حجم مراودات ایران و روسیه حدود ۴ میلیارد دلار است

© Sputnik / Siyavash SobhgahiИранские риалы, рубли и доллары
Иранские риалы, рубли и доллары - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
اشتراک
رسانه: اجرای توافقات پولی و بانکی تهران و مسکو با سفر پوتین رییس جمهور روسیه به ایران سرعت بیشتری گرفت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، بر اساس تصمیم بانک مرکزی، از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های مجاز و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. پس از آن امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.
با این تصمیم عرضه ارز از سوی دارندگان ارز و صادرکنندگان افزایش یافت و مانع روند صعودی دلار شد، این در حالی بود که بانک مرکز از ذخایر خودش استفاده نکرد و با یک تصمیم باعث ساماندهی بازار ارز شد به طوری که نرخ دلار توافقی در صرافی‌ها مجاز از کانال ۳۲ هزار تمان به محدوده ۳۰ و ۲۹ هزار تومان عقب نشینی
بازار ارز در سال‌جاری با تلاطم‌هایی مواجه شد و نرخ دلار به‌عنوان شاخص این بازار به کانال ۳۲ و ۳۳ هزار تومان ورود کرد، اما با اجرای تصمیمات و سیاست‌های بانک مرکزی از این تلاطم کاسته شد و نه‌تنها روند افزایش نرخ ارز متوقف شد بلکه روند نزولی را در پیش گرفت.
دلار  - روبل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
رسانه: روبل، دلار را به عنوان ارز ذخیره جهان از بین می برد
بانک مرکزی همچنین با پیگیری پیمان‌های پولی موفق شد با روسیه این موضوع را اجرایی کند. پس از سفر علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی کشورمان به مسکو، ایران و روسیه توافقات پولی-بانکی داشتند که این موضوع با بازگشت او به تهران روند اجرایی گرفت؛ به طوری که در هفته جاری نماد ارزی روبل-ریال در بازار متشکل ارزی گشایش یافت.
با آغاز مبادله روبل و ریال، کارشناسان پیش‌بینی کردند که بخشی از تقاضا برای دلار کاهش یابد این در حالی است که اجرای توافقات پولی و بانکی تهران و مسکو با سفر پوتین رییس جمهور روسیه به ایران سرعت بیشتری گرفت.
صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هم اکنون حجم مراودات ایران و روسیه حدود ۴ میلیارد دلار است که این مبادلات می‌تواند با پول ملی دو کشور انجام شود، اظهار کرد: "هم‌اکنون تفاهم‌نامه استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری خرد بین ایران و روسیه مبادله شده است. در دیگر زمینه‌های پولی و بانکی نیز برنامه زمان‌بندی مشخصی طراحی شده که به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.
گمرک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2022
گزارش و تحلیل
تجارت ۹ میلیارد دلاری ایران در خرداد ماه/ تراز تجاری ایران در آخرین ماه بهار مثبت ۲۰۴ میلیون دلار
در دیدار آقای پوتین با رهبر انقلاب، رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید کردند و خواستار حذف تدریجی دلار از تعاملات اقتصادی میان دو کشور شدند و آقای پوتین نیز در این دیدار بر اتخاد تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این هدف تاکید کرد".
پس از توافقات پول بانکی ایران و روسیه و بازگشایی نماد روبل-ریال در بازار متشکل ارزی روند کاهشی را در پیش گرفته بود و با سفر پوتین به ایران و تاکید بر اجرایی‌شدن توافقات پولی و بانکی ایران و روسیه هم اکنون نرخ دلار توافق در مرز کانال ۲۹ هزار تومان قرار دارد.
براساس این گزارش، قیمت خرید توافقی دلار در صرافی‌های مجاز ۳۰ هزار و ۱۳۳ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۳۸۷ تومان دادوستد شد که نسبت به روز گذشته کاهش داشت؛ همچنین قیمت توافقی یورو در این صرافی‌ها ۳۱ هزار و ۳۲۵ تومان و فروش ۳۱ هزار و ۷۰۵ تومان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала