم ، به همین جهت مواضع او مورد تقدیر لاپید قرار گرفت، بنابراین با پیروزی تراس در دستیابی به جانشینی جانسون باید منتظر راستگرایی افراطی در بریتانیا باشیم ،
هر چند که باید تا ۵ سپتامبر (۱۴شهریور) منتظر باشیم تا ببینیم بالاخره ملکه از بین سوناک و لیز تراس کدام یک را به داونینگ استریت خواهد فرستاد .
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала