گزارش و تحلیل

چرا مکرون از ایران خواسته درباره موضوع اوکراین میانجیگری کند؟

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2022
اشتراک
ایران به عنوان کشوری که هم با اوکراین و هم با روسیه روابط خوبی دارد از همان ابتدا هم بحث میانجی گری خود را مطرح کرد.
در حالی که رئیس جمهوری فرانسه می تواند مستقیم با کرملین تماس بگیرد و درباره راهکار های حل بحران اوکراین گفتگو کند اما شنیده ها حاکی از آن است که وی ترجیح داده از ایران بخواهد که به عنوان میانجی وارد میدان شود.
ایران به عنوان کشوری که هم با اوکراین و هم با روسیه روابط خوبی دارد از همان ابتدا هم بحث میانجی گری خود را مطرح کرد.
نکته قابل تامل در ماجرای اوکراین این است که دیگر بر کسی پوشیده نیست تصمیم درباره این بحران دست مردم اوکراین نیست بلکه دست آمریکا است و هر بار که بحث ایجاد راه حل برای بحران اوکراین مطرح می شود آمریکایی ها به زلنسکی دستور می دهند تا جنگ را شعله ور کند و طرح صلح را به هم بزند.
نکته ای که برخی متوجه آن نیستند این می باشد که زلنسکی وابسته به یک جریان صهیونیسم جهانی است و به همین دلیل هویت ملی برایش ارزشی ندارد بلکه هویت مذهبی است که برایش اهمیت دارد.
به زبان ساده تر بگوییم بحث دولت یهود که امروزه اسرائیل مدعی آن است تنها باوری است که زلنسکی دارد و بقا یا نابودی همه مردم اوکراین که عموما مسیحی ارثودوکس هستند به هیچ وجه برای او اهمیت ندارد و وی می خواهد تا آخرین مسیحی در اوکراین با روسیه بجنگد و بعد جمع کند و با پولهایی که به دست آورده برود اسرائیل یا جای دیگر زندگی کند.
در چه شرایطی اروپا دیگر از اوکراین حمایت نخواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2022
در چه شرایطی اروپا دیگر از اوکراین حمایت نخواهد کرد
نکته اصلی ای که به صورت تاریخی بسیاری از مردم جهان و مخصوصا اروپایی ها همیشه با افرادی مانند زلنسکی با آن مواجه بودند و هستند.
بحث هویت مذهبی برای عموم مردم جهان وجود دارد، مثلا کاتولیک های جهان عموما دید وفاداری به پاپ و واتیکان دارند یا شیعیان جهان به ایران یا اهل تسنن به عربستان و ترکیه و ... اما همیشه بحث ملی گرایی و موجودیت قومی ملت ها برای همه مردم جهان در اولویت قرار دارد.
ولی وقتی که بحث به صهیونیست ها کشیده می شود، توجه داشته باشید اینجا همه یهودی ها را در این بحث دخیل نمی دانم و به همین دلیل می گویم صهیونیست ها، موجودیت اسرائیل برایشان در اولویت است و کشوری که شناسنامه آن را حمل می کنند به عنوان ابزار و وسیله میانی قرار دارد و بس.
وقتی هم درباره صهیونیست ها صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که فقط درباره یهودی ها صحبت نمی کنیم، بلکه درباره همه آنهایی که به عقاید صهیونیسم باور دارند صحبت می کنیم، از جمله مثلا رئیس جمهوری فعلی آمریکا بایدن که خود را صهیونیست معرفی می کند یا رئیس جمهوری سابق آمریکا ترامپ که مطیع دستورات صهیونیستها بود و...
همین دیدگاه را اینها حتی در کشورهای دیگر هم دارند.
اسناد محرمانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2022
چندرسانه ای
کشف اسناد محرمانه ای از خروج آمریکا از برجام در اقامتگاه ترامپ
در آمریکا و یا دیگر کشورهای اروپایی می بینیم درحالی که منافع این کشورها اقتضا می کند امروزه به برجام برگردند اما صهیونیست ها آنها را وادار می کنند به توافق با ایران تن ندهند.
خوب وقتی که درباره اوکراین صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که امروزه باورهای صهیونیستی بر تفکر های قومی زلنسکی مسلط است و تا وقتی که چنین باورهایی وجود دارد امکان رسیدن به نتیجه سیاسی وجود ندارد.
از سویی دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه امروزه شدیدا در بحران اقتصادی فرو رفته اند و خود را در حال غرق شدن در باتلاق درگیری های آمریکا و روسیه می بینند و به همین دلیل مانند فردی که در دریا افتاده و به هر چیزی که امیدی برای بقا به او می دهد آویزان می شود، امروزه اروپایی ها به کمک ایران هم امیدوار می باشند.
همزمان می دانیم که وساطت ترکیه در جریان می باشد اما ترکیه هر کاری کند باز هم عضو ناتو به حساب می آید و باز هم هواپیماهای بدون سرنشین آن هستند که نیروهای روسی را در اوکراین هدف قرار می دهند، پس هر چه باشد ترکیه به نوعی یک طرف است و نه واسطه.
درباره ایران هم باید گفت علیرغم تقاضای رئیس جمهوری فرانسه اما بعید به نظر می رسد آمریکایی ها وانگلیسی ها که ائتلاف انگلوساکسونی برای نابودی اتحادیه اروپا را تشکیل داده اند چنین میانجیگری ای را بپذیرند و به اوکراین اجازه ورود به چنین بحثی را بدهند.
به هر صورت ایران تلاش خود برای میانجی گری را انجام خواهد داد و روسیه هم همیشه اعلام کرده که راه دیپلماسی را ارجح می داند و به همین دلیل پیغام مکرون را دریافت خواهد کرد ولی مذاکره دو طرف دارد که یک طرف آن هنوز تکلیف اش با خودش هم معلوم نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала