گزارش و تحلیل

ورود نفت ایران بستگی به تصمیم غرب دارد

© Depositphotos.com / Maxxyustasورود نفت ایران بستگی به تصمیم غرب دارد
ورود نفت ایران بستگی به تصمیم غرب دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2022
اشتراک
منابع اوپک و ائتلاف به رویترز گفتند که اقدامات اوپک پلاس پس از سال ۲۰۲۲ برای کاهش بالقوه تولید به بازگشت ایران به بازارهای نفت در صورت دستیابی به توافق هسته ای با غرب بستگی دارد.
اسپوتنیک - یکی از این منابع گفت: اوپک پلاس باید راه را برای ورود نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها هموار کند. سرمایه گذاران بیم آن دارند که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی باعث مازاد عرضه و کاهش قیمت طلای سیاه شود که بازار آن هم اکنون از نقدینگی پایین و نوسانات بالا رنج برده است.
یک منبع دیگر اوپک پلاس گفت: از نقطه نظر سیاسی، اجرای کاهش تولید در حال حاضر دشوار خواهد بود.
وی افزود: اگر ایران به چرخه بازگردد، اوپک باید تأثیر آن را بر ترازنامه ارزیابی کند.
در این رابطه احمد حاتمی یزدی نایب رئیس هیات مدیره شرکت تدبیر انرژی کامل و مشاور سابق وزير نفت به پرسش های خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.
در صورت بازگشت ایران به بازارهای نفت، اوپک پلاس چقدر می تواند تولید نفت خود را کاهش دهد؟
فکر می کنم تصمیمات اوپک پلاس صرفاً جنبه اقتصادی ندارد و جنبه سیاسی قوی هم دارد، به دلیل رقابت هایی که در داخل اوپک و اوپک پلاس وجود دارد تصور نمی شود که اوپک پلاس به طور داوطلبانه اقدام به کاهش تولید نفت کند؛ احتمالاً اعضای این سازمان طبق تصمیمی که در آخرین جلسه گرفتند بر همان میزان تولید خود بایستند و حفظ کنند.
از منظر سیاسی اراده برای باز کردن فضا در ورود ایران به بازار انرژی در میان رقبا وجود ندارد.
نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2022
تأثیر ایران بر کاهش قیمت نفت
ترس از بازگشت نفت ایران به بازار چقدر موجه است؟
در حال حاضر کمبود شدید نفت در بازار احساس می شود، این کاهش نفت به دلیل اعمال تحریم ها بر روسیه و مشکلات در تولید نفت لیبی رخ داده، اروپا که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی است شدیداً تشنه دریافت انرژی است، هم میزان صادرات گاز و هم نفت روسیه به اروپا کاهش یافته است؛ بنابراین ورود ایران به بازار در حد ۲ درصد بازار اوپک تاثیر چندانی بر بازار نخواهد گذاشت و نیازی هم نیست که اوپک پلاس قیمت حامل های انرژی را کاهش بدهد. نه مشکلی برای ایران در این خصوص وجود دارد که نفت آماده بر روی آب را بفروشد نه برای این بازار نیازمند.
بنابراین نگرانی برای بازگشت نفت ایران به بازار وجود ندارد، مگر آنکه آمریکا و روسیه به توافقی برسند که تحریم های اعمال شده بر روسیه برچیده شود که با توجه به شرایط سیاسی موجود دور از ذهن است. تا زمانیکه این تحریم ها وجود دارد هم دنیا به نفت ایران نیاز دارد و هم ایران به پول نفت خود.
قیمت همچنان بالای ۱۰۰ دلار خواهند ماند ولو اینکه ایران روزی دو میلیون بشکه هم به فروش برساند، که قطعاً از این میزان بیشتر ایران توان صادرات ندارد. در اوج صادرات نفت ایرانیان روزانه دو نیم میلیون بشکه صادر می کردند، حال پس از چند سال وقفه صادرات بیش از نمی تواند برسد.
پس از امضای برجام چقدر نفت ایران می تواند وارد بازار شود و این موضوع چه تاثیری بر بازار نفت خواهد داشت؟
ایران در روز توان تولید دو میلیون بشکه نفت را دارد، با امضای برجام در صورت توافق شاید زمینه را برای فروش سریع نفت ایران فراهم نکند؛ پس از انعقاد برجام ممکن است این پروسه زمانبر باشد تا برجام عملیاتی شود.
این سیستم ممکن است تا ۴ یا ۵ ماه طول بکشد، برای اطمینان و راستی آزمایی برجام ایران باید به درک درستی از میزان عملیاتی شدن برجام برسد، بانک ها و مشتریان آماده برای شروع دوباره همکاری با ایران شوند بالاخره سیستمی که ۱۰ سال دستور منع هرگونه همکاری با ایران را داده بود به سرعت نمی تواند در حجم وسیعی فعالیت های خود را از سرگیرد؛ این تغییر ابتدا در سطح سیاسی، سپس مدیریتی و اجرایی رخ خواهد داد تا ایران بتواند صادرات خود را از نو شروع کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала