رئیس سازمان سیا: ایران بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارد

© Photo / IRNAویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)
ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
اشتراک
ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تداوم سیاست هراس از برنامه هسته ای و دفاعی موشکی بازدارندگی ایران، آنها را از نگرانی های مهم واشنگتن دانست و اعلام کرد ایران بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی در مجمع امنیتی اسپن در خصوص برنامه هسته ای ایران با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره موضوع ساختگی گریز هسته ای ایران مدعی شد که زمان گریز هسته ای ایران بیشتر از یکسال نیست بلکه حدود چند هفته تخمین زده می شود.
رئیس سیا در عین حال اذعان کرد که ایران تلاش هایی برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته ای خود انجام نداده است اما مدعی شد که روند نگران کننده است.
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در هراس از برنامه دفاعی موشکی بازدارندگی ایران نیز گفت: آنها در حال حاضر بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارند. این امر و پهپادها نگرانی‌های مهم ما هستند.
رئیس سیا در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران نیز مدعی شد: واقعیت این است که روسها و ایرانی ها در حال حاضر به یکدیگر نیاز دارند، هر دو کشور تحت تحریم شدید به دنبال خروج از انزوای سیاسی هستند.
ویلیام برنز ادعا کرد: اگر اینکه آنها به یکدیگر نیاز دارند، بدان معنا نیست که واقعا به یکدیگر اعتماد دارند، بلکه آنها رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند.
افشای اطلاعات موشکی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2022
افشای اطلاعات موشکی ایران
این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود هر دو طرف به دنبال این هستند که نشان دهند گزینه‌هایی دارند.
وی مدعی شد که سفر پوتین به تهران نشاندهنده آن است که در صنعت دفاعی روسیه مشکلاتی وجود دارد و به نظرم محدودیت‌هایی برای راههایی که آنها می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، وجود دارد.
رئیس سیا برغم هراس از سفر پوتین به تهران مدعی شد مشاهده تصاویر دیدار پوتین با رهبران ایران برایش حس نوستالژی نداشت.
وی با تکرار توصیه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به ایران مبنی بر اینکه در اختیار قرار ندادن پهپاد در اختیار روسیه، اظهارات او را تایید کرد.
وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما به ایران توصیه می کنیم پهپاد در اختیار روسیه قرار ندهد و فکر می‌کنم این کار یک ایده بسیار بد است.
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت: فکر نمی کنم ارائه پهپاد و سایر تجهیزات به روسیه از سوی ایرانی ها ایده خوبی باشد.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا در جمع خبرنگاران ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.
وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.
مشاور امنیت ملی آمریکا افزود که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟
وی ادامه داد: تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟
اما یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی ادعاهای مقامات کشورش اعلام کرد که هنوز هیچ نشانه ای از استفاده روسیه از سلاح‌های ایران در جنگ اوکراین وجود ندارد.
این مقام ارشد پنتاگون که نامش بیان نشده بود، به خبرنگاران گفت: هنوز هیچ نشانه‌ای از وجود سلاح‌های ایران در میان نیروهای روسیه‌ که در حال نبرد در اوکراین هستند، دیده نمی‌شود.
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز درباره ادعای جدید آمریکا مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه و تاثیر آن بر مذاکرات رفع تحریم ها گفته بود: نمی دانم که ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه لزوما بر تلاش های ما برای امضای یک توافق هسته ای با ایران تاثیر خواهد گذاشت یا خیر اما این اقدام قطعا بر حمایت ما از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.
این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.
کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала