مطرح شدن دلیل جدید عدم تمایل ترکیه به ورود فنلاند و سوئد به ناتو

© REUTERS / Francois LenoirФлаги Турции и НАТО
Флаги Турции и НАТО  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
اشتراک
ترکیه به خاطر روسیه نمی خواهد فنلاند و سوئد را به ناتو راه دهد. این مطلب را کافکاسام حسن اوکتای، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک ترکیه اعلام کرد.
به گزارش اسپوتنیک، این کارشناس مسائل سیاسی دلیل واقعی این موضع قاطعانه آنکارا را منحصراٌ نگرانی از واکنش احتمالی فدراسیون روسیه عنوان کرده و گفت به ترکیه به عنوان کشور عضو اتحاد آتلانتیک شمالی با ادعای عضویت سوئد و فنلاند در این بلوک نظامی مخالفت نمود.
اوکتای توضیح داد که ترکیه به توسعه روابط همه جانبه با روسیه ادامه می دهد. در عین حال "بحران اوکراین این روابط را به نقطه ای رسانده که برای هر دو کشور حساس است". به معنایی، ترکیه با نپیوستن به تحریم های غرب و نبستن تنگه های خود از روسیه حمایت می کند.
پاسخ ترکیه به اعتراض عراق   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
توضیحات کارشناس سیاسی درباره دلایل موافقت ترکیه با ورود فنلاند و سوئد به ناتو
در عین حال، به گفته این کارشناس، آنکارا از مسکو انتظار دارد همین رویکرد محتاطانه را در مورد تعدادی از مسائل را داشته باشد. به ویژه، ترکیه علاقه مند به از سرگیری مذاکرات صلح در استانبول است.
پیشتر ناتو گزارش داده بود که ترکیه از عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف حمایت خواهد کرد. به گفته دفتر رئیس جمهور ترکیه، این کشورها توافق کردند در مبارزه با حزب کارگران کردستان و شاخه های آن که در ترکیه تروریست شناخته شده اند، همکاری کامل داشته باشند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز به نوبه خود گفت که الحاق سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی سریعترین روند از این نوع در طی همه مدت موجودیت ناتو خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала