گزارش و تحلیل

"اشپیگل" از حضور قدرت نوظهور بی‌سابقه خبر می دهد

© Host photo agency /  مراجعه به بانک تصاویر "اشپیگل" از حضور قدرت نوظهور بی‌سابقه خبر می دهد
اشپیگل از حضور قدرت نوظهور بی‌سابقه خبر می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2022
اشتراک
ایران برای پیوستن به گروه بریکس درخواست داده است. مجله اشپیگل ادعا می کند که بریکس قوی تر از جی7 است.
اسپوتنیک به نقل از هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان می نویسد: در آلمان، بسیاری از مردم فکر می کنند که اکثر کشورهای جهان در کنار اوکراین هستند. اما در واقع، مطلقاً اینطور نیست. اجلاس سران گروه هفت د ر قصر المائو باواریا، سران کشورها و دولت های هفت کشور مهم جهان را گرد هم آورد. اما آیا آنها واقعاً مهمترین هستند؟ هفته گذشته شی جین پینگ رئیس جمهور چین میزبان اجلاس سران بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) بود که به دلیل تدابیر شدید ضد کرونا، به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد.
در حالی که کشورهای جی7 طرفدارغرب نماینده 771 میلیون نفر هستند، بیش از 3 میلیارد نفر در هفت کشور بریکس زندگی می کنند. نشریه گلوبال تایمز چین نوشت: "جی7 نمایانگر قرن بیستم است، در حالی که کشورهای بریکس نماینده آینده، یعنی قرن بیست و یکم هستند".
در چارچوب رویدادهای اوکراین، شرکت رئیس جمهور روسیه در این گفت و گو به این اجلاس سران بریکس مزه خاصی بخشید. شی جین پینگ در مراسم افتتاحیه گفت: "بحران اوکراین یک زنگ خطر برای تمام جهان است"، منظور وی نه روش‌های نظامی روسیه، بلکه رفتار غرب بود که برای حفظ سلطه خود از تحریم ها "سوءاستفاده می‌کند".
"بیانیه پکن"
پوتین در این نشست گفت که تحریم ها به لطف همکاری رو به رشد کشورهای بریکس دور زده می شود. به گفته وی، به زودی خودروهای چینی بیشتری در جاده های روسیه تردد خواهند کرد و شبکه های بازرگانی هند سوپرمارکت های خود را باز خواهند کرد.
آندری دنیسوف، سفیر روسیه در پکن، پیشنهاد کرد که دلار آمریکا به عنوان یک وسیله پرداخت بین المللی با یک ارز دیگر - از همه بهتر، با یوان چین جایگزین شود. اولین حرکت ها در این راستا هم اینک مشهود است: روس ها در حال حاضر با کارت های اعتباری UnionPay چین پرداخت می کنند.
و در سازمان های بین المللی، کشورهای بریکس خواهان دستیابی به تغییر هستند. در حال حاضر ایالات متحده، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند. در بیانیه مشترک پکن، شرکت کنندگان اجلاس خواستار تقویت نقش برزیل، هند و آفریقای جنوبی در سازمان ملل شدند.
در بیانیه پکن همچنین گفته شده که "نباید استانداردهای دوگانه" در زمینه حقوق بشر وجود داشته باشد - اشاره ای به ایالات متحده. بریکس پیشنهاد می کند که حفاظت از حق ثبت اختراع از واکسن های ضد کرونا برداشته شود تا کشورهای در حال توسعه نیز بتوانند آنها را تولید کنند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2022
لاوروف: ایران نامزدی شایسته برای بریکس است
این بیانیه عملیات روسیه در اوکراین را محکوم نمی کند، فقط می گوید: ما از روند مذاکره بین روسیه و اوکراین حمایت می کنیم. شی جین پینگ به طور غیرمستقیم ناتو را مسئول این جنگ دانست: "برخی از کشورها برای امنیت مطلق، برای سلطه تلاش می کنند. آنها کشورهای دیگر را مجبور می کنند که طرف آنها را بگیرند و حقوق و منافع شان را نادیده می گیرند.
همزیستی ملی گرایی و سیاست اجتماعی
روابط اقتصادی نقش مهمی در گروه بریکس ایفا می کند. چین در حال ساخت شبکه جی7 در برزیل است. روسیه تامین کننده مهم کودهای شیمیایی این کشور است که رتبه دوم صادرات گوشت و رتبه اول صادرات قهوه را در جهان دارد.
رقیب ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل در انتخابات اکتبر، لولا داسیلوا، اخیراً گفت که غرب هنگام مذاکره با روسیه به اندازه کافی دیدگاه پوتین را در نظر نگرفته است و زلنسکی از جنگ به عنوان نمایش شخصی خود استفاده می کند.
هند درگیری مرزی با چین دارد، اما هند به طور سنتی روابط دوستانه با روسیه را حفظ کرده است. محبوب ترین هشتگ های موجود در اینترنت هند در حال حاضر #IstandWithRussia و #IstandWithPutin هستند.در آینده نزدیک، بریکس باید با آرژانتین و اندونزی تکمیل شود. آرژانتین بار دیگر توسط پِرونیست ها به رهبری کریستینا کرشنر پرانرژی اداره می شود. او مانند پوتین در قدرت باقی می‌ماند و این یا آن پست را در حکومت اشغال می‌کند. کریستینا کرشنر اخیراً جنگ روسیه علیه اوکراین را با جنگ آرژانتین علیه بریتانیا بر سر جزایر فالکلِند در سال 1982 مقایسه کرد. به گفته او، روسیه تنها آنچه را که غرب از آن ربوده است به خود باز می گرداند. و شی رهبر چین، به گفته کرشنر، مظهر همزیستی ملی گرایی و سیاست اجتماعی است. اندونزی با 274 میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت جهان و کشور اول از نظر تعداد مسلمانان است.
خطیب‌ زاده: درخواست رسمی ایران برای عضویت در بریکس انجام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2022
خطیب‌ زاده: درخواست رسمی ایران برای عضویت در "بریکس" انجام شد
باد تغییر کرده است
به لطف ابتکار راه ابریشم جدید، شی نفوذ زیادی در سراسر جهان به دست آورده است. دو هزار سال پیش، جاده ابریشم از آسیا و اروپا با دسترسی به آفریقا می گذشت. اکنون قلمرو جاده ابریشم تا آمریکای لاتین گسترش خواهد یافت. در کل طول، ایجاد زیرساخت ها، گسترش تجارت و سرمایه گذاری در وسایل حمل و نقل برنامه ریزی شده است. شی قصد دارد طی یک دهه یک تریلیون دلار برای این برنامه هزینه کند. در مقایسه با طرح مارشال پس از جنگ جهانی دوم، کنگره آمریکا تنها 12.4 میلیارد دلار برای اهداف آن اختصاص داد که معادل 139 میلیارد دلار امروز است.
آمریکای لاتین را حیاط خلوت ایالات متحده می نامند. اما باد در جهان تغییر کرده است. هنگامی که جو بایدن در اوایل ژوئن تصمیم گرفت ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را به اجلاس آمریکا دعوت نکند، روسای جمهور مکزیک، بولیوی، اروگوئه، هندوراس، السالوادور و گواتمالا از شرکت در اجلاس سران خودداری کردند. لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، تحویل تسلیحات غربی به اوکراین را "غیر اخلاقی" خواند. هیچ کشوری در آمریکای لاتین و هیچ کشور در آفریقا در تحریم روسیه شرکت ندارند. در آسیا فقط ژاپن، کره جنوبی و تایوان به تحریم ها پیوستند.
زمانی هلموت اشمیت صدر اعظم آلمان اتحاد شوروی را "ولتای علیا (بورکینافاسو) دارای موشک اتمی" نامید - کشوری که از نظر نظامی قدرتمند است، اما از نظر اقتصادی ضعیف است. اکنون یک بلوک جدید ضدغربی با چنین قدرتی ظاهر شده است که تاریخ هرگز قبلاً آن را ندیده است. این بلوک کشورهای در حال شکوفایی را با چین به رهبری شی جین پینگ متحد کرد.
مولفان: اشتفان آاوست Stefan Aust
آدریان گایگِس Adrian Geiges
اشتفان آاوست، ناشر نشریه "وِلت" و آدریان گایگس، روزنامه نگار قدیمی مقیم چین، نویسندگان کتابی با عنوان "شی جین پینگ، قدرتمندترین مرد جهان".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала