گزارش و تحلیل

کنعانی: توافق نزدیک است

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2022
اشتراک
ایران میتواند انرژی اروپا را تامین کند.
پس از گذشت بیش از ۱۷ ماه از آغاز مذاکرات احیای برجام، درحالی که دولت‌های ایران، آمریکا و سایر طرف‌ های توافق هسته‌ای در حال بررسی متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستند.
این در حالیست که هفته ی گذشته دور دیگری از مذاکرات در وین برگزار شد تا نظرات طرفین را به یکدیگر نزدیک تر کند.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما در روندی قرار داریم که ادامه گفتگو های مستقیم و غیرمستقیم تیم های مذاکره کننده برای موضوع رفع تحریم‌ های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار است.
ما در ادامه گفتگو هایی که سابقا در وین و سپس دوحه انجام شده بود نشست دیگری را اخیراً در وین مشاهده کردیم که در استمرار گفتگو های گذشته به ویژه گفتگو های دوحه بود.
تیم مذاکره کننده ما با انگیزه جدی دستیابی به یک توافق قوی و ماندگار در این مذاکرات شرکت کردند تا بتواند منافع اساسی ملت ایران را تامین کند و رفع‌کننده تحریم‌ های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت این کشور باشد".
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2022
گزارش و تحلیل
نیاز شدید غرب به احیای توافق هسته ای
وی تاکید کرد: "در این دور از گفتگو ها که بسیار سنگین و حساس بود پیشرفت های نصبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت کاملاً به سمت جلو بود در برخی از زمینه ها که مورد مطالبه ما بود پیشرفت های خوبی حاصل شد و بخشی از انتظارات ما تأمین شده؛ تیم مذاکره‌ کننده ما به طور جدی با حداکثر تلاش در این گفتگو ها ظاهر شد و توقعات جمهوری اسلامی ایران را به طور جدی و قاطع منتقل کرد اما نباید فراموش کرد که این پیشرفت ها به طور کامل تامین کننده مطالبات قانونی جمهوری اسلامی ایران نبود و ما انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم که معتقد بودیم باید تامین بشود.
نتیجه این گفتگو ها این بود که هماهنگ کننده ارشد اتحادیه اروپا به عنوان میانجی گفتگوها از ماحصل گفتگو های وین و دوحه یک جمع بندی جدیدی را به طرف های مذاکره کننده حاضر در وین ارائه کرد.
این مسائل نیاز به مشورت های بیشتری داشت و در مجموع توافقات قرار شد تیم ها به پایتخت ها بازگردند و گفتگو های تکمیلی در پایتخت ها انجام شود، سپس مبتنی بر آن نظرات تکمیلی ارائه شود".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر در دسترس بودن توافق بیان کرد: "مشورت های جدی در عالی‌ ترین سطوح در تهران در جریان است ما به طور دقیق می توانیم بگوییم ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفتگو ها می‌تواند به توافق منتهی شود مرتبط با انتظارات بر حق جمهوری اسلامی ایران از طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی است.
آمادگی آمریکا برای امضای برجام بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2022
آمادگی آمریکا برای امضای برجام بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا
حتماً زمینه برای توافق وجود دارد و مشروط بر اینکه خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران رعایت شود و منافع اساسی کشور ایران تضمین شود در صورت چنین رخدادی معتقدیم حتماً زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد".
آقای دکتر ناصر کنعانی حمله به سلمان رشدی را متناظر با خشم پیروان ادیان الهی دانست و اظهار داشت: "ما موضوع حمله به سلمان رشدی را در رسانه‌ ها دنبال کردیم و آن را شنیدیم آنچه میتوان در ارتباط با این موضوع مطرح کرد این است که ما در ماجرای حمله به سلمان رشدی که در آمریکا رخ داد هیچ کس را غیر از او و حامیان او شایسته سرزنش، ملامت و محکومیت نمی‌دانیم.
سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان جهان و خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خود را در معرض خشم مردمی قرار داد نه تنها مسلمانان و بلکه همه پیروان ادیان الهی از اینکه به مقدسات یک دین الهی و آسمانی و به یک پیامبر الهی اهانت شود رنجور شدند که در آن زمان نسبت به این اهانت ناشایست که صرفاً به ایران منوط نبود میلیون‌ ها نفر در کشور های اسلامی و غیر اسلامی به طور جدی واکنش خشمگینانه نشان دادند کسی در این رابطه حق ندارد ایران را متهم کند اساساً اهانتی که انجام شد و حمایتی که از این اهانت صورت گرفت تمام ادیان الهی را هدف گرفته بود، توهین به مقدسات الهی همواره محکوم است و اساساً غیر قابل دفاع خواهد بود.
وزارت خارجه روسیه: آمریکا تبلیغ نازیسم را تجلی  آزادی بیان می داند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2021
وزارت خارجه روسیه: آمریکا تبلیغ نازیسم را تجلی آزادی بیان می داند
شعار هایی از قبیل آزادی بیان نمی تواند توجیهی برای توهین به مقدسات و اصول اسلامی و دینی باشد.
اگر آزادی بیان مورد قبولی آمریکایی‌ها و اروپایی ها است باید بدون تبعیض در کشور های آنها اجرا شود چرا در بسیاری از موضوعات ابراز نظر اندیشمندان پذیرفته نیست و محکوم به زندان می شود.
ما معتقدیم نفرت پراکنی و توهین به مقدسات دینی هم از نظر دینی و هم از نظر اخلاقی و هم از نظر حقوقی محکوم است، محکوم کردن اقدام ضارب و حمله کننده و در مقابل تطهیر سلمان رشدی اقدامات و رفتارهای کاملا متناقض است.
ما در ارتباط با فردی که این اقدام را انجام داده غیر از آن چیزی که از رسانه های آمریکا شنیده‌ایم اطلاع دیگری نداریم و در حال پیگیری آن هستیم".
وی افزود: "جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که در شرایط بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین بخشی از نیازها را فراهم کند، با شرایط موجود در سایه ی تحریم، همکاری‌ ها، معاملات و تجارت جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی به ادامه دارد، قطعاً لغو تحریم‌ های ظالمانه و یکجانبه می‌تواند به اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته در تامین انرژی دنیا نقش ایفا کند کمک کننده باشد این وابسته به همت و اراده طرف‌ های گفتگو در برجام مشخصا دولت آمریکا است و معتقدیم لغو تحریم‌ های ظالمانه نه تنها به نفع دولت و ملت ایران بلکه به نفع منطقه و اقتصاد جهانی به ویژه در حوزه تامین انرژی در راستای تامین منافع کشورهای اروپایی است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала