گزارش و تحلیل

نفت روسیه و تحریم ها؛ آمار و ارقام هوشیار کننده نیویورک تایمز

© AP Photo / Charlie Riedelکاهش اندک قیمت نفت در جهان
کاهش اندک قیمت نفت در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2022
اشتراک
نتیجه تحریم ها علیه روسیه، درآمد 97 میلیارد دلاری مسکو طی 100 روز است.
اسپوتنیک به نقل از نشریه نیویورک تایمز ایالات متحده می نویسد: قرار بود محکومیت جهانی عملیات ویژه در اوکراین و تحریم های شدید ضد روسیه ضربه ای باشد، از جمله به خزانه داری نظامی مسکو. با این حال، افزایش غیرمنتظره ای در قیمت سوخت های فسیلی، یکی از بزرگترین اقلام صادرات روسیه، رخ داد و درآمدهای "پیش بینی نشده" حاصله از آن به سطح بی سابقه ای رسید.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک در هلسینکی، روسیه در 100 روز اول عملیات ویژه در اوکراین، 93 میلیارد یورو (97 میلیارد دلار) از صادرات نفت، گاز و زغال سنگ به دست آورد. تقریباً دو سوم این مقدار از نفت و بخش اعظم باقیمانده از گاز طبیعی تأمین ‌شده است. لوری میلی ویرتا، تحلیلگر این مرکز، می‌گوید: "درآمد عملیاتی ما بی‌سابقه است، زیرا قیمت‌ها بی‌سابقه است و حجم صادرات نزدیک به بالاترین رکورد است".
مارین لوپن: بایکوت نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا احمقانه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2022
مارین لوپن: بایکوت نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا "احمقانه" است
صادرات سوخت های فسیلی یکی از عوامل اصلی تقویت نظامی روسیه در گذشته نیز بوده است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، در سال 2021، درآمدهای نفت و گاز 45 درصد از بودجه فدرال روسیه را تشکیل داد. اکنون به گفته این مرکز علمی، درآمد روسیه از صادرات سوخت فسیلی بیشتر از هزینه های این کشور برای عملیات نظامی در اوکراین است. این یک نتیجه گیری واقعاً هشیارکننده است. ابتکار عمل به تدریج به روسیه منتقل می شود: نیروهای این کشور بر اهداف مهم منطقه ای متمرکز شده اند و سربازان اوکراینی کمبود سلاح دارند.
اوکراین همچنین بر صادرات روسیه نظارت دارد. مقامات اوکراینی بارها از کشورها و شرکت ها خواسته اند تا تجارت با روسیه را به طور کامل متوقف کنند. اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی، ارزیابی مرکز تحقیقات را ناچیز خواند. اما نتیجه اصلی درست است: سوخت های فسیلی هزینه جنگ روسیه را تامین می کند. وی تصریح کرد: "ما از جهان می‌خواهیم هر کاری که ممکن است انجام دهد تا بودجه پوتین و ماشین نظامی او را قطع کند. شما می توانید واردات خاویار و ودکای روسی را متوقف کنید و این خوب است، اما کافی نیست. ما باید واردات نفت روسیه را متوقف کنیم."
اگرچه صادرات سوخت های فسیلی از روسیه به تدریج در حال کاهش است، اما افزایش قیمت ها تمام عواقب آن را جبران کرده است. این مطالعه نشان داد که میانگین قیمت صادرات سوخت های فسیلی روسیه حدود 60 درصد بیشتر از سال گذشته است - علیرغم اینکه قیمت نفت آن حدود 30 درصد کمتر از قیمت جهانی است.
اروپا احتمالا به جای گاز به زغال سنگ روی خواهد آورد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2022
اروپا احتمالا به جای گاز به زغال سنگ روی خواهد آورد
بسیاری کشورهای اروپایی در حال ارسال کمک های نظامی به اوکراین هستند. اما جدا کردن اروپا از انرژی روسیه بسیار سخت است. دستاورد اصلی اتحادیه اروپا: در 100 روز اول عملیات ویژه، این پیمان 23 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته گاز روسیه خریداری کرد. با این حال، بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، درآمد گازپروم به لطف قیمت بالای گاز، دو برابر سال قبل بود.
اتحادیه اروپا همچنین واردات نفت خام روسیه را در ماه مه 18 درصد کاهش داد. در عین حال، حجم کاهش یافته توسط هند و امارات متحده عربی جبران شد، بنابراین حجم کل صادرات نفت از روسیه تغییری نکرد. هند به یکی از واردکنندگان اصلی تبدیل شد: طی یک دوره صد روزه، دهلی 18 درصد از صادرات روسیه را به دست آورد.
آمریکا واردات تمام سوخت های فسیلی روسیه را ممنوع کرده است. با این حال، محصولات نفتی که آنها از کشورهایی مانند هلند و هند وارد می‌کنند احتمالاً حاوی نفت روسیه است.
چین بزرگ‌ترین واردکننده سوخت‌های فسیلی روسیه در طول 100 روز، بالاتر از آلمان، ایتالیا و هلند بود. چین بیشترین واردات نفت را داشته است. ژاپن به بزرگترین خریدار زغال سنگ روسیه تبدیل شده است.
در پایان ماه گذشته، اتحادیه اروپا با تحریمی موافقت کرد که حدود سه چهارم واردات روسیه را پوشش می‌دهد، اگرچه تنها بعد از شش ماه وارد عمل می‌شود. انگلیس همچنین قول داد واردات نفت روسیه را تا پایان سال جاری مسیحی متوقف کند. اما مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی به دریافت نفت روسیه از طریق خطوط لوله ادامه خواهند داد. کشتی های اروپایی و آمریکایی به حمل و نقل آن ادامه می دهند.
Премьер-министр Венгрии Виктор Орбан во время выступления в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2022
نخست وزیر مجارستان: تحریم گاز روسیه، اقتصاد اروپا را نابود می کند
خانم جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته به کمیته مالی سنا گفت که واشنگتن در حال مذاکره با متحدان اروپایی در باره ایجاد کارتلی است که سقف قیمت نفت روسیه را تقریباً برابر با قیمت تولید تعیین می کند. او گفت که چنین اقداماتی باعث کاهش درآمدهای سوخت فسیلی روسیه و در عین حال حفظ عرضه به بازارهای جهانی، تثبیت قیمت ها و جلوگیری از رکود جهانی می شود. اوستنکو، مشاور اوکراینی، گفت که از چنین اقدامی به عنوان یک اقدام موقت تا تحریم کامل استقبال خواهد کرد: "بنابراین ما بودجه روس ها را قطع خواهیم کرد و در ضمن تقریباً بلافاصله." وی پیشنهاد کرد تفاوت بین قیمت جهانی و قیمت نهایی نفت روسیه را به صندوق بازسازی اوکراین منتقل کنند.
مولف: خانم هیروکو تابوچی یک گزارشگر تحقیقات آب و هوایی است. او عضوی از تیم نیویورک تایمز بود که جایزه پولیتزر سال 2013 را برای گزارش‌های تشریحی دریافت کرد.
گروه دوستداران محیط زیست شریف
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала