کاخ سفید سخنان بایدن درباره رایزنی با ولیعهد عربستان درباره خاشقچی را تصحیح کرد

© AP Photo / Patrick SemanskyПрезидент США Джо Байден на пресс-конференции по итогам переговоров с президентом России Владимиром Путиным в Женеве
Президент США Джо Байден на пресс-конференции по итогам переговоров с президентом России Владимиром Путиным в Женеве  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2022
اشتراک
کاخ سفید اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره سخنانی که وی به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره پرونده خاشقچی در نشست اخیر جده گفته بود را پس گرفت و آن‌ها را مطابق با دیدگاه عربستانی‌ها تصحیح کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، کاخ سفید رسماً بیانیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را که در آن به نقش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی اشاره کرده بود، تصحیح کرد.
اصلاحیه کاخ سفید مطابق با روایت طرف سعودی که توسط عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان ارائه شده بود، صورت گرفت.
در همین راستا،‌ یک منبع سعودی تایید کرد که محمد بن سلمان در یک بحث سریع درباره حادثه جمال خاشقجی به جو بایدن پاسخ داد که عربستان تمام اقدامات قانونی از جمله تحقیقات و محاکمه را تا زمان صدور و اجرای احکام انجام داده است.
این منبع که در مذاکرات طرف‌های سعودی و آمریکایی حضور داشت، افزود که بن سلمان به بایدن در جریان مذاکره گفت که عربستان تدابیری را برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی در آینده اتخاذ کرده است.
بر اساس اعلام این منبع؛ محمد بن سلمان همچنین تصریح کرد که چنین حادثه‌ای در هر جای دنیا رخ می‌دهد و در همان سالی که این حادثه ناگوار رخ داد، خبرنگاران دیگری در سایر نقاط جهان کشته شدند.
بن سلمان خاطرنشان کرد: آمریکا نیز مرتکب اشتباهات متعددی شد، مانند حادثه زندان ابوغریب در عراق و اشتباهات دیگر، اما آنچه لازم است این است که کشورها با این اشتباهات برخورد کرده و تدابیری اتخاذ کنند تا از تکرار آن جلوگیری شود.
پاسخ تند ایران به بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
پاسخ تند ایران به بایدن
وی همچنین با اشاره به کشته شدن شیرین ابوعاقله، روزنامه نگار فلسطینی-آمریکایی، اقدامات آمریکا و کشورهای جهان را در این زمینه زیر سوال برد.
روابط ریاض با آمریکا پس از اظهارات دولت بایدن در خصوص پرونده جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی دچار تنش شد؛ اما اخیرا دولت بایدن اقداماتی را برای بهبود روابط اتخاذ کرده که از جمله آن می‌توان به تصمیم از سرگیری فروش سلاح به عربستان که پیشتر متوقف شده بود اشاره کرد.
بایدن جمعه گذشته در سومین و آخرین مقصد سفرش به خاورمیانه وارد عربستان شد و در فرودگاه ملک عبدالعزیز جده مورد استقبال امیر مکه و سفیر عربستان قرار گرفت. وی پیش از سفر به عربستان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با مقامات اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.
این اولین سفر بایدن به عربستان از زمان تصدی ریاست جمهوری آمریکا است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала