گزارش و تحلیل

بایدن دست و پا بسته در اسرائیل

© Sputnik / Sergueï Gouneiev /  مراجعه به بانک تصاویر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2022
اشتراک
"حقین. آذ": بایدن پیشنهادهای همکاری بسیار "خوشمزه" را به تل آویو آورد.
اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری "حقین. آذ" جمهوری آذربایجان می نویسد: در فرودگاه بن گوریون تل آویو، فرش قرمزی جلوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پهن شد و اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، سلام کرد: "به اسرائیل خوش آمدید، برادر ما جوزف". یائیر لاپید، نخست وزیر موقت اسرائیل، او را "یکی از بهترین دوستانی که اسرائیل تا به حال شناخته است" نامید.
پیشتر بایدن به عنوان نماینده کنگره، سناتور و سپس معاون رئیس جمهور از اسرائیل بازدید کرد. دیدار دهمین یک سالگرد موفقیت آمیز بود.
البته، "معجزه‌هایی" هم وجود داشت: در مراسمی که به قربانیان نسل‌کشی یهودیان اختصاص داشت، رئیس‌جمهور آمریکا افتخار (honor) و وحشت (horror) را با هم اشتباه گرفت و قول داد که "افتخار هولوکاست" را حفظ کند. اما مقامات اسرائیلی به سن "جوزف برادر آمریکایی" احترام گذاشتند. نکته اصلی این است که تیم بایدن نه کسی دیگر همه این پیشنهادها و توافقات بسیار "خوشمزه" را به اسرائیل آورده است.
اسرائیل در حضور بایدن از سامانه دفاعی جدید خود رونمایی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
اسرائیل در حضور بایدن از سامانه دفاعی جدید خود رونمایی می کند
و چه کسی باور خواهد کرد که رئیس جمهور ایالات متحده همه اینها را خودش می نویسد؟ بایدن به محض پیاده شدن از هواپیما گفت: "تنها چیزی که از ایران فعلی بدتر است، ایران با سلاح هسته ای است." وی افزود: "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تحریم خارج نخواهد شد." و از آنجایی که این یکی از خواسته های اصلی تهران امروز است، به جرأت می توان گفت که بحث در این مورد در واشنگتن بسته شده است.
یعنی دولت بایدن در حال حاضر چندان مشتاق توافق هسته ای نیست. نکته اصلی، حفظ شراکت استراتژیک با اسرائیل است. و هنگامی که از بایدن در مورد استفاده آمریکا از نیروی نظامی علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای پرسیده شد، بایدن پاسخ داد: "اگر این آخرین راه حل باشد، بله." و در این راستا، امضای روز پنجشنبه 14 ژوئیه، "اعلامیه اورشلیم" آمریکا و اسرائیل حائز اهمیت است.
گلوبال تایمز: آمریکا با کمک های خود به کی یف در باتلاق اوکراین گیر کرده است   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2022
گزارش و تحلیل
گلوبال تایمز: آمریکا با کمک های خود به کی یف در باتلاق اوکراین گیر کرده است
نکته اصلی که در آن وجود دارد، تحکیم حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید خارجی به تنهایی، بدون مشورت قبلی با ایالات متحده، اما با حمایت فعال آمریکاست. این سند شامل توافقات امنیتی و اقتصادی، تعهد عدم دسترسی هیچ وقت ایران به سلاح هسته‌ای، وعده مبارزه با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده تهران، بویژه تهدیدهای آن علیه اسرائیل است. اما مهمتر از همه، اینکه "اعلامیه اورشلیم" شامل بند حفظ اصل برتری کیفی نیروهای دفاعی اسرائیل در منطقه است.
به این معنا که وقتی واشنگتن از "ائتلاف برابران" - یک بلوک نظامی جدید طرفدار آمریکا و ضدایرانی در خاورمیانه صحبت می‌کند، ایالات متحده از همان ابتدا این اصل را برقرار می‌کند که اسرائیل به‌ طور قابل ‌توجهی "برابر تر" از دیگر شرکت‌ کنندگانش خواهد بود و آمریکایی ها می خواهند در میان آنها پادشاهی های خلیج فارس را نیز ببینند.
علاوه بر این، دست و پای دولت بایدن به تقاضای نخبگان حزب دمکرات در این باره که شرکای خاورمیانه ای شان حداقل به شکل ظاهری به "حقوق بشر" احترام بگذارند، بسته است. اسرائیلی ها از این امر راضی هستند، آنها به گرمی برای "برادر جوزف" کف می زنند. اما اینکه آیا ریاض و متحدانش به آن تن در خواهند داد یا نه، یک سوال باقی می ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала