گزارش و تحلیل

بله مشروط ایران به پیشنهاد اروپا

© AFP 2023 / JOE KLAMARبله مشروط ایران به پیشنهاد اروپا
بله مشروط ایران به پیشنهاد اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2022
اشتراک
همانگونه که پیش بینی می شد ایران اهمیتی به تهدید های اروپاییها و آمریکایی ها نداد و پاسخ بله یا خیر صریح به پیشنهاد اروپایی ها ارائه نکرد، بلکه با طرفندی دیپلماتیک هم به پیشنهاد بله گفت و هم شرط و شروط خود را مطرح کرد که برای محقق شدن بله باید محقق گردند.
دلیل اصلی این بله مشروط هم این می باشد که پیشنهاد اروپایی ها در بسیاری از قسمتهای خود عبارت های گنگ و یا کلمات دو پهلو دارد که می تواند بعد ها مورد سوء استفاده قرار گیرد و با توجه به اینکه ایرانی ها چنین تجربه ای را با غربی ها دارند و در سال 2015 توافقی را امضا کردند، که همه عجله داشتند آن توافق امضا شود، همین عبارت های گنگ و کلمات دوپهلو منجر به آن شد که بعدها آمریکا از آنها سوء استفاده کند و توافق را اجرا نکند.
همچنین بحث تضمین های لازم مبنی بر اینکه ایران نفت ویا کالای خود را صادر کند وپول آن حاصل گردد نیز هنوز نا مفهوم است، اینکه اروپایی ها بیایند و رفع تحریم ها از چند شعبه بانکی و یا حتی خود بانک توسط وزارت خزانه داری آمریکا را به عنوان تضمین مطرح کنند برای ایران نان و آب نمی شود، چون اصل مشکل در رفع تحریم ها نیست بلکه اصل مشکل در این است که ممکن می باشد فردا روزی دوباره آمریکایی ها به بهانه ای تصمیم بگیرند این بانکها و اموال آنها را توقیف کنند.
با توجه به اینکه ایرانی ها تجربه سختی در این زمینه دارند و همچنین امروزه مشاهده می کنند که چگونه آمریکایی ها و اروپایی ها به دنبال سرقت اموال ملت روسیه با بلوکه کردن و مصادره اموال آنها هستند، بدیهی است ایرانی ها بخواهند در این زمینه تضمین های قابل لمسی ارائه گردد.
اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2022
گزارش و تحلیل
کنعانی: توافق نزدیک است
همچنین برخی مسایل است که به صورت ضمنی و شفاهی بر آن توافق شده مانند جریان رفع سپاه پاسداران از لیست تروریستی و همچنین بحث بستن پرونده ایران در سازمان بین المللی انرژی هسته ای که ایران اولا می خواهد این مسایل جایی تدوین شود، حتی اگر آمریکایی ها به دلیل مشکلات داخلی خود نمی خواهند این را علنی کنند، مشکلی نیست، تدوین وامضا گردد و به عنوان سندی محرمانه نگه داری گردد.
مساله دیگری که برای ایران مطرح است این می باشد که نباید محدودیت زمانی برای تفاهم وین وجود داشته باشد و باید رفع تحریمها و اجرای تعهدات سقفی باز داشته باشد، یعنی حتی اگر بایدن در انتخابات شکست خورد و از کاخ سفید رفت باز هم توافق پابرجا بماند، حالا اگر رئیس جمهوری بعدی خواست خارج شود باید مسایل بازدارنده ای در توافق باشد که هزینه خروج از توافق را برای رئیس جمهوری بعدی سنگین کند.
بعد اش از کجا معلوم است که بایدن در دور بعدی موفق نشود و رئیس جمهوری باقی نماند، محدود کردن توافق به دوره های زمانی دو ساله به این معنا است که امضا کنندگان همه از پیش مطمئن هستند بایدن و دمکرات ها در انتخابات شکست خواهند خورد.
همچنین بحثی که مطرح می باشد این است که تا زمانی که آمریکایی ها همه تعهدات خود را به صورت کامل اجرا نکرده اند وتضمین های قابل لمسی ارائه نشده کلا ایران فقط بخش هایی از کارهایی را که در زمینه برنامه هسته ای انجام می داده متوقف کند مثل مثلاغنی سازی بالای 3.67 درصد، و هر توافقی برای اورانیوم های مازاد و یا دستگاه های گریز از مرکز و ... می شود باید به گونه ای باشد که این برگه های ایران زمانی می سوزد که طرف مقابل همه تعهداتخود را انجام داده باشد.
منطقی نیست که ایران هنوز توافق انجام نشده برگه های خود را بسوزاند.
مخصوصا که ایرانی ها به خوبی می دانند عجله اروپایی ها برای رسیدن به توافق گذر از بحران انرژی فعلی است و بعد ممکن است آنها دیگر اینقدر برای رسیدن به توافق عجله نداشته باشند.
مضاف بر اینها ممکن است در صورتی که ایران همه برگه های خود را بسوزاند خود آمریکایی ها دوباره از برجام خارج شوند و سیاست های قبلی خود بر علیه ایران را اجرا کنند و اینبار ایران اورنیوم و دستگاه های گریز از مرکز پیشرفته خود را در اختیار نداشته باشد تا به آنها فشار بیاورد.
حتی برخی پا فراتر گذاشته و باور دارند ممکن است وقتی که آمریکایی ها مطمئن شوند ایران همه برگه هایش را سوزانده و دیگر امکاناتی در اختیار ندارد آنها رو به حمله به ایران بیاورند و حد اقل اش تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала