پاسخ به ابهامات مطرح شد درباره ماهواره خیام

© Photo / IRNA ماهواره ایرانی خیام
 ماهواره ایرانی خیام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2022
اشتراک
ایستگاه کنترل و بهره برداری ماهواره خیام در خاک ایران است و از لحظه پرتاب همه فرامین مربوط به کنترل و به کارگیری این ماهواره صرفا توسط ایستگاه ایرانی ارسال می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پاد، ماهواره خیام که روز سه شنبه از پایگاه بایکونور قزاقستان پرتاب شد از پروژه‌های گذشته ایران بود در دولت سیزدهم به نتیجه رسید.
ماهواره خیام صبح امروز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر روسی سایوز به فضا پرتاب و با موفقیت به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد و پس از آن نیز نخستین سیگنال‌های تله‌متری این ماهواره در پایگاه فضایی ماهدشت دریافت شد که نشان دهنده تزریق درست این ماهواره به در مدارش بود.
از زمان انتشار خبر پرتاب ماهواره خیام توسط روسیه، رسانه‌های غربی تلاش خود را برای فضاسازی علیه همکاری‌های فضایی ایران و روسیه و همچنین تحت شعاع قرار دادن کارکردهای این ماهواره برای جمهوری اسلامی ایران انجام دادند و از جمله اینکه این ماهواره توسط روسیه برای جنگ اوکراین استفاده خواهد شد و ....
به عنوان مثال روزنامه واشنگتن پست اعا کرد که روسیه ابتدا از ماهواره ایران برای مقاصد نظامی در جنگ اوکراین استفاده خواهد کرد و کنترل ماهواره در هفته‌‍‌های اول در اختیار ایران نخواهد بود.
اولین تصاویر خیام ۴ ماه دیگر منتشر می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2022
اولین تصاویر خیام ۴ ماه دیگر منتشر می شود
در پاسخ به این ادعا باید گفت که ایستگاه کنترل و بهره برداری ماهواره خیام در خاک ایران است و از لحظه پرتاب در روز اول کلیه فرامین مربوط به کنترل و به کارگیری این ماهواره صرفا توسط ایستگاه ایرانی به ماهواره ارسال می‌شود و تصاویر آن هم توسط ایستگاه‌های موجود در خاک ایران دریافت می‌شود.
از طرف دیگر همه فرمان ها و داده‌هایی که به ماهواره ارسال و یا از آن دریافت می‌شود توسط یک ماژول رمزنگار، رمزگذاری می‌شود که این ماژول توسط ایران تهیه و در ماهواره قرار گرفته است و کلید آن نیز در دست ایران است.
بحث دیگری که در این خصوص مطرح شده است، فرضیه شکست برنامه های فضایی ایران می باشد، برنامه توسعه حامل‌های ماهواره در ایران یک برنامه مدون و از پیش تعریف شده و با تکیه بر فناوری‌های بومی است که در حال پیگیری است. ایران در حال حاضر پرتاب و تزریق ماهواره با وزن ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری را تثبیت کرده است، اما بر اساسا برنامه جامع ده ساله فضایی تا انتهای سال ۱۴۰۱ بناست که پرتاب و مدارگذاری ماهواره‌ها تا وزن ۱۰۰ کیلوگرم تثبیت و تا انتهای ۱۴۰۲ امکان مدارگذاری تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری محقق شود.
همچنین بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته می‌بایست تا انتهای دولت سیزدهم امکان دستیابی به مدار ۵۰۰ برای اوزان تا ۵۰۰ کیلوگرم محقق شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала