مخالفت سران انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان با برنامه هسته ای ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2022
اشتراک
رهبران بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان درباره اولویت‌های مشترک برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران گفتگو کردند.
به گزارش اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، جو بایدن و امانوئل مکرون، رئیس جمهور آمریکا و فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان در گفتگویی بار دیگر با توسعه برنامه هسته ای ایران مخالفت کردند.
دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه ای که روز یکشنبه پس از گفتگوی تلفنی میان سیاستمداران منتشر شد، گفت: آنها همچنین درباره موضوعات مهم دیگر مورد علاقه مشترک از جمله ایران و تلاش های مشترک برای جلوگیری از اشاعه هسته ای و مهار فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه گفتگو کردند.
پیش از این در خبرها آمده بود که به گفته یک مقام کاخ سفید، ایران در پاسخ به پیش‌نویس توافق هسته‌ای پیشنهادی اتحادیه اروپا، خواستار حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی در آمریکا نشده است.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2022
واکنش آمریکا به پاسخ ایران در باره برجام
ایران روز دوشنبه پاسخ خود به متن پیشنهادی پیش‌نویس توافق هسته‌ای را به جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی ارسال کرد و همچنین نظر خود را درباره "موضوعات باقی‌مانده" در مذاکرات اعلام کرد. به گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا این واکنش را سازنده خواند و گفت که در حال رایزنی با ایالات متحده در مورد گام های بعدی است.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران یک توافق هسته ای - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه مه 2018، در دوران دونالد ترامپ، ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала