گزارش و تحلیل

بومرنگ بی ثباتی، نتیجه حمایت های کورکورانه از آمریکا در اوکراین

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم
واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2022
اشتراک
یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به اوضاع اوکراین گفت: حمایت های کورکورانه کشورهای اروپایی از آمریکا برای بی ثباتی روسیه، نقش بومرنگ را برای آنها داشت و خود این کشورها را با بی ثباتی مواجه کرد.
اسپوتنیک - پولیتیکو با استناد به داده‌های موسسه کیل برای اقتصاد جهانی می‌نویسد؛ شش کشور بزرگ اروپایی در ماه ژوئیه وعده نظامی دوجانبه جدیدی به اوکراین ندادند.
در ادامه می نویسد؛ این نشان می‌دهد که علی‌رغم تغییرات تاریخی در سیاست دفاعی اروپا، زمانی که فرانسه و آلمان مردد شروع به ارسال تسلیحات به اوکراین کرده‌اند، کمک‌های نظامی به کی‌یف ممکن است درست زمانی که اوکراین یک ضد حمله قاطع را اعلام می‌کند، کاهش یابد.
دکتر روح الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به تحلیل این موضوع پرداخت.
در اینجا دو نکته حائز اهمیت است؛ یکی حمایت کورکورانه کشورهای اروپایی از آمریکا در بحران اوکراین خسارت اصلی را به خود مردم اروپا و کشورهای متحد آمریکا وارد کرده اند و می بینیم این رکود و تورم شدیدی که در بخش عمده ای اتحادیه اروپا بوجود آمده، به دلیل حمایت های سنگین مالی است که آنها از مالیات های مردم برای فتنه انگیزی در اوکراین استفاده می کنند، اثرات سنگینی و بی ثباتی در برخی دولت های اروپایی بوجود آورده است، از اینرو اروپایی ها این تصمیم را گرفتند که آرام آرام سطح حمایت خود از دولت کی یف کاهش بدهند و این یک شکافی نیز در متحدین آمریکا ایجاد می کند و نشان می دهد تبعیت از سیاست های آمریکا، عواقبی برای متحدان این کشور همراه دارد.
Патроны на земле в поселке Трехизбенка Луганской народной республики - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
امتناع کشورهای اروپایی از دادن وعده‌های نظامی به اوکراین
دوم اینکه تحریم هایی که بار دیگر اتحادیه اروپا کورکورانه برای حمایت از آمریکا علیه روسیه ایجاد کرد، نقش بومرنگ را برای طرف های غربی داشت و خود آنها با اثرات این تحریم ها مواجه شدند.
امروز می بینیم با اینکه هنوز وارد فصل سرما نشده ایم، شاهد بحران شدید انرژی و بحران شدید تامین برق در اروپا هستیم. بررسی های انجام شده نشان می دهد که برق تولیدی در اروپا که بعلت تحریم انرژی روسیه در حال فعالیت است، هزینه تامین آن معادل هزینه خرید هزار بشکه نفت شده است و همین باعث افزایش قیمت برای مردم شده است و کمبود آن تنها به تامین برق ختم نمی شود و کمبود سایر انرژی ها باعث شده که شاهد کمبود در حوزه تولیدات کشاورزی و غذا برای مردم اروپا باشیم که شبیه شرایط جنگ جهانی دوم باشد که این موضوع نیز بر افکار عمومی فشار آورده است.
نکته بعدی اینست که در بخش عمده ای از کشورهای اروپایی شاهد تجمعات و راهپیمایی ها و تظاهرات علیه دولت های اروپایی هستیم که چرا در بحران اوکراین شرکت و حمایت کردند و فضا را به این سمت کشانده اند.
می توان پیش بینی کرد که طی چند ماه آینده، بخش کاملی از حمایت های کشورهای اروپایی از دولت زلنسکی، بسیار کاهش پیدا کند و آمریکا عواقب آنرا در این کشور مشاهده کرده و تورم فوق العاده در آمریکا در پی حمایت از سیاست های نادرست آنها از دولت فاشیستی زلنسکی است. کلمه فاشیستی که بکار می برم به این دلیل است که شرایطی که ما می بینیم بخاطر نئونازی هایی که زلنسکی از آنها استفاده می کند دقیقا همان باندراهایی هستند که در زمان جنگ جهانی دوم بودند.
تمامی این موارد نشان می دهد که هر نوع اتحاد، همکاری و ائتلافی با محوریت آمریکا، عواقبی به جز شکست و خسارات و بی ثباتی برای دولت ها و ملت ها ندارد و جهان به سمت یک سری ائتلاف های جدید حرکت می کند که خروجی آنها از بین رفتن یکجانبه گرایی آمریکایی است.
به این موضوع نیز باید اشاره کنم که آقای پوتین صحبت هایی انجام داد که این صحبت ها دو بعد داشت؛ اول اینکه که ما به هر کدام از همپیمانان خود در حوزه نظامی و هر آنچه که لازم داشته باشند را تامین می کنیم که نشان می دهد کشورهای که با روسیه ائتلاف ایجاد می کنند، قطعا منافع آنها تامین می شود که بر خلاف ائتلاف با آمریکاست که عواقب آن بی ثباتی است. آقای پوتین همچنین به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت کشورهایی که در حوزه فرهنگی علیه روسیه اقدام می کنند، فرهنگ و تمدن روسیه را نشناختند و از گذشته درس نگرفته اند. یکی از ابعاد بحران اوکراین و طی هشت سال گذشته، جنگ فرهنگی بود که اروپایی ها علیه روسیه ایجاد کردند، اما امروز همین تبلیغات فرهنگی علیه روسیه اثر عکس پیدا کرده است و شاهد هستیم افرادی که طرفدار روسیه و مخالف حمایت غرب در افزایش فتنه و آتش در جنگ اوکراین هستند، افزایش پیدا کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала