گزارش و تحلیل

تامین سریع غلات از روسیه

© Sputnik / Igor Zaremboروس سلخوزنادزور: شرایطی برای صادرات غلات روسیه به ایران ایجاد شده است
روس سلخوزنادزور: شرایطی برای صادرات غلات روسیه به ایران ایجاد شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2022
اشتراک
سالیان دراز ایران شاهراه تجارت در جهان محسوب میشد همانطور که کماکان این کشور در مرکز تجارت جهان قرار گرفته، در تاریخ، ایران همواره کشوری قوی در صنعت و تجارت محسوب میشده و با بهره مندی از معادن فراوان بخشی تعیین کننده در صنعت خاورمیانه نیز محسوب میشد.
این در حالیست که چندین سال ایران از نقش دیرینه ی خود باز مانده بود اما اکنون برنامه های اعلامی وزارت صمت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش تجارت با همسایگان است.
دکتر علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: در حوزه توسعه صادرات با دو اقدام برای پیشرفت گام برداشتیم، اول تلاش برای هماهنگی کلیه دستگاه ها و مجموعه هایی که در حوزه تجارت و صادرات غیرنفتی کشور مرتبط بوده‌اند و دوم استفاده از نظرات و هماهنگی جلسات متعدد با تجار و بازیگران اصلی حوزه تجارت، اتاق ها، اتحادیه ها، انجمن ها و مجموعه‌های مختلف که بواسطه ی آن توانستیم یک نقشه راه توسعه تجارت تدوین کنیم.
قوانین و مقررات را تسهیل کردیم و مانع زدایی انجام دادیم، هدف ما کشور های همسایه و همسو بود که خوشبختانه با رفت آمد های به وجود آمده در کشور ها به این هدف دست پیدا کردیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران پیرامون شرایط تجارت با روسیه نیز بیان کرد: هشتاد درصد در تجارت با روسیه رشد داشتیم در اما در ماه های فروردین و اردیبهشت کاهش صادرات به روسیه را داشتیم که چند دلیل داشت اول بحث تامین فوری نهاده ها و غلات بود که برای ما اهمیت داشت و آنرا از روسیه تامین کردیم.
پیش‌ بینی وزارت کشاورزی آمریکا از تولیدات غلات امسال ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2022
پیش‌ بینی وزارت کشاورزی آمریکا از تولیدات غلات امسال ایران
از سوی دیگر به طور کلی در روسیه فروردین و اردیبهشت واردات ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد هم به دلیل جنگ و هم به دلیل مسئله کاهش نرخ روبل، اما صادرات ایران به روسیه حدود ۲۰ درصد کاهش داشت که حجم کاهش آن قابل قبول بوده.
اما در فروردین و اردیبهشت ۶۰درصد افزایش صادرات به بخش اوراسیا داشتیم که به روسیه نیز ختم می شود.
وی افزود: توافقات خوبی در حوزه دارو با روسیه صورت گرفته و اقدامات متعددی انجام شده اما بحث زیرساخت‌ ها بسیار مهم است که امسال به آن توجه جدی کردیم و قطعا بر توسعه ی تجارت ما با روسیه اثر گذار خواهد بود.
مهمترین موضوع در زمینه زیرساخت ها کریدور شمال_جنوب و خط آهن رشت_آستارا است، روس ها اعلام آمادگی کردند تا در این زمینه سرمایه گذاری و فعالیت کنند توسعه کریدور شمال_جنوب یکی از مهم‌ترین اقدامات ما برای بهبود تجارت با بخش اوراسیا است البته که با ظرفیت فعلی نیز محموله هایی از هند به روسیه از طریق ایران ارسال شده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала