خطیب‌ زاده: درخواست رسمی ایران برای عضویت در "بریکس" انجام شد

© Photo / IRNAخطیب‌ زاده: درخواست رسمی ایران برای عضویت در "بریکس" انجام شد
خطیب‌ زاده: درخواست رسمی ایران برای عضویت در بریکس انجام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت: مذاکرات رفع تحریم‌ ها در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به زودی انجام خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: بریکس یک معاهده و یا پیمان بین‌المللی به خاص خودش نیست اما یک سازوکار بسیار ابتکاری است و دارای ابعاد مختلفی است. ۳۰ درصد تولید ناخالص جهانی، ۴۰ درصد جمعیت جهان همه در حوزه بریکس تعریف می‌شود. جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت خود در بریکس را ارسال کرده است و رایزنی‌ هایی که صورت گرفته، رئیس جمهور چین از رئیس جمهور ایران دعوت کردند و سخنرانی کردند. امیدواریم در ادامه ما ارزش افزوده‌ای داشته باشیم و بریکس هم ارزش افزوده‌ای برای ما داشته باشد.
خطیب زاده درباره جزئیات قرار گرفته در اختیار ایران توسط بورل گفت: آقای بورل در تماس هایی که بعد از تحولات چند هفته اخیر به ویژه قطعنامه آژانس داشتند، تلاش جدی کردن تا این مذاکرات ادامه پیدا کند. ما از نقش تسهیلگری اتحادیه اروپا تشکر می‌کنیم. در تماس‌هایی که آقای بورل داشتند یکی از موضوعاتی که ایشان در خواست داشتند پیگیری مذاکرات بر اساس بسته پیشنهادی ایران بود. آقای امیرعبداللهیان پیشنهاد کردند که ایشان تشریف بیاورند و در تهران پاسخ‌ هایی که آمریکا احتمالا آن موقع می‌دادند را بررسی کنند. آقای بورل ایران آمدند و گفت و گوهای مفصلی انجام شد. یکی از مهم ترین موضوعات این بود که آمریکا تعهد داده به کلیه آنچه که در برجام و ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ آمده عمل می‌کند و انتفاع قطعی اقتصادی ایران را تضمین می‌کند. البته به موضوعات اختلافی را متعهد شدند که بپردازند. آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل نیز گفتگوی اختصاصی یک ساعته نیز با حضور معاونین خود داشتند. در آنجا هم به طور مفصل در خصوص ابعاد مختلف ادامه‌ مذاکرات صحبت شد. این همان چیزی است که در کنفرانس مطبوعاتی آقای وزیر با آقای بورل شنیدید. البته در این ملاقات درباره موضوعات دیگری نیز صحبت شد.
حسین امیر عبداللهیان و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2022
چاووش اوغلو: ترکیه از تحریم های اعمال شده علیه ایران حمایت نمی کند
او ادامه داد: اینکه در محتوا و شکل در هر دو موضوع توافقی صورت گرفته مورد تایید است اما آیا اینکه واقعا بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده آیا آمریکا خواهد آمد و در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور کرده و خواهند پذیرفت که عضو مسئولی باشند، باید منتظر ماند و دید. ما با این تعهد می‌رویم که در کوتاهترین زمان ممکن این چند موضوع باقی مانده را به سرانجام برسانیم و امیدواریم پیام‌هایی که آقای بورل آوردند در عمل هم دیده بشود.
خطیب زاده در خصوص حضور بورل و نقش آن در محتوای برجام گفت: ما در مذاکرات آتی خود طی چند روز آینده انجام خواهیم داد، اولا در خصوص ابعاد هسته‌ای نیست و این ابعاد یکبار جمع‌ بندی شده و مذاکرات در خصوص بخش های اختلافی است که درباره رفع تحریم‌ها باقی مانده است. لذا چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و هیچ‌ چیزی هم کاسته نخواهد شد. آقای بورل در نقش تسهیلگر هستند و آنچه که بین ما و طرف مقابل انجام می‌شود موضوعات محتوایی است و امیدوار هستیم این گفتگوها که تاکید می کنم در ادامه فرمتی است که در وین بود؛ یعنی به صورت غیر مستقیم انجام خواهد شد و صرفا بر اساس موارد اختلافی است. آنچه که هست توپ در زمین واشنگتن است و اگر با پاسخ بیاید می‌شود با سرعت این کار را انجام داد و به توافق امیدوار بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала