آیا همکاری روسیه و آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات ممکن است؟

© AFP 2023 / Kirill Kudryavtsevاستارت
استارت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2022
اشتراک
سفارت روسیه در واشنگتن: روسیه و ایالات متحده در تلاش هستند تا موانع در راه از سرگیری بازرسی ها بر اساس معاهده تسلیحات تهاجمی استراتژیک (استارت) رفع شوند.
به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در واشنگتن روز20 اوت ( شنبه) اعلام کرد که روسیه و ایالات متحده در تلاش هستند تا موانع در راه از سرگیری بازرسی ها بر اساس معاهده تسلیحات تهاجمی استراتژیک (استارت) رفع شوند. برخی از مسائل قبلاً حل شده است.
در همین حال، استارتSTART بعد از 3,5 سال دیگر منقضی می شود. هیئت دیپلماتیک تاکید کرد که تجربه مذاکرات گذشته روسیه و آمریکا نشان می دهد که حتی اگر هر دو طرف آماده باشند، زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق باقی می ماند. این هیئت دیپلماتیک واشنگتن را به انجام همکاری در زمینه کنترل تسلیحات "بر مبنای برابر و با در نظر گرفتن نگرانی ها و منافع متقابل" فراخواند.
گفتنی است، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در سال 1987 پیمان INF (پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد) را امضا كردند و طرفین متعهد شدند كه تمام موشكهای بالستیک زمینی و كروز را با برد متوسط و كوچك از بین ببرند. در اکتبر سال 2018 ، ترامپ از خروج واشنگتن به دلیل "عدم رعایت" مسکو به تعهدات خبر داد، اما طرف آمریکایی شواهدی ارائه نکرد. در سال 2019، روسیه نیز در واکنش به اقدامات ایالات متحده، مشارکت خود در پیمان INF را به حالت تعلیق درآورد.
وزارت خارجه روسیه: مسکو تأسیسات خود را از بازرسی استارت خارج می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
وزارت خارجه روسیه: مسکو تأسیسات خود را از بازرسی "استارت" خارج می کند
معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته‌ای یا استارت، نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی میان روسیه و آمریکا به امضا رسید و در سال ۱۹۹۴اجرایی شد.این معاهده در دسامبر ۲۰۰۹منقضی شد که بدنبال آن روسای جمهور آمریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰، معاهده "استارت جدید" را امضا کردند. به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰کلاهک اتمی برسانند.
اما مدتی بعد، واشنگتن با طرح اتهام جدید بر ضد روسیه مبنی بر نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد به صورت رسمی اعلام کرد که از این سند امضا شده میان دو کشور خارج می شود و باید این پیمان را دیگر پایان یافته تلقی کرد.
مسکو که پیشتر در واکنش به کناره گیری موقت واشنگتن مشارکت خود را در این پیمان به حال تعلیق درآورده بود برای جلوگیری از منقضی شدن کامل این پیمان پیشنهاد کرده بود که استفاده از موشک های میان برد تا یک زمان مشخص از سوی هر دو کشور به حال تعلیق درآید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала