چرا شب‌ها روی زمین کوتاه‌تر می‌شوند؟

© Fotolia / James Thewسیاره زمین
سیاره زمین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2022
اشتراک
چند میلیارد سال پیش، یک روز زمین حدود 19 ساعت طول می کشید.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "The Conversation"، علیرغم ثبت رکورد کوتاه ترین روز در نیم قرن در ژوئن امسال، دانشمندان می گویند روزهای زمین در حال طولانی تر شدن است. افزایش یا کاهش طول ساعات روز تأثیر زیادی دارد: از رفاه مردم گرفته تا کارایی ابزارها.
مت کینگ، مدیر مرکز استرالیایی علوم قطب جنوب، و کریستوفر واتسون، مدرس ارشد دانشکده جغرافیا، برنامه ریزی و علوم فضایی در دانشگاه تاسمانی، تلاش کردند تا دریابند چه پارامترهایی بر این فرآیندها تأثیر می گذارند.
طی میلیون‌ها سال، چرخش زمین به دلیل اثرات اصطکاکی مرتبط با جزر و مد ناشی از ماه، کند شده است. این فرآیند در هر قرن حدود 2.3 میلی ثانیه طول روز را افزایش می دهد: چند میلیارد سال پیش، یک روز زمین حدود 19 ساعت طول می کشید.
کهکشان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
ضربان قلب کهکشان
زمین لرزه بر ساعات روز نیز تأثیر می گذارد. زمین لرزه 8.9 ریشتری سال 2011 توهوکو به سرعت چرخش زمین را به میزان 1.8 میکروثانیه افزایش داده است. آب و هوا و آب و هوا نیز تأثیر مهمی بر چرخش سیاره دارند.
به علاوه، هر چند سال یک بار، زمان‌سنج‌ها، ثانیه‌های جهشی را در جدول‌های زمانی رسمی وارد می‌کنند تا مطمئن شوند که با زمان زمین هماهنگ نیستند. داده های حاصل از مشاهده این فرآیند از دهه 1960 نشان می دهد که طول روز در حال کوتاه شدن است، اما در عمل همه چیز برعکس عمل می کند.
دلیل این امر برای دانشمندان یک راز باقی مانده است. تصور می‌شود که تغییر اسرارآمیز در سرعت چرخش سیاره به پدیده‌ای به نام تکان چندلر مربوط می‌شود، یک انحراف جزئی در محور چرخش زمین با دوره‌ای در حدود 430 روز.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала