گزارش و تحلیل

عبداللهی: تعامل ایران و روسیه در زمینه پهپاد قبل از حوادث اوکراین در جریان است + ویدیو

© Sputnikعبداللهی: تعامل ایران و روسیه در زمینه پهپاد قبل از حوادث اوکراین در جریان است
عبداللهی: تعامل ایران و روسیه در زمینه پهپاد قبل از حوادث اوکراین در جریان است
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2022
اشتراک
امیر سرتیپ علی عبداللهی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حاشیه نمایشگاه بین المللی فنی- نظامی ارمیا 2022 درباره همکاری های نظامی-فنی ایران و روسیه شرح داد.
امیر سرتیپ علی عبداللهی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حاشیه همایش بین المللی فنی- نظامی ارتش 2022 در گفت و گوی ویژه با اسپوتنیک ایران درباره همکاری های نظامی-فنی ایران و ایران، خبرهای رسانه های غربی در خصوص همکاری مسکو و تهران در زمینه پهپاد و شرایط حمایت ایران ازروسیه دربرابر ناتو صحبت کرد.
اسپوتنیک: بصورت کلی نمایشگاه را چطور دیدید و آیا اولین بار است که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنید؟
عبداللهی: بله، من برای اولین بار است که موفق شدم در این نمایشگاه حضور پیدا کنم. ولی چون هنوز نمایشگاه را ندیدیم، نمی توانیم راجع به محتوای نمایشگاه قضاوت بکنیم، ولی حتما برابر تجربه ای که سالهای گذشته همکاران ما داشتند در این نمایشگاه ظرفیت بسیار خوبی است و محل تبادل و در حقیقت بازدید تجهیزات پیشرفته نظامی است. در این نمایشگاه به نظر می آید که سال به سال هم رشد بهتری دارد و کشورهای مختلف مفصل تر از گذشته در این نمایشگاه شرکت می کنند. کما اینکه، جمهوری اسلامی ایران، امسال، تجهیزات بیشتری را توانسته در این نمایشگاه بیاورد و فضای مناسبی را در اختیار گرفته که انشاالله در معرض دید هم مقامات نظامی و هم همه کسانی که بازدید می کنند بگذرد.
اسپوتنیک: همکاری نظامی –فنی بین فدراسیون روسیه و ایران در پیش زمینه تحریم های غرب به چه صورت هست و آینده این همکاری را چگونه می بینید؟
عبداللهی: همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه در این مرحله جدید بیش از سه دهه سابقه دارد. ما از سال 1366 هجری شمسی ارتباط دفاعی و نظامی داریم. در مقاطع برخی از تجهیزات نظامی روسیه را خریداری کردیم. این بحث جدید نیست، البته این بحث تبادلات مخصوصا از اوایل 20 و 22 بعد از رفع تحریم های سازمان ملل افزایش پیدا کرده است و ادامه خواهد داشت. طبیعتا ما هم ممکن است امکاناتی داشته باشیم با توجه به پیشرفتی که در تجهیزات دفاعی داریم تبادل اطلاعات فنی و نظامی داشته باشیم و این روزبه روز توسعه پیدا خواهد کرد.
برخی از ویژگی‌های ماهواره ایرانی خیام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2022
ماهواره ایران، حلقه همکاری روسیه با سایر کشورها
اسپوتنیک: یک بحث دیگر، بحث پهپادهاست که اعلام شده است که ایران در ونزوئلا و در تاجیکستان هم تولید خواهد داشت. آیا برنامه ای برای تولید پهپادهای ایرانی در خاک فدراسیون روسیه هم وجود دارد یا خیر؟
عبداللهی: اکنون ما در یکی دو کشور بنا بر خواست آن کشورها داریم پهپاد تولید می کنیم. پهپاد کاربردهای مختلفی دارد و فقط برای امور نظامی نیست. امروز در زمین شناسی، در بخش کشاورزی و کشف معادن و در بسیاری از موضوعات غیرنظامی دارد از پهپاد استفاده می شود. یکی از کاربردها پهپاد هم طبیعتا کاربرد نظامی است. جمهوری اسلامی ایران هم به لطف تحریم های آمریکا در ساخت پهپاد، در حوزه نظامی پیشرفت های بسیار خوبی داشته است و ما از گذشته توافقات خوبی هم با روسیه داریم و ربطی هم به بحث اوکراین ندارد. کما اینکه موضوع پهپاد در مسابقات نظامی که الان اختتامیه آن است، مسابقات پهپادی هم گذاشته شد. یعنی این موضوع جدیدی است و موضوع پهپاد خیلی سابقه ندارد.
همکاران وزارت دفاع روسیه بازدیدهایی از مراکز پهپادی ما برای مسابقات نظامی داشتند. کمااینکه در کشورهای دیگر در هر رشته ای که میزبان بودند بازدید داشتند و وضعیت میزبان را بررسی کردند ولی ما بهرحال این تبادلات فنی را خواهیم داشت، اما اینکه الان توافقی شده باشد برای اینکه در کشور روسیه پهپادی تولید شود، نخیر، تا این لحظه نداریم.
اسپوتنیک: همانطور که آیت الله خامنه ای، رهبر ایران اعلام داشتند، مشکل اصلی در قضیه اوکراین برنامه غربی ها برای توسعه ناتو است. آیا ایران و روسیه نیاز به ایجاد یک اتحادیه نظامی مثلا در چارچوب بلوک های سیاسی و اقتصادی منطقه مثل سازمان همکاری شانگهای و یا بریکس برای مقابله دارند یا خیر؟
عبداللهی: ببینید، جمهوری اسلامی ایران سالهاست که دارد خطر آمریکا را گوشزد می کند، برای اینکه ما به نوعی 43 سال است که داریم با زیاده‌خواهی آمریکا مبارزه می کنیم. آمریکا، زبانش، زبان تحقیر است و استقلال کشورها را نمی پذیرد و برایش بسیار سخت است. به همین جهت، تلاش می کند که به نوعی کشورها را تجزیه بکند، جمعیت های ناآرامی را شکل بدهد، گروه های مختلف تروریستی را حمایت بکند و به وجود بیاورد.
توسعه همکاری های نظامی با نیروی دریایی کشورهای دریای خزر از اولویت های روسیه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2022
توسعه همکاری های نظامی با نیروی دریایی کشورهای دریای خزر از اولویت های روسیه است
ما خوشبختانه با فدراسیون روسیه در موضوع سوریه و مقابله با تروریسم تجربه بسیار خوبی داریم. تقریبا دو کشوری هستیم که بیشترین سهم را در مقابله با تروریسم داشتیم و برعکس، آمریکایی ها بیشترین نقش را در توسعه تروریسم داشته‌اند. از زمانی که به افغانستان حمله کردند تا داعش و موضوعات دیگر.
طبیعتا باید کشورهای مستقل جلوی زیاده‌خواهی های آمریکا را بگیرند و همانطور که جناب معظم رهبری هم به جناب آقای پوتین فرمودند و اینکه روسیه واقعا چندین بار اخطار کرده بود به کشورها که ناتو را به سمت غرب از سمت اروپا نباید توسعه بدهند ولی آنها توجه نکردند، و کاملا بدنبال این بودند که بحران ایجاد کنند و اصلا برای آنها اوکراین و اینها مهم نیست. هدفشان بحران سازی است و مقام معظم رهبری هم گفتند که "چه بسا اگر شما حمله نمی کردید، آنها به کریمه حمله می کردند" که این فرمایش، فرمایش حکیمانه ای است و روسیه برای دفاع از خودش حق دارد اقداماتی بکند، منتها جنگ است دیگر و ما امیدواریم که در این جنگ، مردم عادی آسیب نبینند. این نکته مهمی است که رعایت هم می شود آنطور که ما گزارش هایی دریافت کردیم و بهرحال به عنوان کشورهای مستقل که طبیعت هر کشور است که منافع متقابل خودش را هم درنظر بگیرد، همکاری خواهیم داشت.
نمایشگاه بین المللی نظامی-فنی "آرمیا 2022" از 15 تا 21 اوت در مرکز پاتریوت نزدیک مسکو برگزار می شود. حدود هزار و پانصد مجتمع نظامی-صنعتی جدیدترین مدل های تجهیزات نظامی را ارائه خواهند کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала