توضیحات سازمان فضایی ایران درباره مالکیت ماهواره خیام

© Photo / Press service of the Ministry of Defence of the Russian Federationادعای آزمایش موشک ضد ماهواره در روسیه
ادعای آزمایش موشک ضد ماهواره در روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2022
اشتراک
مدیر کل بهره برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران بیان داشت که ارتباط با ماهواره خیام چهاربار در شبانه روز خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علیرضا نعیمی در خصوص پرتاب ماهواره "خیام" از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان توضیح داد: در ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد اولین سیگنال این ماهواره را در ایستگاه ماهدشت سازمان فضایی دریافت کردیم.
وی افزود: این ماهواره یک ماهواره سنجش از دور و برای تصویربرداری از زمین با دقت یک متر است و دارای کاربردهای وسیعی از جمله پایش منابع طبیعی، پایش محصولات کشاورزی، ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور، به روز رسانی نقشه‌ها و تهیه نقشه‌های سه‌بعدی است.
نعیمی خاطر نشان کرد: در این جلسه ارسال و دریافت داده انجام شد و هنوز زود است که به طور کامل اعلام کنیم که موفقیت آمیز بوده، ولی پرتاب این ماهواره با موفقیت همراه بوده و در مدار قرار گرفته است.
مدیرکل بهره‌برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران، گفت: بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده، این ماهواره در حال انجام ماموریت‌های خود است.
وی تاکید کرد که در هر شبانه‌روز چهار بار با این ماهواره ارتباط داریم و بیان داشت: ارتباط با ماهواره خیام دو بار در روز و در حوالی ۱۰ تا ۱۳ و دو بار هم در شبانگاه در ساعات ۲۲ تا یک بامداد خواهد بود و در این ارتباطات هم می‌توانیم ارسال داده داشته باشیم و هم دریافت داده.
نعیمی گفت: در روزهای اول پرتاب این ماهواره، ماهیت ارسال و دریافت داده، از نوع تصویر نیست؛ چرا که ماهواره عملیاتی نشده است و نیاز دارد چند ماه تنظیماتی بر روی این ماهواره صورت گیرد.
وی بیان داشت: معمولا این پروسه در مدت ۴ ماه به طور می‌انجامد تا اینکه ماهواره به مرحله تهیه تصاویر کالیبره شده و قابل بهره‌برداری برسد و تصاویر را به دست ما برساند.
نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا ماهواره "خیام" ساخت ایران است یا تنها مالکیت آن را بر عهده دارد،تاکید کرد: ماهواره به سفارش ما و ساخت و پرتاب آن از کشور خارجی بوده، ولی بهره‌برداری از داده‌های این ماهواره از ایستگاه‌های داخل کشور است و در مرحله نصب و بهره‌برداری از ایستگاه‌ها، متخصصان ایرانی مشارکت داشتند، ضمن آنکه بخش عمده‌ای از آموزش‌های آن نیز در داخل کشور انجام شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала